fredag 25 september 2020

Veckobrev vecka 40

                                                                                                              Östra Skolan 200925 

Säga vad jag vill - impulskontroll....
Det var sommaren 1984 och magister Stefan var nyutexaminerad lärare.
En ansökan om en tjänst 7,5 mil från Göteborg hade tagit sig längst fram i raden av 52 andra ansökningar.
Då, på 80-talet, var det krig om tjänsterna till lärare och i Avenyn i Göteborg.
I hörnet av korsningen Kungsportsavenyn och Kristinelundsgatan stod en gatumusikant och underhöll.
Det var en ganska stor folksamling i en halvcirkel runt musikanten och hans uppslagna gitarrfodral.
Han - Mike - bad publiken om önskemål på vad han skulle spela och sjunga.
Eftersom Bruce Springsteen hade haft konsert på Ullevi, var det många som önskade låtar av honom.
När jag vågade, tog jag chansen, och bad om låten "Cover me" av just Bruce Springsteen.
Då liksom stannade han upp och tittade på mig.
" - Why do you want that tune?", frågade han mig.
Jag blev lite överrumplad, för han hade inte sedan Stella och jag kom till platsen, frågat någon något.
" - I like the tune very much and the text kind of talks to me", blev mitt svar.
Gatumusikanten Mike brast upp i ett brett leende.
" - Do you know what?", sa han och vände sig till oss allihop som stod där.
Där, i den sena eftermiddagssolen, fick vi höra att Mike en gång en kort tid jobbat ihop med Bruce Springsteens band E Street Band.
Därför visste han om att Bruce Springsteen själv skrivit låten "Cover me" till två målgrupper, dels de soldater som från Vietnamkriget lider av PTSD - posttraumatiskt stressyndrom, men också alla de som på nära håll drabbas av att få uppleva våld eller annan olycka.
Nu kanske ni tycker att jag drar iväg något alldeles oerhört.
Det är inte min avsikt.
Men idag, i vår skola, har vi barn som mår dåligt över det som hände i Brandkärr i slutet av förra veckan, då en 21-årig ung man sköts ihjäl.
Björnen Bamse säger i en tidning att i en demokrati kanske du inte får allt som du vill, men du får alltid tycka och säga vad du vill.
Bamse må vara en förebild, men där håller jag inte med honom.
I en demokrati får man inte allt man vill, man får tycka vad man vill, men man får inte alltid säga vad man vill!
Nu har det varit kraftigare bråk två gånger inom kort tid från pojkar i årskurs 6.
Det finns en utbredd uppfattning om att man får säga vad man vill.
Det får man inte.
Dessutom, när man säger något, ska man vara helt på det klara med att andra tycker om det du säger.
Det är här som min rubrik kommer in.
Det är det här som jag och mina kollegor mer eller mindre frekvent hör och ser på skolan.
Senast igår hörde jag en elev i en lägre årskurs skrika "jävla horunge" till en klass- eller skolkamrat.
Reaktionen låter inte vänta på sig, och den skrikande eleven blir nu arg för att motparten reagerar.
Personal får rycka in.
I vår årskurs har vi exempelvis hört "du är fuckin´ död!" eller "jag ska fuckin´ döda dig!".
Var kommer denna ilska och dessa uttryck ifrån?
Den personliga träningen att redan som 3-4-åring få öva sig i att mästra impulskontrollen.
I sin mest tragiska och meningslösa skepnad kunde inte en - förmodligen en yngre man - bemästra sin impulskontroll, utan löste "sitt upplevda problem" med att med flera skott skjuta en annan människa.
Här har vi i vuxenvärlden ett formidabelt ansvar i att synnerligen konsekvent lära våra unga att man får inte säga vad man vill.
Tycka kan man.
Men inte säga.
Livet handlar inte om att vänta tills ovädret gått över, det handlar om att lära sig dansa i regnet.
Det vi alla, ung som gammal, säger till andra, säger vi också till oss själva.
Om man skriker "horunge" eller "jag ska döda dig" för att någon sparkar bort en boll eller råkar stöta till dig i en trång passage, lägger vi ribban otäckt högt; vilka uttryck ska vi då ta till när vi blir verkligt arga, när det blir något som vi har all anledning att bli arga för?
Den mest inflytelserika och viktiga person som du någonsin kommer att prata med, är dig själv - så var mycket noga med vad du säger till dig själv!

Extra!
Klass 6B har alldeles snart fyllt sin kulburk med berömkulor.
Därför är det tid för er föräldrar i klassen att hitta på och sedan genomföra en berömdag för klassen.
Majkens mamma Linnea har anmält sig att vara med och organisera.
Ett förslag kan ju vara att ni andra som vill och kan vara med den här dagen, tar kontakt med Linnea, och så får ni ta det därifrån......
Grattis 6B!!!

