fredag 18 september 2020

Veckorader vecka 39

                                                                                                                       Östra Skolan 200918

God språklig förmåga...
Nyköpings kommun har en mycket tydlig och väl uttalad "Språkplan" för alla oss som arbetar inom skola och förskola.
Tillåt mig ta ett citat ur texten:
"God språklig förmåga är nödvändigt för att kunna ta till sig undervisning i alla skolans ämnen, delta i socialt samspel och ge alla medborgare likvärdiga möjligheter att delta i och påverka samhällsutvecklingen."
Denna goda språkliga förmåga är också en absolut nödvändighet, om vi i skolan och era barn ska lyckas med det demokratiska uppdrag som ligger mycket tydligt beslutat från Skolverket.
Med andra ord.
En god språklig förmåga är en reell och synnerligen högst påtaglig förutsättning för att man ska ha möjligheter att lyckas i skolan och sedan i det vuxna livet.
I en intervju i TV förra veckan förklarade en  med huva och munkavel vältäckt yngling om varför det är så bra att han och hans vänner har tagit över en stadsdel och skyddar den på sitt sätt.
I precis varje mening, minst en gång, ibland flera, kom orden "fattar´u?"
Tänk om den här unge mannen hade ett helt annat språk, kunde lyfta sin blick och ärligt titta rakt in i kameran, och i både beskrivande och förklarande ord och fraser kunde lyfta fram sitt budskap med variation så att vem som helst som lyssnade kunde förstå. 
Kanske skulle han då kunna bli en förträfflig lokalpolitiker som medborgare ärligt röstar på.
Istället var han nu uppenbart rädd för både det ena och det andra, eftersom han inte ville visa sig själv i TV, så att andra kunde se vem han var.
En annan ung man från sydliga Sverige, som idag blivit flera år över tjugo och lämnat sitt liv där språket var knivar, vapen och hot, lever idag i norra Sverige under hemligt namn och hemlig adress; kan aldrig ta ett banklån eller öppna ett konto på Facebook., aldrig ha barn på dagis, förskola eller skola, aldrig få hem post eller en dagstidning, än mindre ett brev eller vykort
I radiointervjun i somras berättade han att den gamla världen bara väntar på att få tag på honom och med sitt brutala språk göra slut på honom och dem han umgås med.
Ändå fann han det bättre leva det liv han nu försökte leva, än det liv och den språkvärld han kom ifrån.
Vi vanliga kan nog inte förstå.
men en sak vet vi.
Bok är en biljett och möjlighet till ett bra och självständigt liv.
Bok är en bidragande orsak till en lyckad och godkänd skola.
God språklig förmåga är en fundamental mänsklig rättighet, och otvetydigt en nyckel till framgång!
Krama om era barn - och ha en bok emellan!
Tillsammans ska vi ge våra unga möjligheter till god språklig förmåga.
Allt för att deras 6:e grundkapitel i den svenska skolan ska bli hur lyckat som helst.
För juniorerna gäller det att ta möjligheterna.... 

Bild
Med Rebecca, Felippe och mig kommer juniorerna att få påbörja ett bildarbete om sitt utvalda lövträd.
Vidare kommer barnen få förbereda sina bilder av insamlade löv, vilka de ska avbilda genom tekniken frottage.

No
Vi börjar vårt arbete med träd.
Det blir trädets olika delar och funktion.
Varje elev ska leta upp ett lönnträd, och följa det under ett år.
Junior ska med sin mobil ta en bild på sitt lönnträd och helst skriva ut den hemma.
Begreppet livscykel kommer att dyka upp.

