fredag 2 oktober 2020

Veckobrev till vecka 41

                                                                                                             Östra skolan 201002

Vara med i trandansen...
I helgen som gick höll jag på lördagen en dryg timma på med att putsa lite tjocka ribbor som i vår ska hamna på den Nävekvarnsbänk i gjutjärn, som jag håller på och totalrenoverar.
När jag som bäst stod där på klippan för att slipdammet inte skulle vädras in i huset, hörde jag ett välkänt skränande högt uppifrån.
det lät ungefär som en trumpet i målbrottet, eller i varje fall en trumpet som blivit klart hes.
Jag stängde av slipmaskinen och spanade uppåt.
Inget syntes.
Skränandet hördes fortsatt tydligt.
Min blick vandrade över den molnfria himlen.
Då, där, alldeles fantastiskt högt upp, synliga som en pil av lite tjockare barr, såg jag plogen av tranor.
Med sina skränande läten pratade de med varandra och kommenterade säkert varandras position i plogen, allt för att få bästa möjliga flykt på väg söderut.
Målet de tillsammans har är sydöstra Spanien, och hastigheten de inte sällan kommer upp kan vara 80km/h.
Inte illa för en flaxande fågel.
Där nere där jag stod, var det knappa 20 grader. 
Det var det inte det inte högt däruppe där tranorna plöjde fram mot sitt sydliga mål.
Exakt vilket antal grader de stora fåglarna hade, det visste jag inte.
Men en sak visste jag, de jobbade tillsammans, mot samma mål.
Deras ledartrana hade sin plats, alla de övriga efter förmåga, rutin, kunnande och styrka.
Alla tillsammans.
Efter förmåga.
Mot samma mål. 
I samma ögonblick blev liksom bara stående.
Den där plogen av tranor ett par kilometer upp, nästan knappt synliga för ögat, var ju som våra klasser.
Våra juniorer, era barn, är var och en pilar mot nya mål, tillsammans är de en plog mot framtiden.
Mitt och Rebeccas uppdrag är att med vår förmåga, vår rutin, vårt kunnande och vår styrka komplettera er därhemma och i skolan leda era ljuvlingar mot nästa stora mål.
Det är inte sydöstra Spanien, men inte desto mindre högstadiet.
Av hela våra hjärtan, alla vi, vill vi att just er fantastiska junior ska lyckas.
Därför behöver och måste vi göra allt vi göra; hålla i, hålla om, hålla av och hålla efter. 
Alla vägarna våra unga har att gå är slingriga, därför måste vi lära våra unga att vara beredda på och klara av livets krångligheter.
Alla dessa starkt lysande svårigheter kommer att blända våra blivande vuxna, därför måste göra allt vi kan för att de inte ska falla för frestelserna och vika sig för motståndet.
Vi, ledartranorna, har det fantastiskt otroligt viktiga förtroendet och ansvaret att göra våra unga beredda på den framtid som inte är vår.
Läsandet, räknandet, lyssnandet skrivandet och förmågan till samarbete, det är verktygen vi ska ge dem för att genom sina liv stå upp för sina rättigheter, ta sina möjligheter och aldrig ge upp kampen för bevarandet av den demokrati som vi aldrig får ta för given...

Engelska
Det grammatiska momentet nästa vecka blir det som vi kallar för "ing-form" skillnaden mellan "there is" och "there are"
Korrekt grammatiskt heter det "pågående form".
Som hjälp kommer vi att ta den sång/låt som de spelar och sjunger i musiken just nu, nämligen gruppen Oasis låt "Wonderwall".
Precis som med de tidigare sångerna, ska texten översättas och läsas.
Jag har valt ut tio fraser som blir "Veckans glosor":
throw it back                                                    = kasta tillbaka den
I don´t believe that anybody                            = Jag tror inte att någon
You never really had a doubt                           = Du tvekade faktiskt/verkligen aldrig
All the roads we have to walk are winding      = Alla vägar vi måste gå är slingriga
All the lights that lead us there are blinding    = Alla ljus som leder oss dit bländar oss
There are many things that I...                         = Det finns många saker som jag...
after all                                                             = trots allt
I said maybe                                                    = Jag sa kanske
Be the one that saves me                                 = Bli den som räddar mig

Matematik
Vi fortsätter att jobba med procent, risk/chans och sannolikhet.
Mattebetinget nästa vecka är de "prickade" uppgifterna på sidorna 54 - 67.
Sammanlagt är det 48 uppgifter, vilket alltså blir 9,6 uppgifter per dag.
Gångertabellerna som vanligt.
Vi har nu strax en handfull juniorer som tar sig över 80-strecket.
Vid "100" väntar en glass i hamnen från magistern.... 

Svenska
Det blir skrivande av texter till arbetet med våra lövträd.
Det blir putsande och klargörande av de egna insändarna.
Det blir flera tillfällen till läsning i bänkboken.
Den nuvarande boken ska vara färdigläst på onsdag, och juniorerna kommer att i veckan få låna sin bok "nummer 3". 
Här kommer "Veckans ord" för nästa vecka (era juniorer har orden skrivna i sina böcker och några av orden har med träd, löv och produktion av nytt syre som vi behöver att göra):
komparera
komplett
jobba på ackord
klorofyll
fotosyntes
xylem
floem
karoten
välfärd
mineraler 

Idrott
Det blir cirkelträning på måndagen och friidrott på onsdag respektive fredag.