Extra 2!
På onsdag efter lunch kommer klass 6A att få sin belöning för att de kommit upp till belöningsnivå 1 i sin andra omgång i kulburken.
Klassen kommer att få se en film som magistern har valt, och barnen får ha med sig fika. Notera fika - inte godis och choklad.
Temat för fikat är färgen brun; alltså brunt fika.
Det kan bli t.ex. pepparkakor, skånska pepparkakor, kanelbullar, vetelängder, brownies och havrebollar...
Grattis 6A!!

Svenska
Vi kommer fortsätta arbetet med insändare.
Den här veckan ska juniorerna skriva egna insändare.
Hinner vi, kommer vi försöka oss på en insändare för hela klassen.
Bokredovisningar av sommarböcker fortsätter och blir klara den här veckan.
Läsning av sin bänkbok är ett vid flera tillfällen givet inslag i veckan som kommer. 

Engelska
Vi kommer att jobba med Bruce Springsteens låt "Cover me"
Jag har valt ut tio ord/uttryck som juniorerna ska redovisa på torsdag för 6A och fredag för 6B.
Det grammatiska momentet blir komparation av adjektiv, alltså jämförelse av adjektiv.
Exempel kan vara: Old, older, the oldest/Nice, nicer, the nicest/Fast, faster, the fastest
 
Matematik
Gångertabellerna - ja!
Veckobeting - ja! 
Det blir de dryga fyrtio förprickade uppgifterna på sidorna 40 - 51 i Matteboken 6A.
Jag kommer att ha korta repeterande genomgångar om procent och sannolikhet.
Det är viktigt att eleverna gör sina veckobeting och följer vår utstakade plan för läsåret;
komma upp till årskurs 7 och inte vara klar med mellanstadiets matematik är ingen höjdare... 

No/Teknik
Rebecca och jag kommer att arbeta med träd, löv och trädens livscykel.
Dessutom kommer Rebecca att ha enklare kemiska experiment med klasserna.

So
Dabia fortsätter ekonomin ett par steg till.
Till veckan som kommer, ska barnen få höra om och samtala kring sambandet mellan skatter och välfärd.

Hemkunskap
Den här veckan blir det baka av!
Barnen ska få baka härliga grahamsbröd och momentet de får prova på är att baka med jäst.

Slöjd
Sltx: Barnen kommer att få sy sina initialer på en aida-väv och använda tekniken korsstygn.
Sltm: Fågelholkarna blir klara.

Bild
Felippe gör klart bilduppgiften om trädet på sommaren och hösten.
Elever kan också efter hand göra frottage-bilder av sina från stadsorienteringen ihopsamlade löv.

Idrott
Det blir stadsorientering till olika av Rebecca utvalda platser där det finns träd.
Andra lektionen kommer det att bli cirkelträning ute - då behövs det ombytta kläder!
På förekommen anledning: Ombyte betyder ombyte i omklädningsrum!

Språkval
En: Vi arbetar extra kring detta med att säga hur någon gjorde något; skriva ändelsen -ly
Sp: Till nästa gång = v40, ska barnen träna på veckodagarna och siffrorna 13 - 21. 
Ty: Barnen har fått i uppgift att träna på datorn och "Övningsmästaren", där de ska repetera kapitel 2,
      alltså kunna säga vad man heter, var man är ifrån och kunna hälsa artigt.

Avslutande rader
I mina inledande rader är det inte på något sätt min avsikt att vara dystopisk, alltså att beskriva vår miljö och omvärld som en dålig plats.
Tvärtom, precis som i filmen "En riddares historia" är det hopp jag vill komma åt.
Vi vuxna måste alltid möta våra unga med respekt och positiva förväntningar, vilket jag menar är en förutsättning för att kunna skapa en positiv och utvecklande omgivning eller arbetsmiljö.
Men våra juniorers konsekvenstänk är inte på långa vägar färdigutvecklat.
För flickorna är det någonstans vid 18 års ålder.
För pojkarna dröjer det ända upp till en bra bit över 20-årsstrecket.
Därför måste vi vuxna stå upp för det som är rätt, inte släppa igenom eller släta över det som är fel, och framför allt vara mycket tydliga i skillnaden.
Men.
Det som vi alla dagar på året, alla minuter på dygnet, ska ingjuta i våra unga, det är hopp.
Det finns alltid en väg fram mot bättring.
Visst, det är lika långt ut ur skogen som man har gått i i den.
Men det finns hopp.
Det vi ska lära barnen är, att hoppet byggs där du vågar möta dig själv.
Därför får barnen nästa vecka jobba med låten "Cover me".
Rockgruppen Eagles sjunger i låten Desperado "you better let sombody love you, before it´s to late".
Det finns alltid hopp.
Bruce Springsteen sjunger "Cover me".
I hoppet finns Kärleken.
Ge våra barn hopp......

Vi i arbetslag 5 önskar er alla en skön och frisk sista septemberhelg"
Vid tangentbordet
/Stefan