fredag 17 januari 2020

Veckorader till vecka 4

Arbetsrummet 200117
Den filippinska vulkanen Taal, bara 5 mil från huvudstaden Manila har vräkt ur sig sin enorma varningssignal; en väldig rökpelare på 1000m med ett totalmörker fyllt av giftig rök.
De som kan vulkaner hävdar bestämt, att rökpelaren kommer några dagar innan det stora utbrottet.
Regnet av glödande småsten har redan fått tusentals att fly. drygt en och en halv miljon i huvudstaden håller andan.
Precis som i Australien, där en yta stor som Sverige slukats av lågorna, lämnar man inte det man äger och har i sin bostad, förrän det är absolut nödvändigt.
Ett ukrainskt reguljärflyg sköts ned strax efter starten från Teheran. När bevisbördan blev för stor, fick landets premiärminister uppgiften att inför världens kameror erkänna att det var de själva som skjutit ner planet.
Nu är det inte första gången militär skjuter ned ett oskyldigt passagerarplan. Tyvärr är det nog inte sista gången heller.
Världen vapenrustar till en kostnad av ungefär en miljon kronor i sekunden, dygnet runt.
Den iskalla sanningen är väl att det är förunderligt att sådana här olyckor inte händer oftare.
Barnen och jag har under veckan samtalat om och kring de här kolossalt hemska och för så många människor avgörande händelserna.
Vapen har aldrig och kommer aldrig att vara den långsiktiga lösningen på problem i världen.
Flickan Malala, hon som sköts i huvudet eftersom hon ville att flickor skulle få gå i skolan, men mirakulöst räddades och överlevde, sa till den samlade pressen vid ett möte med Sydafrikas dåvarande president Mandela, att det är kunskap och pennor som skriver lagarna, inte vapen.
Snacka om att skolan är viktig!
Snacka om att kunskap är makt!

Matematik
Nu, direkt på måndag gör vi diagnos 5; Medelvärde, genomsnitt, termometer, linjediagram och cirkeldiagram. Pang på rödbetan, bara! Vi sätter diagnos 5 som en smäck i väggen!
Förutom de givna gångertabellerna, ägnas resten av tiden att genomföra resten av de uppgifter som jag valt ut som arbete i boken 5A.
5B boken ligger och ruvar i barnens bänkar.
Helt underbart kommer vi börja med prioriteringsregler och kort division.
Tjoho - nu börjar matten lite på mer riktigt!
Men vi håller oss en vecka till...

Svenska
Direkt nu, är ni med? Här kommer nästa veckas tio ord att kunna och stava:
genomsnitt
vattendjup
fjärran
översiktsläsning
djupläsning
sökläsning
återberätta
medeltemperatur
vattennivå
pincett

Innan vi, som jag lovat, dyker ned i skrivandets och beskrivandets värld igen, ska jag med era juveler berätta och beskriva om de olika sätt på hur vi kan läsa en text - och vad som är skillnaderna mellan dem.
På grund av detta mitt planerade beslut, blir det sidorna 98 - 104 i huvudboken och 58 - 62 i övningsboken.

Förstå mig rätt, när jag säger att det är min uppgift som lärare att levandegöra det som står i barnens skolböcker. Med mitt beskrivande och berättande ska jag få era ljuvlingar att tänka tankar om det jag säger, skapa sig egna bilder i huvudet om det jag berättar.
Det är då, och bara då, när era juniorer börjar tänka på, reflektera över, med sig själva resonera om, som de börjar analysera det de får sig till livs.
Det är också då som de kommer ihåg.
När de då också med mig eller någon annan kan samtala om och argumentera om det som de själva skapat i sina minnen om det jag sagt, det är då vi kan kalla det för kunskap. Aldrig innan.
Samtala om - Resonera - Reflektera - Analysera - Argumentera.
Fem ord, fem begrepp.
Det är de jag siktar era juniorer emot. Det är min plan. Absolut.
En god förmåga med dessa fem färdigheter kommer att ta just er adept långt i livet. Jag lovar.
Så låt oss levandegöra barnens tid, hemma och skolan!
Slut upp i kampen mot hjärndöd because-you-worth-it-tid!

Engelska
Här kommer glosorna för nästa vecka, alla hämtade ur Chapter 11:
talk to- prata med
crowded- packat med folk
busy- liv och rörelse
honey- älskling
close- nära
anyway- i alla fall
quite- ganska
sure- visst
exciting- spännande
What size do you take?-Vilken storlek har du? 
proud of- stolt över
taught- lärde

Kapitlet den här veckan handlar om det äldre paret Webster som stör sig på en inlinesåkande tonåring, men kommer på att det är bättre att prata med junioren än bara hålla på klaga "på ungdomen". Just därför heter avsnittet "Talk to them".
Momentet den här veckan är att er juvel ska kunna säga olika datum och särskilt när de är födda och har sin födelsedag.
Det kommer med några ytterligare ord om staden samt de två verben "taught" och "told". 
Sedär, en veckas engelska till...

