fredag 9 oktober 2020

Veckorader till vecka 42

                                                                                                             Östra Skolan 201009

Tycka om något...
Vi har i veckan pratat både en, två och tre gånger om detta med att tycka något - och då framför allt när det gäller att tycka något om någon annan.
Vi skriver ju insändare.
På elevernas fråga är svaret lika klart som givet; man får inte skriva och tycka vad som helst.
Kanske kommer några av våra juniorer att om dryga sex år studera på Uppsala Universitet.
Där, i gyllene bokstäver över den stora ingången, står den berömda devisen:
"Att tänka fritt är stort, att tänka rätt är större."
Det var den blivande juristen Thomas Thorild som så vist myntade dessa ord när han studerade på universitetet på 1700-talet.
Dessutom är det ju så, att varje enskild tidning, tar in sådant som stämmer överens med, går i linje med just den tidningens vision och politiska inriktning.
Tillbaka till det där med att tycka om, tala med, kommunicera med någon annan än sig själv.
En grabb  i klass 6A gick i måndags fram till en skolkamrat och frågade om hur idrottslektionen med cirkelträning var?
Den tillfrågade pojken går i årskurs 5.
Bredvid honom satt en pojk från årskurs 6.
Pojken från klass 5 svarade:
" - Jag har redan haft idrott, din dachri (vilket är arabiska och betyder kuk).
Grabben i sexan fyllde på:
" - Åhh, ja, han menar att du suger kuk!"
Grabben med frågan blir minst sagt mörk i ögonen.
Jag står precis intill de tre pojkarna.
Då gör den frågande pojken något enormt starkt och stort - han går där ifrån.
Glåpord följer honom, men han fortsätter gå.
En kollega tar sig an de två sittande, jag går efter juniorer som så klokt visade att han var större än de två svaranden.
Man kan lugnt göra en omformning av Tomas Thorilds berömda ord:
"Tala fritt är stort, tala rätt är större".
I veckans engelska har vi haft gruppen Oasis låt Wonderwall från 1995.
Den handlar också om kommunikation.
"There are many things that I would like to say to you, but I don´t know how.
Because maybe, you are going to be the one that saves me".
En dag kanske man står där på banken, jobbintervjun eller rent av ligger på operationsbordet - och framför oss står den personen som vi en gång sa alla de där kanske inte bara dumma utan rent av elaka sakerna till.
Tänka och tycka, det får och kan vi göra precis som vi vill.
Men, när det kommer till att säga, är det en av demokratins grundpelare i ett lagligt fungerande samhälle, att man inte får säga allt man vill.
Det demokratiarbetet måste vi i vuxenvärlden arbeta stenhårt med, varje dag - för den framtida värld som ska bli vår barns...

Extra - Mycket viktigt!

Info till Vårdnadshavare:

 Vi på skolan har fått kännedom om en pågående challenge (utmaning) på medieplattformen Tik Tok.  Det handlar om att elever utmanas att starta bränder på skolan, ju större eller farligare brand desto högre poäng. En brand i en papperskorg på en toalett har förekommit på en skola i Oxelösunds kommun, men det är oklart om den har någon koppling till Tik Tok-utmaningen.

 

Polisen uppger att företeelsen har sitt ursprung i Örebro, men de har inga uppgifter om att sådana bränder ska ha förekommit inom Polisregion Öst. Även Region Stockholm har uppmärksammat detta.

 

Om era barn använder Tik Tok önskar vi att ni pratar med era barn om att detta finns på Tik Tok, vad det innebär och vilka allvarliga konsekvenser det kan få att anta en sådan challenge.

Dessutom:
På samma media, TikTok, finns en utmaning som innebär att ert barn ska lägga sig på gatan/vägen där bilarna kör, och ligga där så länge som möjligt.
Den som vågar ligga längst, alltså att bilar är mer än nära, vinner utmaningen.
En kamrat ska med sin mobil filma/ta bild på den som ligger på gatan och skicka in bildsekvensen/bilden till just TikTok.
Uppmaningen/Utmaningen att lägga sig på järnvägsspåret, har funnits där sedan länge. 

