fredag 16 oktober 2020

Veckorader vecka 43

                                                                                                                   Östra Skolan 201016

Jag hinner inte läsa...
En grabb i våra klasser försökte sig på att förklara varför han inte läst något i den bok han lånat som sin bänkbok en månad framåt.
Jag lät honom läsa en sida i boken.
Det tog 35 sekunder.
Det var lektion i matematik.
Hans påstående, eller utsaga om ni vill, blev blixtsnabbt en möjlighet till ett konkret exempel i klassen i just ämnet matematik.
"- Låt oss säga att du har en bok på 400 sidor. Du har fyra veckor på dig. Det blir hundra sidor per vecka.
Delar vi hundra sidor jämnt över sju dagar, blir det 14,28 sidor varje dag."
Whiteboardpennan gick varm över tavlan.
Stora tydliga siffror.
Detta skulle bli ett klockrent budskap för eventuelle läsbelackare.
Magistern fortsatte.
" - Om vi säger att du sniglar ner läsfarten till en minut för en sida, ser vi lika snabbt som tydligt att det behövs 14,28 minuter per dag för att läsa boken på en månad.
Hugger vi till siffrorna, kan man säga 14 minuter och 15 sekunder varje dag.
Men vi kan söla ned till en kvart om dagen.
Då kan du ligga i sängen samtidigt!"
Den halvöppna frågan till klassen blev:
" - Är det jobbigt?"
Tystnaden talade sitt klara språk.

Läsning kräver träning
Nu ska jag sticka ut hakan och säga något. Jag gör det mot bakgrund av alla de skolterminer jag varit med om. Jag säger inte att det inte finns barn med diagnoser.
Idag finns det för många unga med lässvårigheter.
Hur är det möjligt i en värld som är så fylld möjligheter till läsning av all världens möjliga texter?
Likväl är det så.
Alldeles för ofta får man som lärare höra fraser typ "det är jobbigt att läsa/jag fattar inte det jag läser".
Problemen behöver inte bero på exempelvis dyslexi, utan på att barn faktiskt läser för lite.

För att bli en bra läsare krävs det att man läst 5000 timmar. Det tar alltså enormt lång tid för hjärnan att bli en läsare.
I gymnasiet förväntas det att man ska ha med sig det här bagaget och det kan bli ett problem om man inte tränat tillräckligt.
5000 timmar utslaget på 9 skolår blir 555,5 timmar per år, eller om man så vill ca 1,5 timmars läsning varje dag året runt.
Läsning är enligt mig det viktigaste verktyget i lådan, den största investering man kan göra i sig själv.
Även matematik bygger på att man kan läsa.
Lösningen heter träning, mycket träning.
En ständigt regelbunden lässtund hemma, varje dag i veckan året runt, är en så klok investering i er junior att själva Nobelstiftelsen ler...
                                  

Matematik
De 14 prickade uppgifterna på sidorna 76 - 81 + de 11 prickade uppgifterna på sidorna 84 - 88.
Detta är mattebetinget före höstlovet.
Summa summarum blir det 25 uppgifter på fem skoldagar; alltså 5 uppgifter per dag.
Gångertabellerna är lika självklara som att vi är i andra delen av oktober.

Engelska
Den här veckan fortsätter vi med det magiska ordet "do".
Den här gången lär vi oss att ställa frågor som börjar med ordet "do".
Givetvis kommer vi förklara varför man i engelskan frågar på det sättet, rent språkligt sett.
Till vår hjälp kommer vi att ta låten "Walk on water" av den amerikanska rockgruppen Thirty seconds to Mars.
De tio glosorna/uttrycken finns understrukna på dokumentet juniorerna får.
Här kommer de för säkerhets skull:
Can you even see what you are fighting for    = Kan du inte ens se vad det är du slåss för
times are changing                                           = tiderna ändras/förändras
white lies                                                          = vita lögner
Do you believe...                                              = Tror du på...
a thin line                                                         = en tunn linje
the whole truth                                                 = hela sanningen
breaking all those promises                             = bryta/svika alla de här löftena
walk on water                                                  = gå på vatten
Do you believe that you can                            = Tror du att du kan

Svenska
Vi kommer även denna vecka att ägna läsningen en stor del.
Vi kommer att inventera läsförmågan utifrån hur det var när vi gjorde samma inventering när vi började höstterminen.
Vidare kommer kollega Lotta att samtala med barnen under rubriken "Årstid"; allt för att träna inför de nationella prov i svenska som kommer direkt efter höstlovet.
Här kommer de sista tio "Veckans ord" innan höstlovet:
Allhelgonahelgen
Alla själars dag
termin
recension
omkväde
vita lögner
storsint
småaktig
ödmjuk
patriot

Musik
Pontus fortsätter spela Bob Marleys låt "No woman, no cry" med juniorerna; samma ackord som Oasis låt "Wonderwall".
Gissa vad? 
I veckan som kommer plockar Pontus fram en låt till ur sitt melodiösa skafferi, om ni till-låt-er uttrycket.
Barnen kommer att få bekanta sig med artisten Guastavo Santola och hans låt "Weak of heart".
Svår att spela?
Njae, tro det eller ej, men det är samma ackord som tidigare.
Det spännande är ju att artister kan få samma recept att bli så fantastiskt olika...