Bild
Vi fortsätter med konsthistoria. Förra veckan presenterades konstnären Frida Kahlo och vi tittade på bilder på de verk hon skapade. Vi arbetade med ansiktets proportioner och ritade porträtt. Det fortsätter vi även med under denna vecka samt att vi presenterar en ny konstnär Roy Lichtenstein som är känd för sina konstverk som är mer åt det tecknade/ritade hållet.
Läxa: Alla har fått en bild som alla skriver en kort analys av. Skriv och svara på de frågor som finns under bilden. Skriv så mycket du kan. Berätta utifrån de tankar och känslor du får när du tittar på bilden. Din text lämnas in på fredag.

No/Biologi
Vi fortsätter med arbetet kring ekosystemtjänster. Vi tittar på film och pratar och diskuterar om de ord och begrepp som filmen handlar om. Vi har bland annat lärt oss vad ordet biom och biologisk mångfald betyder. Vi har även hunnit med kolets kretslopp och markens ekosystem.

Slöjd
Halva gruppen som har textilslöjd har broderat sina initialer med korsstygn. De är mycket duktiga och många börjar bli färdiga.

Avslutande rader
Det är en lek, som pojkar i årskurs 5 har hittat på. Nu vill vi att ni därhemma hjälper oss att omedelbart och absolut bums, genom ordentligt allvarliga och från oss vuxnas sida, ser till att det nu på måndag var en lek.
Min kollega Philippe och jag upptäckte leken på skolans bollplan i torsdags.
Den påhittade lekaktiviteten går ut på att om någon i bollspelet lyckas "göra en tunnel" eller på något annat sätt tydligt och stort fintar bort en motspelare, då har alla som är med i bollspelet rätt att slå på den som utsatt för tunneln/finten.
Är ni med? Alla får slå på en stackare.
Som lök på laxen och var i såret, upptäcktes "leken" av klart yngre pojkar här i skolan, som givetvis varje dag håller span på vad skolans "stora och äldre pojkar" gör. Löken på laxen och varet i såret var bara det, att våra småjuniorer lade till momentet att man inte bara får slå, utan också sticka till med en pinne av något slag.
Philippe och jag konfronterade med lågaffektiv kraft och synnerlig pedagogisk tydlighet klass 5B med det vi fått reda på och det vi såg på skolgården under gårdagslunchen.
Exakt vilka pojkar, vad och i vilken omfattning, deltog lite eller mycket, är inga parametrar som ni kan få några exakta svar på från oss, men jag menar att det räcker med att det som fanns fanns.
Hursomhelst.
Här vill undertecknad med all önskvärd önskan, att ni under helgen som nu stundar, tar det där lugna, djupa och allvarliga samtalet om att det är var och ens skyldighet att känna efter, tänka efter och sedan aktivt ta ställning mot skeenden som det till exempel nu gäller.
Sedan får andra på skolgården, i närheten, i omgivningen säga vad de vill - man ska tro på det man står för. Punkt.
Vidare kan man ju alltid själv ställa sig frågan om man själv skulle vilja, som i det här fallet, bli småslagen av alla andra som är med i leken.
En junior i klassen på övervåningen sa, när det kom försvarsargument som "vi slog inte så hårt", att den som är med i leken får leken tåla.
Jo, så heter det ju.
Men barn har ett konsekvenstänk som är i sin linda eller har börjat spira det lilla första.
Just därför reagerade min kollega och jag som vi gjorde.
Därför ber vi nu om er experthjälp och assistans att från och med måndag för evärderlig tid stryka denna sortens lek och lekar från listan av aktiviteter på raster, fritid och ledigheter.
Tack på förhand!

Vi har, som jag berättat under rubriken Svenska, pratat om och jobbat med tekniken meningsbyggnad.
Vid fler än ett tillfälle har vi tagit hjälp av/fått hjälp av sådant som Astrid Lindgren skrivit.
Hon var verkligen en person som snabbt förstod hur man kunde skriva och använda ordet. Faktum är att hon begrep det före alla andra - hon var ju en för-fattare!

Eleverna har under veckan - också - pratat med mig om olika yrken, vad de drömmer om att få bli och vad de tjänar, alltså vilken lön deras önskejobb ger.
En sak slog mig.
Ingen frågade mig om kirurgens snitt-lön...

Nu önskar jag och mina kollegor er alla en riktigt bra helg såhär i mitten på januari!
En sak är klar.
Vintern är fortfarande väldigt bortrest. Att den bara tö-rs!!

Vid tangentbordet
/Stefan