Matematik
Vi avslutar området "Procent" med att genomföra Diagnos 2.
Gångertabellerna såklart, där nu allt fler tar sikte på "Daimstrutsnivån" 75. Härliga tider!
I veckan kommer jag att gå igenom begreppen omkrets och area och skillnaden mellan dessa.
Förutom vad area och omkrets är bra för, kommer genomgångarna givetvis förklara hur man räknar ut de två begreppen - särskilt när figuren/ytan man ska räkna ut inte är helt kvadratisk eller rektangulär.
Självfallet kommer hur man skriver exempelvis enheten kvadratmeter eller kvadratcentimeter med i bilden.
Vidare kommer vi berätta och förklara hur man räknar ut både omkrets och area på en triangel (vilket inte är så svårt, eftersom varje triangel är en halv fyrkant).
Veckans mattebeting blir de prickade uppgifterna på sidorna 70 - 75.

Engelska 
Det grammatiska momentet den här veckan blir att träna på att använda sig av "do" och "don´t" respektive "does" och "doesn´t".
Vi gör detta genom att ta hjälp av Rihannas låt "Stupid in love".
Låten har jag också medvetet valt för att både stärka och lyfta fram flickornas vilja och styrka.
De tio orden/uttrycken finns understrukna i texten som barnen fått, men här kommer de för säkerhets skull:
Let me tell you something                        = Jag ska berätta något för dig
what you would do if ...                           =  vad du skulle göra om...
Still you resist on repeatedly trying         = Ändå/Fortfarande vägrar du att hela tiden försöka
I just don´t know why                               = Jag vet helt enkelt inte varför
This is stupid, I´m not stupid                    = Det här är helt fel, men jag är inte korkad
I may be dumb, but I´m not stupid            = Jag kanske är dum, men jag är inte korkad 
He is not the one                                        = Han är inte den rätta
I thought I saw your potential                    = Jag trodde att jag såg din potential/förmåga
Why do you waste your time?                   = Varför håller du på med att kasta bort din tid
Don´t talk to me like I´m stupid                = Prata inte till mig som om jag var korkad   

Svenska
Den här veckan blir det mycket läsning av. Riktigt mycket läsning!
Vi kommer också att samtala lite om det där med att hålla tal;
finns det "regler" för att hålla tal.
Vi gör detta som en liten försmak av ett arbete om och kring Alfred Nobel, som vi kommer att ha efter höstlovet.
Under veckan finns också en möjlighet att göra klart sådant i svenska som man inte "hunnit klart med".
Veckans ord har vi som vanligt. Här kommer de:
rotvälta
det barkar åt skogen
åsikt
Yggdrasil
geometri
civilkurage
bördig
kritiskt lyssnade
sammanfattning
sannolikhet

Bild
Bildämnet hakar på vårt arbete med träd.
Barnen kommer att få öva på att måla med akvarellfärg.

Slöjd
Sltm: Det blir kallbockning i veckan - och färdiga fågelholkar.
          Kallbockning? Ja, man tar en bit plåt och böjer/bockar/vrider den utan hjälp av värme.
Sltx:  Det blir korsstygn och broderade bryderier för alla den här veckan. 
          Kollega Åsa vart sjuk ett par dagar i förra veckan, så klass 6A får börja med korsstygnen nu
          i veckan. 

Musik
Pontus kommer med eleverna att ta sig an Bob Marleys klassiska låt "No woman, no cry" från 1974.
Det fiffiga är att den låten innehåller samma ackord som låten "Wonderworld", vilken de spelat och tränat på senaste veckan. 
Alla bra låtar innehåller inte endast dur-ackord.
Så skulle byxorna på musiken se för sorgliga ut, beror det på att de är lagade med mollskinn.

Hemkunskap
Det blir ständiga leenden i Hemkunskapen nu i veckan, för alla kommer att säga "Omelett"!
Som en extra gula på vitan kommer barnen att få laga till en omelett på kylskåpsrester.
Momentet de ska träna sig på är att ta vara på matrester och minska på matsvinn.

