fredag 31 januari 2020

Veckorader till vecka 6

Arbetsrummet 200131
I måndags var det 27 januari och Förintelsens dag. Detta än idag ofattbara och ogripbara som i fabriksmässig effektivitet på gick där med att systematiskt utrota människor som inte passade de då för den tiden ledande politiska krafterna i Tyskland.
I lördags stod de på torget här i Nyköping och demonstrerade.
Jag tog det inte alls på något sätt politiskt, men väl utbildningsmässigt.
För, bland det allra första som dessa krafter genomförde när de kom till makten 1939, var att bränna alla böcker och fängsla alla som hade med böcker och läromedel att göra.
Är det något som alla totalitära krafter eftersträvar, så är det att hålla bildningsnivån låg hos den breda massan.
Just därför, om inte något annat, skolan är viktig! Böcker är bildning!

Annars är det Coronaviruset som mer eller mindre spökar i barnens skallar.
De två misstänkta fallen i Malmö, var inte smittade. Inget Corona i Sverige - än, är det kanske bäst att tillägga.
Det både kusligt och otäckt, när en sjukdom sprids, som det gör nu. Samtidigt måste man nog ha lite is i magen.
Tidningar och nyhetsmedier gör allt de kan för att sälja lösnummer och få tittarsiffror.
Hur mycket läser vi om eller hör vi om flyktingar över Medelhavet nu för tiden?
En tid var det överfulla flyktingbåtar i precis varenda liten nyhetssnutt.
Det totala toppen nåddes när bilderna på den treåriga Alan Kurdis ilandspolade livlösa kropp kablades ut över världen.
Det är lika mycket flyktingar nu. Om inte mer. Döda människor flyter fortfarande i Medelhavets vatten. Var är de nyheterna någonstans?
När det gäller aktier på börsen, brukar ett gott råd vara "sitt i båten". Ha koll på läget, men lugn och kontroll vid årorna.
När jag har mött era barns oroliga, undrande och i vissa fall lite överreagerade frågor, är det just "sitt i båten", som varit mitt budskap. Låt oss följa nyheterna, ha koll på läget, men ingen ko på isen.
Yrkesskadad som jag är, har jag givetvis fått in begreppet "källkritisk" den här veckan....

Matematik
Vi fortsätter med gångertabellerna baklänges, alltså division. Kort division, närmare bestämt.
En liten repeterande touch-down blir det också när det gäller tal under noll. Minusgrader, skulle man kunna säga.
Jag kommer skjuta in mig något extra på detta med att alla divisioner inte "går jämt ut", utan det kan mycket väl bli över, eller rest som det heter inom matematiken.
Här vill jag spetsa till det hela, och sagt var öva med barnen att räkna fram kvoter - svar i divisioner - som blir med decimaler. Till exempel 4/5 = 1,25.
I sina böcker har juniorerna markerat uppgifter fram till sidan 35.
Dessa är betinget i matematik för vecka 6.
Vecka 7, veckan före sportlovet, är det "Utmaningen &" och diagnos 6 som gäller.
Givetvis, som alltid, gångertabellerna. de är smörjmedlet i mattemaskineriet!

Svenska
Nu kommer veckan jag vid ett antal tillfällen nämnt och berört.
Vi har "Veckans ord", som vanligt. men i övrigt får våra skolböcker i ämnet lika och vila den här veckan.
Jag kommer att ge eleverna skrivuppgifter, alla gör samma uppgifter, där de ska skriva om och beskriva om, så att det hänger ihop och har ett sammanhang.
Om vi tänker oss fortsättningen upp till högstadiet, sedan gymnasiet och därefter högre studier eller in i arbetslivet, så kommer just förmågan att förklara/beskriva/berätta något sammanhängande att vara avgörande viktig.
Tänk bara på om vi sitter hos tandläkaren som inte kan förklara varför en viss behandling behövs, eller en mäklare som inte kan prata sammanhängande om sitt säljobjekt, eller elektrikern som inte kan förklara varför du behöver byta trådar i ledningarna.
Därför behövs den här förmågan tränas, övas, nötas och tränas igen, och igen....
Nästa vecka tar vi en extra dust med exakt den träningen.
Här kommer "Veckans ord" för vecka 6:
däggdjur
fladdermöss
pandemi
hingst
ur
flockdjur
hierarki
rangordning
ungkarl
fältherre

Engelska
Fredag vecka 6 (7/2) har eleverna diagnos i engelska. Det är ett test på kapitel 7-12 i boken som vi arbetat med sedan december.  
Uppgifterna i Övningsboken till kapitel 12 sammanfattar och repeterar det eleverna ska kunna. Eleverna kan själva kontrollera om de känner sig säkra på allt, genom att kryssa i tabellen på sidan 57 där alla moment de ska kunna finns beskrivna. 
Eleverna får även facit till uppgifterna, så att det kan kontrollera om de har förstått. (Sara o Philippe)