Idrott
Nu, veckan före höstlovet blir det så kallad "treboll".
Ombyte givetvis.
Det blir korta "matcher" i innebandy, innefotboll och topsboll. 

Bild
Det har äntligen blivit dags för arbetet med bilduppgiften om ett träd under årets fyra årstider! 

No/Teknik
Försöken i kemi fortsätter. den här veckan blir det experiment 5 av 12.
Barnen kommer också få i uppgift att ta reda på alla möjliga saker om Alfred Nobel, och skriva dem som intexter till sig själva på datorn.

So
Det är planerat ett prov i So till den 21/10 respektive 22/10.
Hur det blir med detta är lite löst just nu eftersom vår kollega varit tvungen "Vabba" under veckan som gått.

Språkval
SpvEn: Vi arbetar extra med låten "Walk on water" + nöter och går igenom detta med 
SpvSp: 
Siffror 20-30, Årstiderna samt "De donde eres? soy sueco/a.
SpvTy: Övningspapper med olika bra fraser att kunna. Det blir läxförhör onsdag 21/10.

Hemkunskap
Såhär veckan före höstlovet har det blivit dags att planera en egen måltid.
Eleverna kommer att få ta sig an den berömda "tallriksmodellen" och den lika erfarna kostcirkeln.
I det här momentet får juniorerna planera en egen måltid i form av en lunch.

Avslutande rader
Jag tänker avsluta veckans rader med att fortsätta om detta med läsning.
Läsning är en aktiv mental process där du använder hjärnan aktivt, vilket är motsatsen när det gäller TV-tittande där hjärnan är klart mera passiv.
Man kan lugnt säga att läser du mer blir du smartare.
Böcker hjälper till att skapa och forma din identitet, och samtidigt förstå andras.
Genom läsning lär man sig nya ord, i vilka sammanhang man kan använda orden och vilken innebörd de nya orden har.
Läsningen förbättrar din koncentrationsförmåga och får dig att minnas bättre.
Det liksom aldrig slut.
Läsningen gör dig mer empatisk då du i berättelserna du läser lär dig förstå andra personer och hur de tänker.
Genom läsning får man bättre disciplin efter som själva momentet att lägga tid på läsning kräver självdisciplin.
Jag får inte glömma allt man kan lära sig och allt man kan upptäcka eller få vara med om när man läser böcker.
Det starka ljuset från dataskärmar signalerar till hjärnan att vara beredd, lägga sig på hög beredskap.
Den egna läsningen i bok gör hjärnan avslappnad då den i lugn kan fokusera på en enda sak, och i lugn och ro skapa den film i huvudet som läsningen av en skönlitterär bok ger.
Jag kan inte hålla mig ifrån att avsluta med två faktorer till.
Läsning ger en klar minskning av stress då själva läsningen sker i lugn.
Det sista jag vill säga är, liksom som att sätta dit rosen på tårtan eller lägga lök på laxen, att läsning gör att du skriver bättre.

Jag skulle kunna hålla på så här, men det riskerar att bli tjatigt med alla dessa argument staplade på varandra.
En sak är helt säker.
Vill man bli en vinnare, är läsningen en av de absolutaste nycklarna.
Så vad vi än gör med våra unga, ska det finnas en bok mellan oss och dem i vår ombryende omfattande omfamning av dem. 
Ett gammalt kinesiskt ordspråk säger:
"En bok är som en vacker trädgård du kan njuta av, fast du kan ha den i din ficka."
Men jag vill ändå avsluta med några kloka strofer från en av mina favoriter; Lennart Hellsing.
Det han har gjort och betytt för barns utveckling och förmåga till läsning är en fullkomlig skatt i den svenska sagovärlden.
"Böcker ska blänka som solar, och gnistra som tomtebloss.
 Medan vi läser böckerna, läser böckerna oss.
 Kan böckerna läsa människor?
 Det kan de förstås!
 Hur skulle de annars veta,
 allting om oss!

Nu önskar vi i arbetslag 5 er alla en härligt frisk mittenhelg i oktober.
Det kommer nog vara knappa 10 i badvattnet i helgen....
Vid tangentbordet
/Stefan