Språkval
SpvEn: Vi kommer att jobba extra med användandet av "do" och "don´t" + Rihannas låt
              "Stupid in love". 
SpvSp: Kunna säga de tolv månaderna + 6 elever (pojkar) som ska göra sitt prov.
SpvTy: Barnen ska kunna räkna från 0 - 12 + kunna skriva siffrorna.

No/Teknik
Trädet och dess liv står på agendan.
I kemin fortsätter Rebecca laborera med olika ämnen och dess egenskaper.

So
Det blir repetition av hela ekonomiavsnittet samt allmän träning inför provet som kommer inom kort.

Idrott
Cirkelträningen kommer att fortsätta, men den här veckan i form av stationsträning med inriktning på balans och styrka.

Extra!  Bonusdagen för 6B i hamnen gick mycket bra! Barnen skötte sig utmärkt bra, all korv gick åt och det var rent och snyggt på platsen när dagen var slut. Stora lekplatsen där användes väl och pojkars intresse för bananagnsätande fisk var totalt!
Stort tack till Linnea - mamma Majken - som förberett och organiserat och stort bidragit till att bonusdagen kunde bli så lyckad!
Nu börjar kulorna om på ny burk.
En ny bonusdag, kanske en solig vinterdag på en sjö med vinterfiske, är fullt möjligt att uppnå.

Avslutande rader
Vi pratar ofta om kritiskt granskande, kritisk läsning och - kanske framför allt - kritiskt lyssnande.
Förmågan att lyssna är vägen till att bli en mästare i att använda sitt språk.
Modet att vara tyst och lyssna är den perfekta metoden att utveckla sig själv.
Idag sköljs vi dagligen över av floder med prat, babbel, åsiktande, fladder, pladder och faktiskt emellanåt ren idioti
Vad är det säger, egentligen?
En president i världen har fått en medicin som han nu inför sitt folk och hela världen säger är kuren och välsignelsen som ska bota alla från den pandemi som nu håller vår värld i sitt grepp.
Vad är det han säger egentligen?
Vad är det vi säger till varandra, egentligen.
Just detta, med vad vi säger, hur vi säger det och när vi säger det, är nycklarna till framgångens väg.
Den sociala plattformen TikTok har nu innehåll som uppmanar våra barn att tända på sina skolor, eller lägga sig på vägar och gator, för att inte tala om järnvägsspår.

Vi, den vuxna världen, får aldrig abdikera från att vara just vuxna.
Ett barn är ett minst sagt 18-årigt heltidsuppdrag med hur mycket övertid som helst.
Bedrövligheter och hemskheter fanns även när vi var små, men i dagens digitala mobilvärld finns all världens vidriga hemskheter bara ett par knapptryck bort.
Det är som att ha ett enormt monster giftigt dreglande och flåsande utanför dörren, eller att ha en giftorm i fickan.
Flickornas konsekvenstänk är färdigutvecklat vid runt 18 års ålder. 
Pojkarnas förmåga till konsekvenstänk är klart för självständig drabbning vid ungefär 25 års ålder.
Så det där med obegränsad övertid i livstidsprojektet stämmer idag mer än någonsin.

En klok person sa en gång:
"Felen växer där Kärleken svalnar"
Våra barn, våra unga, ska vi hålla i, om, av och efter - precis hela tiden.
Konsten för oss vuxna är, att gå från att betyda precis allt, till att bara vara affektionsvärde - och älska våra unga lika mycket.

Vi vet ju alla att den brandfarligaste brunnen är nedbrunnen.
Låt oss tillsammans få våra juniorer att växa.-
Tillsammans kommer vi på lösningar.
Eller som de två männen som diskuterade en bäranordning av vatten.
" - Låt oss enas om ett namn på den här!"
" - Ok!"

Nu önskar vi er en riktigt fin oktoberhelg, fylld med innehållsrik samtid!
Vid tangentbordet
/Stefan