Slöjd
Sltx: Eleverna fortsätter sina broderier. Om den planeringen finns det inga bryderier.
Sltm: Fågelholkarna avslutas.
          I början av december kommer eleverna som har träslöjd att få göra ett verktygsprov, dvs. de 
          kommer att få se bilder på verktyg och maskiner och ska kunna tala om vad de heter, och hur de 
          bäst används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
         
No/Teknik
Vi fortsätter med projektet träd.
Efter de tre barrträden gran, tall och en, blir det nu dags med våra vanligaste lövträd.
Varför fäller träden sina löv? Hur går det till? Varför får löven andra färger? - det vi kallar höstfärger.
Ett grundmål med arbetet om träd är att varje elev kan namnen på och känner igen de tio träden.
Rebecca kommer i No-teknik/kemi leda klasserna i experiment om kemikalier och deras egenskaper.

Hemkunskap
Nästa vecka blir det mera mums, minsann!
Barnen kommer att få baka lussebullar eller semlor.
Momentet de får träna är fortsättning på att använda jäst.
Vidare kommer eleverna att få reda på och samtala om olika mattraditioner.

So
Dabia tar nu med klasserna mot slutet av avsnittet ekonomi.
Det blir lite mer av och om det som kallas den offentliga ekonomin.
Den 22/10 kommer 6B att ha prov på området ekonomi.
För 6A är samma prov dagen före, alltså 21/10.

Bild
Eleverna fortsätter sina arbeten med årstidsbilden av ett träd, där vi nu ska bli klara med sommarbilden och höstbilden.
Vidare fortsätter barnen att göra egna trädbilder till sina in-texter om våra vanligaste träd i Sverige.

Språkval
En: Vi arbetar extra med texten till Oasis låt "Wonderwall" och har tillsammans genomgång och förklaring kring detta med "ing-form" i engelskan.
Sp: Öva på provet; färger, veckodagarna och siffrorna 13 - 20. Allt finns i classroom.
Ty:

Musik
Em, G, D, C och A.
Där har ni de fem gitarrackorden som eleverna ska träna, traggla, nöta, förfina och få fast.
Helt klart är att de ska vara strängt upptagna med att arbeta på ackord...

Avslutande rader
En kort information först.
Idag kommer er junior hem med ett brev från mig och Rebecca, vilket rör terminens utvecklingssamtal.
Vi vill att ni läser detta förhållandevis omgående och på så sätt kan ta del av det dokument som kommer att följa med er adept hem nu på måndag.

Vi är nu inne i oktober.
Det har varit varmare än på nästan evigheter i vår del av landet, men hösten är på ingång.
årstiden hösten är, tycker jag en väldigt vacker årstid, på sitt sätt.
hela naturen förbereder sig för vintervilan och träden sprakar ett sista fyrverkeri innan löven faller till marken och träden står nakna men skyddade för vintern.

Oktober som sagt, och vecka 41.
Höstlovet är vecka 44.
Eftersom projektet med träd slutar nästa vecka, har vi ett "glapp" på två veckor.
Efter höstlovet har Rebecca och jag planerat att göra ett större jobb kring Alfred Nobel.
Så.
De där två "glappveckorna" kommer att ägnas åt möjligheter att göra klart, att läsa mycket och att få känna att man riktigt är med på banan.
Måndag 2 november, första dagen efter höstlovet, sparkar vi igång med de nationella proven.
Eleverna ska visa prov på sin muntliga förmåga.
Först ut är delprov A i Svenska.
Där ska eleverna dels hålla ett liten förberedd redogörelse inför grupp/klassen, dels tillsammans med två andra elever samtala och diskutera om ett givet ämne av något slag.
I hela det här delprovet A ska/får  eleverna visa prov på sin muntliga förmåga.
Efter detta kommer delprov A i engelska.
Eleverna ska två och två samtala om ett givet ämne.
Som tredje nationellt prov kommer sedan delprov A i matematik.
I grupper om 3 - 4 elever ska varje elev visa sin förmåga att muntligt förklara och följa matematiska resonemang (ex: 25% = 1/4 = 0.25 eller varför 0.04 är 10 gånger mer än 0.004).
I delprovet får eleven också möjlighet att pröva andras förklaringar och argument.
De här muntliga delproven ska vara gjorda för samtliga elever senast 11 december.
Alla övriga delprov kommer i början och sedan med jämna mellanrum under vårterminen -21.

Oktober är här och i helgen sveper den första höststormen in över Europa från Atlanten.
Men det är inget vi behöver bli vind-ögda eller känna oss blåsta för.
Vi håller vår kurs stadigt mot målet i juni nästa år.
Tillsammans med er ska vi nå dit - för våra ungas skull!

Ha en härlig första oktoberhelg!
Alla vi i arbetslag 5
Vid tangentbordet
/Stefan