fredag 10 januari 2020

Veckorader för vecka 3

Arbetsrummet 200110
Första lilla veckan avklarad, och vi går målmedvetet mot ljusare tider. År 2020. 20 - 20. Hmm. Låter som ett halvdant resultat från en målsnål handbollsmatch. Fast oavgjort är också ett resultat. I vissa fall ett helt fantastiskt resultat.
Jag menar, skulle jag springa 100m ikapp med Usain Bolt och det blir oavgjort, då är det ett helt enormt resultat.
Snöat hat det gjort retligt två gånger, vad jag har hunnit se. Så det har inte mött några problem att cykla.
I den bemärkelsen kan man de facto säga att det verkligen varit ett hjullov.
Nu börjar skolan igen och vi tar jullov; alltså ledigt från allt vad jul, nyår och andra nyss passerade helger heter.
Det ska bli friskt och härligt att få träffa alla barnen igen!
Så varför ha bråttom?
I vårt arbetslag har inga barn fötts eller flyttningar sjösatts sedan vi senast hördes av, så ni har styrkan från i höstas intakt.
Med tanke på "datorinventeringen" som Philippe och jag genomförde oannonserat där i december, så finns det nu i klassrummen anslag med följande text:
"Surfa BARA på de sidor som din lärare sagt att du får surfa på, annars kan du bli avstängd." (från datoranvändande, underförstått).
Nog om digitala bedrövligheter.
Låt oss övergå till terminska trevligheter.
För att alla juniorerna ska känna sig som hemma på mammas gata, kommer rutinerna från förra terminen att fortsätta. Schemat som gällde gäller. Ja, ni förstår; vi kör på...

Svenska
Vi närmar oss nu ett större arbetsområde, som jag vill lägga extra tid och tyngd på. Beskrivning och berättande. En av delarna i den förmågan är att kunna sätta punkt på rätta stället. Tillsammans med meningsbyggnad och variation i densamma, lär vi oss använda orden som redskap i att göra lådan bas, utan hellre snirkla till och sira ut personlighet och intresseväckande i det som skrivs.
I huvudboken kommer vi garanterat tillsammans jobba oss igenom sidorna 90 - 91. I övningsboken blir det lika visst sidorna 53 - 54.
Jag sätter upp ett strävansmål för nästa vecka; vi jobbar gemensamt igenom sidorna 92 - 97 i huvudboken och hinner börja på sidorna 55 - 57 i övningsboken.
Extra tid och tyngd skrev jag för åtta rader sedan.
Det här med att kunna lägga ut texten, beskriva så att det inte känns som blankett SKV379 i självdeklarationens avsnitt om reavinstbeskattning vid försäljning av småhus, att få texten att låta lite som musik i öronen, är en sådan fantastiskt fin förmåga som ligger där slumrandes hos era ljuvliga juveler att vi bara inte kan missa den.
Så lita på att jag tar en vecka till för det här momentet.
Veckans ord för vecka 3 har ni redan fått/har juniorerna skrivit i sina böcker under  veckan som gått.

Matematik
Linjediagram, Cirkeldiagram, Medelvärde och gångertabeller.
Sedär menyn för vecka 3.
Eleverna har fått markera uppgifter från sidan 132 och framåt. Nästa vecka vill jag att de var och en är klara med uppgifterna fram till och med sidan 149.
Flera elever är redan klarar med hela boken. Givetvis och självklart, kommer jag låta dessa få småbörja i boken 5B som ger oss matematiken för vårterminen och resten av årskursen.
Måndag vecka 4 = 20/1, kommer klasserna att få göra diagnos 5.
Resten av tiden vecka 4 är till för att genomföra jobbet klart, och göra alla markerade uppgifter ända fram till boken 5A:s slut.
Summa sumarum. Vecka 5 börjar vi med boken 5B.
Då blir det prioriteringsregler för våra räknesätt, division med minnessiffra och annat matematiskt namnam...

Engelska
Chapter 10 är avsnittet som blir av nästa vecka.
Det blir möbler och ordningstal, så därhemma är det alldeles utmärkt att ni redan under helgen och sedan nästa vecka låter ord som sofa, chair, table, cupboard och carpet tillsammans med first, second and third regna över er junior.
Här kommer orden för vecka 3:
case-rättsfall
safe-kassaskåp
arrive- anlända
call-samtal
upset-upprörd
table-bord
happen-hända
smash-krossa
run-springa
ran-sprang
broken-trasig
thief-tjuv


Bild
Området/Momentet vi håller på med kan vi kalla porträtt.
Barnen har börjat med och fortsätter nästa vecka med att teckna sitt eller ett annat ansikte. 
Målet är en början av förståelsen för ansiktets placeringar och proportioner; ögonen i mitten på huvudet, mitten på ögonen är i linje rakt ovanför ändarna på en avslappnad mun, näsan är lika lång som de två övre lederna på ditt pekfinger, osv, osv...

