fredag 23 oktober 2020

Veckorader till vecka 45

 

                                                                                                                     Östra Skolan 201023

Yttrandefrihet!

Samuel Paty.
Det namnet kommer för all framtid att finnas skrivet i historieböckerna.
Han var 47 år och lärare i Frankrike.
Under en lektion i samhällskunskap undervisade och samtalade han med sin elever om detta med yttrandefrihet.
Då visade han bland annat en bild som tidningen Charlie Hebdo tryckte för fem år sedan.
Tidningens utgivande av detta nummer av tidningen orsakade en terroristattack och flera människor förlorade sina liv.
Nu stod denne lärare i ämnet Samhällskunskap och följde den Franska skollagen som mycket noga understryker vikten av yttrandefrihet.
Hela den franska republiken bygger på just yttrandefrihet.
För att han skötte sitt jobb, fick han plikta med sitt liv och blev halshuggen.
I den svenska skolan står det i skollagen ett mycket starkt och väl uttalat demokratiuppdrag.
Det är i Sverige alla lärares skyldighet att undervisa om och samtala om våra demokrati och vår yttrandefrihet.
Demokratiuppdraget ska genomsyra alla ämnen i skolan.
Detta är inte förhandlingsbart.
Det ska göras.
Själva demokratin bygger på yttrandefrihet i ordnade former.
Vi ska vara helt på det klara med att det idag, 2020, finns länder i vår värld där flickor skjuts i huvudet för att de vill gå i skolan.
Vi måste varje dag, året runt, vara helt beredda på att vår demokrati inte är självklar.
Krafter att ta bort vårt öppna samhälle och ge tillåtelser till bara vissa utvalda finns.
Dessa frön växer sakta under ytan.
De trivs där det är smutsigt, mörkt och kallt.
Om vi inte ser upp, om vi inte ständigt arbetar för vår demokrati, vårt öppna samhälle, för flickors rätt att gå i skola, för alla barns lika värde och rätt till utbildning, då kommer vi snart att upptäcka att det finns ogräs överallt.
Samuel Paty är ännu ett offer för det meningslösa våldet.
Dessa utövare av våld var också en gång små pojkar som lekte och sparkade boll.
Det är där som indoktrineringen börjar.
Vi får aldrig vika ner oss i kampen för vår demokrati!
Vilket samhälle vill vi ha?
Ett där vissa får ta sig rätten att mörda andra, eller ett samhälle där vi, oavsett kön, hudfärg, nationalitet,religion, etnicitet eller sexuell läggning fungerar i dynamisk respekt för varandra?
Jag är lärare, och jag kommer alltid att med era barn prata och samtala om allas rätt till ett demokratiskt liv.
Det står i lagen.
Det är mitt uppdrag.
Det är vårt uppdrag.

Engelska
Vi kommer fortsätta träna och va på detta med att ställa frågor som börjar med ordet "Do".
Likaså kommer vi att i samma andetag träna på frågeställningar som börjar med ordet "Don´t".
Texten/Låten den här veckan blir den klassiska låten "Forever young" av gruppen Alphaville från 1984.
Här kommer glosorna för vecka 45:
Let´s dance in style                              = Låt oss sköta det snyggt
We don´t have the power                     = Vi har inte makten/kraften
we never say never                               = vi säger aldrig aldrig
Can you imagine?                                = Kan du tänka dig?/Kan du föreställa dig?
Do you really want to live forever?     = Vill du verkligen leva för alltid?
I want to be                                           = Jag vill vara
Forever young                                       = För evigt ung
Sooner or later they all will be gone     = För eller senare kommer de alla att vara borta/förlorade
It´s so hard to get old without a cause  = det är så svårt att bli gammal utan en anledning/orsak
diamonds are forever                            = diamanter är/varar för evigt

Matematik
Matematiken för vecka 45 blir ett fortsatt samtalande om hur vi beräknar omkrets och area på olika ytor och former. Barnen kommer fortsatt få höra att "en triangel alltid är en halv fyrkant".
Alltså, kan man räkna ut arean på en fyrkant, är det nemas problemas att räkna ut arean på en triangel.
Veckans beting att jobba med är de 26 prickade uppgifterna på sidorna 84 - 93 + väldigt noga för sig själv repetera och gå igenom det som finns på "Sammanfattningen" på sidorna 94 - 95.
Gångertabellerna? Jajamän!

