måndag 26 oktober 2020

Idrottsplanering åk 6

Idrottsplanering fram till jul

Schemaändring: Idrotten börjar 13.10 för båda klasserna. För åk 6a kommer idrotten ligga på måndagar klockan 13.10-14.00. När ni är klara har ni sista lektionen i klassrummet.

 

V 45 måndag 2/11 13.00-14.00 dans 1  flickor samlingssalen / Pojkar sporthallen

         Onsdag/fredag   Lek och någon av danserna Schottis, polka, vals

V 46 måndag 9/11 13.00-14.00 dans 2 dans flickor/ pojkar sporthallen

          Onsdag/fredag Lek och någon av danserna Schottis, polka, vals

V 47 måndag16/11 13.00-14.00 dans 3 flickor samlingssalen /pojkar Sporthallen

          Onsdag/fredag Lek och någon av danserna schottis, polka, vals

V 48 måndag 23/11 skridsko Rosvalla

          Onsdag/fredag Fritt val   - Felipe har idrotten

V 49 måndag 30/11 13.00-14.00 dans 4 flickor samlingssalen / pojkar Sporthallen

          Onsdag/fredag Lek och någon av danserna Schottis, polka och vals

V50 måndag 7/12  13.00-14.00 dans 5 flickor i samlingssalen / pojkar Sporthallen

          Onsdag/fredag Lek och någon av danserna Schottis, polka och vals

 

Dans för hälsa

Vi arbetar med hälsofrämjande arbete på skolan och Dans för hälsa är en av metoderna som vi kommer arbeta med nu under några veckor i åk 6.

Hälsofrämjande (förstärka det vi vill se mera av, det som gynnar lärande). Därför har vi valt utifrån vår målgrupp att satsa mycket tid på just dans, rörelse och avslappning som är ett sätt att både teoretiskt ge eleverna problemlösningsstrategier och kognitiva färdigheter i syfte att hantera psykologiska svårigheter. Dessa interventioner har också påvisat minskad risk för psykisk ohälsa senare i livet.

God psykisk hälsa är att ha impulskontroll och förmåga till uthållighet. Detta vet vi är förmågor som har stor betydelse för elever att må bra, nå skolframgång och bli accepterade. Alla dessa aspekter av hälsa såsom, sömn, mat, psykiskt välmående, lyfter vi upp och förbättrar med hjälp av dans och rörelse samt avslappningstekniker.

Den här metoden vet vi från forskning och beprövad erfarenhet att dans och rörelse ökar och stärker dessa förmågor ovan.  Man ser en högre psykisk ohälsa på flickor i denna ålder och forskningen är beprövad på flickor och det är just på flickor som forskningsresultatet baseras på. Vi vill med hjälp av dans och rörelse skapa bättre hälsa och välmående.

Vi fokuserar på rörelseglädje och mindre på prestationer.

Syftet är att bygga upp en känsla av:

-kraft och självförtroende.

- öka en känsla av trygghet och kontroll.

- öka förmågan att känna glädje.

- öka förmågan att hantera starka känslor.

- utveckla gruppsynkronisering (samarbete i grupp), få ökad social gemenskap, tillhörighet.

- ökad förmåga att känna in andra.

- ökad förmåga att kunna lugna sig själv.

 

Det är idrottslärarna, Rebecca och Lina samt kurator Nina som kommer hålla i grupperna.