Bild
Vi arbetar färdigt med konstnären Roy Lichtenstein och ett av hans konstverk. Vi gör en gemensam bild av många småbilder. Alla elever har en egen del av bilden som de tillsammans sätter ihop till en stor bild. (Rebecca)

No/Biologi
Vi avslutar arbetet med kust och hav. Vi har lärt oss varför blåstången har kuddar och vad de har för funktion, hur fåglar vid stränder kan försvara sig, vad kamouflage är. Vi har pratat om skillnaden mellan Östersjön och Medelhavet varför vissa arter trivs bättre i salt vatten. På fredag vecka 7 har vi ett läxförhör på avsnittet ekosystem som vi arbetat med. Alla får ett instuderingshäfte att träna på nästa vecka. Svaren på instuderingsfrågorna har eleverna antecknat i sina skrivböcker. Vi arbetar i skolan med uppgifterna men alla ska även läsa på hemma. (Rebecca)

Historia
Medeltiden fortsätter...  (Dabia)

Idrott
Vi har fortsatt med att spela racketsport. Vi har spelat bordtennis och även volleyboll på småplaner. Komihåg idrottskläder! De ska inte ligga i väskan. Har man med sig kläder byter man även om! (Rebecca)

Avslutande rader
Under veckan som gått, har jag genomfört två små test i ämnet svenska med eleverna. Eller ja, vi gjorde det ena i onsdags och har påbörjat arbete med det andra, som kommer vara klart onsdag eller fredag nästa vecka.
Ingen stor sak i det.
Intermittent, eller med jämna mellanrum, ska jag och måste jag som lärare och ansvarig pedagog, precis som mina kollegor i andra ämnen, inventera hur landet ligger i ämnet vi arbetar med och just då det moment eller den del vi håller på med.
Resultaten ligger också till grund för den bedömning vi ska göra om varje enskild elev.
Detta om skolans värld.
Jag berättar och förklarar ofta för juniorerna att tester och prov är rena rama vardagsmaten ute i det vanliga och riktiga livet. Alltså, man måste visa att man kan.
De flesta vuxna har körkort. Gott så. Men ingen av oss, när vi sätter oss i bilen, vet vad som kommer att hända under färden vi då är i stånd att göra. Men det gäller att vara beredd, och så mycket det går veta vad att göra när det där som vi inte visste händer.
I veckan som gick, fick vi ett helt fantastiskt uttryck från en av våra framstående idrottskvinnor.
Hon har under en tid varit avstängd från precis allt tävlande på grund av skäl, som vi i allmänheten inte vet vilka de är - och inte heller ska veta, för de angår inte oss.
Skidåkarinnan anses och tros vara den som på allvar ska kunna ta upp kampen mot det norska fartvidundret Terese Johaug, som just nu vinner precis allt hon ställer upp i. Helt enkelt bara åker ifrån de andra.
Frida Karlsson, som det här handlar om, är en vinnarskalle av sällan skådat slag.
Hon tränar mer och hårdare än vi någonsin kan ens fantisera om.
Frida Karlsson vet vad det krävs för att nå toppen.
Nu ska inte, tror jag i alla fall inte, era juniorer bli skidåkare.
Men fina resultat och höga betyg vill de väldigt gärna ha. Det är fullt möjligt.
Det är bara att satsa. Träna, träna och åter träna. Äta rätt, sova och så träna igen.
Men vill man till toppen, eller om bara så uppåt, måste man våga misslyckas.
Guldmedaljer och A-betyg kommer inte posten.
Det var just här, som Frida Karlsson på Idrottsgalan i veckan, stod upp inför hela publikhavet och Sveriges TV-befolkning och sa:
 - "Antingen så vinner jag, eller så lär jag mig något av det!"
Snacka om rätt inställning!
Man kan inte leva utan att misslyckas!
När det inte går bra då?
Med sig själv eller andra; samtala om, resonera om, reflektera över, analysera - och lär något.
Eller som det gamla klassiska svenska ordspråket - "det är av misstagen man lär sig".
I Kina säger de att det inte är i medvind utan motvind som draken lyfter.
Era barn är fantastiska, tillsammans ska vi jobba med deras inställning!

A propos inställning.
Vid en skidtävling i Holmenkollen utanför Oslo kom bäste norrman på sjätte plats. Dagen efter lyste rubrikerna på löpsedlarna: "Det behövdes fem utlänningar för att slå en norsk!"

På idrottsgalan i veckan var alla stiligt uppklädda. När tränarna för damlandslaget i vårt östra broderland klär upp sig, brukar de titta på sina finskor.

Sedan till slut lite skvaller från skidvärlden. Det klunkas att Charlotte Kalla skall sluta med skidåkandet och bli expertkommentator på TV istället - i programmet Kalla Fakta.

Nu önskar jag och mina kollegor er alla en skön första februarihelg!
Strunta i vädernyheterna - det har varit samma karta sedan oktober...

Vid tangentbordet
/Stefan