Svenska
Det har blivit hög tid för redovisning av lästa bok nummer två.
Den egna tysta läsningen fortsätter.
Vi kommer börja lite lätt med att för eleverna berätta om vad en novell är för något.
De nationella proven sätter igång, och vi kommer börja med proven i svenska, vilka nu den här terminen kommer att ske i form av små grupper, där eleverna för varandra ska berätta om något.
Exakt vad "ämnet" blir, vet vi inte själva än, men det kan röra sig om t.ex. årstider, mitt husdjur, en hobby, min favoritmat, min familj, min bästa vän, etc.
Här kommer också ett litet projekt. Plats i projektboken blir ett uppslag.
Barnen ska nästa vecka hålla ett litet tal.
Minitid är en minut.
Rubriken på talet är: "Det här vill jag med mitt liv".
Eleverna skriver sitt manus under den här veckan, och håller sitt tal, efter en lottad ordning, nästa vecka.
Sedan var det det där med nya ord och utöka ordförrådet.
Här kommer veckans ord/uttryck för vecka 45:
logik
lojal
narcissistisk
självupptagen
anafor
ballad
blankrad
budskap
konstsaga
legend

Idrott
Veckan efter höstlovet är det dags, det kommer att gå som en dans! Just det, det är dags för idrottens moment som har rubriken dans.
Till en början får flickorna dansa och pojkarna vara i Sporthallen.
Alltså, på måndagar fram till jul - utom vecka 48 då det är skridskor - kommer det att vara uppdelad dans på måndagar och pardans på onsdagar.
Det blir schottis, polka och vals.
Så, bli nu inte förvånade när era härlingar kommer hem och drar en vals i novembermörkret!
De är bara i takt med tiden - och idrotten!

Bild
Bilderna på "Årstidsträdet" fortsätter.

Musik
Grupperna kommer att få fortsätt jobba med låten "Svag" vilken som jag tidigare nämnt har samma ackord som Bob Marleys låt "No woman, no cry".
Ackordspelet fortsätter, som vi förstår.

So
Nu har det blivit dags för geografi - världens geografi!
Vilka är våra kontinenter och världsdelar? Vad heter de stora haven? Vad är det för skillnad på hav och ocean? 
Målsättningen är givetvis inte att er junior ska kunna alla floder, sjöar, städer och puttefnaskhöjder runt vår jord. Däremot är ett absolut mål att varje elev får en klar och tydlig känsla för hur vår jord ser ut, att man vet var världsdelarna heter och var de ligger.
En grov, men bra måttstock, är att er blivande tonåring vet var det handlar om när de på nyheterna pratar om en landsdel någonstans.

No/Teknik
Rebecca kommer att tillsammans med barnen göra klart uppdragen i NTA-lådan.
Den här veckan blir det ett "Nobel-experiment" med ättikssprit. 

Hemkunskap
Veckan efter höstlovet har det blivit dags för hemkunskaparna att få göra en egen måltid utifrån vad de hittills gjort under höstterminen.
Eleverna kommer att praktiskt få visa att de kan tillaga den egna måltiden. 

Språkval
SpvEn: Vi kommer jobba extra med momentet att ställa frågor/svara på frågor som innehåller orden
             "do" och "don´t"
SpvSp: Enkla samtalsfraser, årstider, veckodagar, månaderna och en enkel text om flicka Ida.
SpvTy: Gå igenom diagnosen som gjordes vecka 43 + fortsätta med enkla fraser och uttryck

Slöjd
Sltm: De sista fågelholkarna ska bli klara och Dabia fortsätter lära barnen om momentet som kallas för "kallbockning", dvs. böja på metall utan tillsatt värme.
Sltx: Åsa fortsätter tillsammans med barnen att få deras broderier färdiga.
        Som slutmoment kommer eleverna att få rama in sitt broderiverk, så att det som färdigt blir en 
        en liten tavla att hänga upp.

Din fuckin´ jävla lärare!
När jag för några dagar sedan ville prata med en pojke i skolan om att han inte kan bryta mot skolans regler, blev samme pojke helt vansinnig på mig och fullständigt vrålade ut     ” – Din fuckin´ jävla lärare!”
Trist.
Mycket trist.
I den pojken finns så mycket bra, men ett annat mönster styr honom.
Viktigt nu.
Jag vill inte säga något särskilt om den här grabben.
Däremot mönstret.
Om vi i den vuxna världen inte kan bryta ett sådant mönster, är tragedin bara två prickar bort; ett mönster blir ett monster.
Med dessa mina rader vill jag sticka ut hakan och säga att visst är skolans olika ämnen viktiga, men det viktigaste ämnet är att vi i relation bygger våra unga till trygga och i olika omfattning harmoniska, ansvarstagande, självständiga och demokratiskt kritiskt tänkande personer, vilka alla på sitt sätt utifrån sin förmåga blir en tillgång i det framtida samhälle som väntar dem.
Aldrig att vi viker ner oss i kampen för en fortsatt fungerande demokrati!
Därför,
är våra unga blivande vuxna som vi ska hålla i, av, om och efter!

Nu önskar vi i arbetslag 5 er alla en härlig sista oktoberhelg!
Barnen får fem fria dagar – det är de värda!
Se till att de läser varje dag, en stund.
Läskunnighet och läsförståelse är två av demokratins vassaste vapen!

Vid tangentbordet
/Stefan