fredag 4 september 2020

Veckorader till vecka 37

                                                                                                         Östra Skolan 200904

Ta möjligheterna....
Om regn vore pengar, skulle vi väl alla vara väldigt välfyllda miljardärer efter lördagens regn.
Naturen hurrade! Den saken är klar.
Det är ju så det är.
Olika behöver olika.
Vatten behöver alla.
Shelf-isen, den is som ligger som ett skal över och runt om inlandsisen, vilken legat där infrusen genom alla tider sedan isen låg upp till ett par tusen meter tjock över där vi idag bor.
Någon ny inlandsis kommer inte.
Inte i formen av is.
Den kommer att komma i formen av vatten.
Forskare räknar med att om all is på Grönland smälter, kommer havsnivån att höjas 5 - 6 meter.
Ajöss med glasskafeét i vår stad.
När man åker bron över motorvägen till Påljungshage, ligger nere till vänster en numera grönslammad mindre damm - eller större pöl, om man så vill.
Tanken var att det skulle finnas en pump där som fick vattnet att cirkulera.
I alla fall önskade och ville arkeologerna det, de som gjorde utgrävningar på den uråldriga boplatsen som låg där det idag ligger hamburgerrestaurang och friterad kyckling-servering.
På den tiden, den som arkeologerna besökte, förtöjde människorna då sina båtar vid klippan där den igenslammade storpölen ligger.
Vem vet vilken framtid våra barn får möta?
Vi vet inte mycket om den, mer än att den kommer.
Sedan vet vi att våra barn och deras barn behöver vatten då med.
Rent vatten.
Hur det ska lyckas, är en problematik och ett fullständigt livsavgörande projekt.
Därför vet vi en sak till.
De som behärskar kunskapen att skriva, läsa och räkna kommer att kunna vara med och påverka utvecklingen aktivt, vara med och fatta besluten och förstå kommunikationen där borta i framtiden.
Varje dag erbjuder vi i skolan och hemmen möjligheter.
Barnen och elevernas helt avgörande uppgift är att ta möjligheterna.
Var och en behöver ta sina möjligheter.
Alla behöver olika, men möjligheter.
Vi i vuxenvärlden ska ge de unga möjligheterna, det är vi, oavsett politisk färg, skyldiga till, om vi vill framtiden.
De unga ska ta möjligheterna.
Framtiden är ingen quick-fix.
Den är ett obönhörligt strävansmål.
Alla efter sin förmåga, och vuxenvärlden precis som skolan finns där, i rättfram ärlighet, för dem.
I en sådan värld, där unga får och tar sina möjligheter, bränns inga gummidäck på gatorna, om ni frågar mig....

Engelska
Som sista del i det ämnesövergripande arbetet vi haft om och kring örn, klämmer vi nu till med världshitten "Desperado" från 1974 av gruppen Eagles.
Förutom själva träningen i att ta in engelska och lära sig nya ord, är budskapet och innehållet i sångens text minst sagt brinnande hett.
Till och med, om ni frågar mig, sett ur ett lokalt perspektiv, är innehållet i texten något som man kan ta till sig själv utifrån den omvärld som dagligen ser alldeles i den stad och det land vi bor i.
Från texten ska junior själv välja tio nya ord och lära sig dem på både engelska och svenska.

Matematik
Vill bara sådär i förbifarten berätta att det nya rekordet på "Gångertabellerna" nu är 77st på två minuter. Innehavaren är Hassan i 6A. 
Vi kommer att repetera begreppen från förra veckan.
I Matteboken 6A ligger tempot i att alla till torsdag 10/9 har gjort de markerade uppgifterna fram till och med uppgift 52 på sidan 17.

Svenska
Vi kommer att samtala om innehållet och budskapet i boken "Eldens hemlighet", som nu är färdigläst.
Vi kommer också att samtala och lyssna kring vad barnen tagit reda på och lärt sig om den stolta fågeln örn.
Vidare kommer barnen från och med den här veckan att ha en bok i sin bänk. Vi kallar den helt enkelt "bänkbok".
Bänkboken ska läsas varje morgon när man har sin lektion i hemklassrummet.
Andra tider kommer också att finnas, varhelst det finns plats.
Till största delen är det lilla klassrumsbiblioteket böcker som jag köpt in för att direkt i klassrummet stimulera och uppmuntra till läsning.
Jag har medvetet och med tanke på juniorernas fortsatta skolutveckling valt böcker som både ska utmana, men också kittla, engagera och ha en igenkänningsfaktor i den ålder som de befinner sig i.
Givetvis, utifrån sådant som vi läser och berör i veckan, har vi "Veckans ord".
Här kommer de:
parallellt
ärr
skymning
gryning
turkos
mission
upptrampad
ett månvarv
decimera
restskatt

p.s. Läs även under rubriken NO/Teknik  d.s.

Bild
Örnbildandet fortsätter, men nu med syftet att ta reda på örnen som symbol, vad örnen står för och om/hur örnen har använts i historien.

SO
Ekonomin fortsätter. 
Nästa vecka kommer våra 6:or att lära om vad offentlig respektive privat ekonomi är.
Givetvis kommer Dabia att ta upp och förklara skillnaden mellan de två.
Man kan helt klart säga att ekonomi är en sedellärande historia.