Engelska
Vi kommer att jobba med det grammatiska momentet där man i engelskan skriver ändelsen -ly, för att beskriva eller tala om hur någonting är eller hur någon gjorde något, som t.ex. weekly, quitely, gently...
Som text kommer juniorerna att arbeta med låten "We will not go quietly" av rockgruppen Sixx Am.
Som alltid, kommer jag att mot slutet av veckan lyssna på er ljuvling, när hen läser texten på engelska och översätter till svenska.
Den här veckan har jag valt tio ord, vilka de ska träna in som glosor.
Här kommer de tio glosorna:
heart attack
shock
to face it
wasted
run away
save us
to slay
the sound of my voice
Please, pipe down
pull the plug

Matematik
Vi kommer att "prata om detta med att räkna "på ett ungefär" och "göra ett överslag".
Vidare kommer eleverna få läera sig hur man löser ett divisionstal, där nämnaren är ett decimaltal, som t.ex 62/0,5 eller 6/0,8.
Gångertabellerna, såklart!
Häromveckan kom förresten Ella förbi och hälsade på - ni vet hon som fick till 156 gångertal på två minuter.
Vi har ett par tre,fyra juniorer som börjar krypa upp mot 80.
Månne en ny rekordtagare bland dem? Eller någon annan?
Veckobetinget är de 28 "prickade" uppgifterna på sidorna 30 - 37 + Diagnos 1 på sid 23.
Nästa vecka, vecka 40, blir det procent och sannolikhet....

Svenska
Som jag skrivit tidigare, kommer vi den här veckan att ta oss an det vi sköt upp från förra veckan.
Vi kommer att under två veckor arbeta om och kring insändare.
Eleverna kommer att få lära sig hur man skriver, om vad man kan skriva, till vem man skriver och när man skriver en insändare (det är ju rätt ointressant skriva om skridskoåkning dagarna före midsommar).
Varje elev kommer att få en egen insändare att läsa, och där ta reda på om alla de delar som det "recept på insändare" som de fått finns med.
Nästa vecka kommer barnen att få skriva en egen insändare.
Vi kommer också försöka ta reda på om vad de flesta insändare handlar om.
Här kommer veckans "Veckans ord":
strosa
livscykel
gravitation
inrikes
utrikes
journalist
insändare
göra ett överslag
ledarsida
redaktion
Till sist.
Givetvis kommer våra elever att få flera tillfällen till att tyst för sig själva läsa i sina nya bänkböcker, vilka ska redovisas veckan då vi har 7 oktober bland vardagarna.

Musik
Eleverna kommer att få prova på och träna sig i ackordspel på gitarr.

Språkval
En: Vi arbetar extra kring detta med att säga hur någon gjorde något; skriva ändelsen -ly
Sp: Till nästa gång = v40, ska barnen träna på veckodagarna och siffrorna 13 - 21. 
Ty: Barnen har fått i uppgift att träna på datorn och "Övningsmästaren", där de ska repetera kapitel 2,
      alltså kunna säga vad man heter, var man är ifrån och kunna hälsa artigt.

Idrott
På måndag är det 6B:s tur att ha friluftsdag. 6A är i skolan och har lektion med mig om karttecken.
Det lilla provet om karttecken som barnen gjorde förra fredagen, får de tillbaka.
De som fick ett underkänt resultat, ska träna och göra om.
På fredagslektionen blir det löpning i skolskogen med tipspromenad om just karttecken.

Slöjd
Sltx: Barnen gör klart sitt arbete om "Mode genom tiderna". 
        De som blir klara får börja med nästa projekt som är att sy sig en mössa av fleecetyg.
Sltm: Slutförandet av fågelholkarna fortsätter.
          Dabia kommer också förklara att målning av fågelholkar inte är bra - om man vill ha fåglar i
          holken. Fåglarna känner doften av färg, och det gillar de inte.
So
Ekonomin fortsätter, men lider mot sitt slut.
Till veckan som kommer ska Dabia ta med barnen ordentligt på vad som menas med offentlig ekonomi.
Begreppet välfärd och vad som menas med det, kommer upp på scen.
En uppgift till början på nästa vecka för eleverna är att hemma eller i butik hitta och titta på en konserv eller något inlagt (dock inte patient) och då notera brutto- respektive nettovikt och räkna ut skillnaden.
Samtidigt ska juniorerna titta på vad produkten kostar samt vilket som är/eller räkna ut kilopriset.
(På grund av olika händelser förra veckan blev inget gjort inom So, varför vi får skjuta planeringen en vecka framåt.)