No/Teknik
Hej! 
No under denna vecka och en period fram kommer handla om Ekosystemtjänster, till exempel nedbrytning, pollinering och rening av vatten och luft. 
Vi har denna vecka arbetat med vad ett ekosystem är och betyder och pratat mycket om vad som naturen producerar utan vår hjälp men som vi drar nytta av. 
Vi kom fram till att vi får mycket av naturen som vi på olika sätt sätter värde på, t ex. kan vi plocka blåbär, vi kan cykla springa och åka skidor i naturen. 
Vi har lärt oss olika ord och begrepp som population och samhälle samt vad en näringskedja och hur den kan se ut i naturen. 
Vi har arbetat med ord och begrepp som producenter, konsumenter och nedbrytare. 
Vi fortsätter nästa vecka med detta område. (Rebecca)

Historia
Det har blivit dags för Medeltiden. Ja, alltså inte en sammanvägning av alla möjliga olika tidsepoker, utan en synnerligen egen tid.
Landet Sverige fanns inte i början av denna tidsera, vilken börjar med slutet av Vikingatiden. 
Istället bestod vår nordliga landmassa av en mängd småriken, som ofta styrdes genom gangsterliknande maffiametoder.
Den lilla pojken Birger förlorade i mycket unga år sin pappa, men hade en stark mamma som förstod att kunskap är makt. 
Birger fick så småningom jobbet som jarl. Jag dristar mig till att jämföra jarl med dagens statsminister.
Genom stor kunskap, väl tränad intelligens och en stor portion sanslöst hård härskarteknik säger man idag att Birger Jarl grundande Sverige.
Eller Sverige och Sverige? Det var grovt räknat Uppland, Södermanland och Västergötland.
Söderut var Danmark och norrut var vildvuxen ödemark med urskog.
Det skulle dröja till 1600-talet innan en svensk kung insåg att norra Sverige var en ren guldgruva.
Hursomhelst.
Genom en kombination av mycket kunskap och dödshård maktsträvan grundade Birger Jarl det som senare med tiden blev Sverige.
Kunskap är makt. Utbildning är avgörande viktigt.
Det gällde då och gäller nu.
Så långt har jag kommit med eleverna.
Glädjande för oss, har nu idag vår kollega Dabia kommit tillbaka från sitt vattenkoppsdrabbade hem.
Så fortsättningsvis blir historian hennes enligt schema.. 

Avslutande rader
Flera elever har nu i veckan kommit och frågat mig om vad de ska göra för att bli bättre i matematik.
Väldigt glädjande mest just den frågan, om ni frågar mig.
Mitt svar har varit lika tydligt som stadigt.
Läs böcker och träna gångertabellerna!
Det tar ganska många år i vår grundskola, innan matematiken blir rent tekniskt svår.
Därför hävdar jag bestämt att alla våra barn kan lära sig matematik! Varenda en!
Gångertabellerna är som oljan i motorn.
Rätt olja smörjer maskineriet och gör hela tiden att kuggarna snabbt går in i varandra.
En väl tränad läsförmåga gör att du förstår de instruktioner som olika matematiska uppgifter har, framför allt de som du och jag till vardags kallar för "lästal".
Därför, är läsning av skönlitteratur, de facto på sitt sätt matteträning. Niin on! (finska) = Så är det!

Innan jag avslutar raderna för den här första lite huggna veckan efter jullovet, vill jag verkligen säga en sak.
Vi lärare har, kan vi säga, tryckt på gaspedalen, redan dessa första dagar. Ingen mjukstart, alltså.
Eleverna har svarat bra, och har godkänt genomfört sina första skoldagar vårterminen 2020.
Därför tycker undertecknad att er ljuvling mycket väl som efterrätt på lördag kan få en skål med glass, toppad med chokladsås som är dekorerad med kulörta små strössel.
Det är ju en dessert som är i en glass för sig!

Då så. Vårterminen har startat. Vår vinter har ingen snö så vitt vi kan se. Australien håller på att brinna upp och över fem hundra miljoner djur där har strukit med eller dött av svält eftersom aska inte är favoritfödan. Många djur har överlevt, men har sin fötter förstörda av hetta.
Kanske skulle man be om hjälp från en sådan där specialist på skodon - en käng-guru!

Januari kommer från guden Janus i den grekiska gudasagan. Guden avbildades som en man med två ansikten, vända åt varsitt håll. Janus ansågs beskydda ingångar, födelser, utgångar, övergångar och avslut. Om jag minns rätt, tror jag han till och med beskyddade dörrar, så han blev nog aldrig portad! Årskurs 5 på Östra Skolan seglar säkert vidare mot nya vatten.

Med de här raderna vill jag och mina kollegor hälsa er alla välkomna till vårterminen 2020.
Den här terminen ska inte bli någon målsnål handbollsmatch. Icke.
Tiden fram till juni ska bli fylld av mål och vi kommer hela tiden ha många bollar i luften.
På vägen dit ska vi genom olika invecklingar ge er junior flera utvecklingar - det är en målsättning vi aldrig avvecklar!

Nu firar alla humlor, getingar och andra små randiga flygkryp jul, för nu är julen för bi!

Ha det härligt önskar vi i arbetslag 5!
Vid tangentbordet
/Stefan