NO/Teknik
Den här veckan låter Rebecca och jag NO/Teknik och Svenska gå i union med varandra.
Vi avslutar projekt örn.
Rebecca kommer ta med era juniorer på den första månlandningen och de berömda orden "The Eagle has landed".
Jag kommer berätta om när jag som tolvåring tillsammans med min pappa strax före midsommar satt uppe mitt i natten och på vår svartvita tjock-TV såg och hörde månlandningen i direktsändning.
Vi kommer också nästa vecka att genomföra redovisningar på en av de två lästa sommarböckerna.
Vidare kommer undertecknad också att låta varje elev i årskurs 6 låna en ny bänkbok från vårt lilla klassrumsbibliotek.
Boken ska läsas på en månad.

Hemkunskap
Den här veckan står lunch på menyn.
Det blir en fiskrätt i ugn med potatiskross och riven morot.
Momentet som tränas är att steka i ugn samt bland dagens måltider vikten av att äta en ordentlig lunch.

Språkval
En: Vi arbetar extra med texten till låten "Desperado" samt de tio ord som junior själv valt ur texten.
Sp: Nästa vecka kommer eleverna att ha ett litet miniprov på vad de hittills arbetat med. Läraren,
      Irene, vill skaffa sig en lägesrapport om hur läget är och vad eleverna kommer ihåg.
      Miniprovet blir också som ett underlag till utvecklingssamtalen som bara är några veckor bort.
Ty: Öva på övningsmästaren, kapitel 2; enkla hälsningar och dialoger

Idrott
Nästa vecka är det simprov som gäller på måndagens idrottslektion.
200m.
Ingår som ett av kraven i ämnet idrott.
Ett tämligen självklart krav när vi har ett land med så mycket vatten på i och runt om; vatten som forsar, brusar, flyter fram, vågar sig eller haver andra rörelser för sig.
Eleverna i klass 6A går själva upp till badhuset efter en förkortad lektion i svenska.
Felippe möter vid badhuset.
De barn som bor nära badhuset, går efter simningen raka vägen hem, övriga följer med Rebecca och Felippe.
Lektion nummer två har 6B på onsdag och 6A på fredag.
För båda klasserna gäller ett prov i orientering; karttecken och kartkunskap.
Juniorerna har fått material av Rebecca att träna på. Vidare finns mycket bra att träna just kartkunskap och karttecken på www.elevspel.se

Musik
Tillsammans med Pontus fortsätter barnen ta sig an ABBA:s låt "Eagle" i både sång och spel.
Vidare kommer Eagles låt "Desperado" upp på scen.

Slöjd
Textil: Örngotten blir nu klara och det kudde inte gått bättre.
            Som ett litet mellanspel innan nästa projekt, för barnen göra en lavendelpåse, vilken ni kan
            hänga upp hemma i något skåp eller garderob för väldoft.
TräMt: Eleverna fortsätter med sina fågelholkar.

Avslutande rader
Vi har alltså under veckan samtalat mycket om det här med att ta vara på sina möjligheter och att följa de lagar och regler som finns.
I ämnet svenska och skrivande har vi så kallade in- och ut-texter.
Visst kan du i din in-text skriva vad du vill och hur du vill, för den texten är ju bara till dig.
Men, när du ska göra din in-text till en ut-text, gäller med ens helt andra villkor och regler.
Till vem ska jag skriva? Om vad ska jag skriva? Hur ska jag skriva?Hur får jag skriva? Är jag beredd på reaktioner som det jag skrivit ger? Hur kommer det jag skrivit att tolkas?
Personen som jobbar i kundtjänst, ska svara på mail.
Polisen ska skriva en händelserapport om olyckan.
Snickaren ska skriva en arbetsskaderapport.
Det finns givna regler och mönster som vi alla har att följa.
Förmågan att kunna skriva, tala och kommunicera går hand i hand med det fundamentala i att följa de lagar och regler som vi har.
Tänka kan vi göra hur vi vill.
Säga får vi inte göra hur vi vill.
Tänka fritt är stort. Tänka rätt är större. (Som juristen Tomas Thorild sa i Uppsala på 1700-talet.)
Skolans fantastiska demokratiuppdrag ska genomsyra allt, hela tiden.
Ta möjligheterna och göra rätt, det är framgångsnyckeln.
Nyköpings BIS och andra liknande lag som tänker på högre serier, ska ju inte äta pizza och bakelser varje dag, bara för att de vill gå upp.
Sedan är golfare människor som ofta vill se möjligheter för de svagaste i samhället, för när de tränar sin golfswing och mödosamt hämtar nya bollar, tänker de alltid på de utslagna.
Hursomhelst.
Skulle någon eller några av våra ljuvlingar ta sina möjligheter och en dag i framtiden stå vid operationsbordet som kirurg, då vill det till att hen rätt har läst och förstått den lästa journalen, rätt och stadigt adekvat kan kommunicera med operationssköterskorna som hjälper, och sedan vid årets slut kan räkna ut sin snitt-lön.....

Vi i arbetslag 6 önskar er alla en härligt frisk första septemberhelg!
Vid tangentbordet
/Stefan