Hemkunskap
Det sjätte momentet som barnen får pröva på är metod att koka och steka i stekpanna och i ugn.
Därför kommer juniorerna nästa vecka att få tillreda en middag bestående av viltköttbullar med hemkokt lingonsylt och rotsaker i ugn.
Man blir minsann sugen på att gå dit....

Övrigt
Vecka 40 kommer eleverna att sluta 13.00 på måndag, tisdag och torsdag (de som har hemkunskap på torsdag, kommer att ha dessa lektioner).
Anledningen är att det ska finnas möjlighet för utvecklingssamtal för dem som så önskar.
Från kommunens sida kommer rekommendationer om att inte ha utvecklingssamtal på det sedvanliga viset, men att det är upp till varje skola/skolenhet att fatta egna lokala beslut.
Rebecca och jag kommer i nästa vecka att låta juniorerna ta med ett dokument hem som berör just utvecklingssamtal, vilket ni kan arbeta med hemma.

Avslutande rader
God språklig förmåga var det ju i de inledande veckoraderna.
Nu menar inte jag att bara för att man inte läser böcker, så blir man åt gangsterhållet eller kriminell.
Så är det ju inte.
Men.
Vi får aldrig, jag säger aldrig - och inte minst i våra tider nu - blunda inför det iskalla faktum att odemokratiska och i sin ytterlighet ruggigt osociala strömningar finns där ute, bara runt hörnet.
Det gäller Nyköping också.
För inte så länge sedan stod en kvinnlig advokat på Stora Torget i ett anordnat stormöte och med hjälp av en stor tidtabell visade hur vi skulle göra oss av med alla dem som hon och hennes gelikar ansåg inte höra hemma i vårt samhälle.
Idag mullrar våra rikspolitiker om gängvåld och klaner.
Ja, det är inget nytt.
När jag gick på mellanstadiet fanns samma problem, men då skyllde man på människor som hade arbetskraftsinvandrat från det idag forna Jugoslavien.
Egentligen inget nytt under solen.
Men frågan är densamma.
Vad gör vi åt problemet?
Det är där som skola och läsning kommer in i bilden.
Som en av huvudnycklarna.
Idag finns flödande floder av lättillgänglig lättuggad hjärndödunderhållning.
När jag gick på mellanstadiet förfasade sig vuxenvärlden över TV-serien "Bröderna Cartwright" och serietidningen "Fantomen". 
Det var väl det som fanns. Ja, förutom "Kalle Anka" då.
Sedan gällde böcker.
Låt oss alla sluta upp i kampen för barnens rätt till en God Språklig Förmåga!
Det är när vi förstår varandra och tillåter varandra som tillvaron fungerar och demokratin får fortsatt fint fäste för utveckling i den värld som är vår - och om några år våra blivande vuxnas!

När Kal en sommar var ute med båten tillsammans med sin vän Ossbon, fick de syn på en snygg motorbåt som fått en läcka, börjat ta in vatten och nu fått en ordentlig slagsida.
Givetvis stävade de två gubbarna fram för att hjälpa.
När de kom fram till den sjunkande båten, såg de en man i vattnet och en som satt längst fram i fören dit vattnet ännu inte kommit.
Mannen i vattnet ropade:
" - Help! Can you help us!
Ossbon pekade på mannen och sa till Kal:
" - Dö, kolla. Där ligger en gubbe och pratar engelska flytande!"
Då tog den mycket artige engelsmannen som satt uppkrupen i den än så länge torra fören till orda:
" - Can you please help us? Do you understand? Do you speak english?"
Kal tittade fundersamt flera sekunder på mannen i fören innan han svarade:
" - Spika å spika! Det ser ju ja´ att hela båten står i läck!"

Det gäller som sagt att vi genom god kommunikation förstår varandra.
Jag menar att tala klokt och handla klokt är två helt skilda saker, men ändå så beroende av varandra.
För, framsteg innebär alltid en förändring.
Men en förändring innebär inte alltid en förbättring.

Vi i team 6 önskar er en frisk septemberhelg med många bra bokade begivenheter...
Vid pennan
/Stefan 

P.S Missa inte att det är studiedag för eleverna nu på onsdag! Alltså studier hemma...   D.S.