torsdag 19 december 2019

Jullovsrader..

Arbetsrummet 191219

En hel termin har redan rasslat iväg och halva årskurs 5 är avverkad.
Vänta, var det nu i augusti som jag började? Jisses, det var ju nyss!
Till helgen är det midvinter och sex månader till midsommar; efter helgen som kommer går vi mot ljusare tider, fem minuter per dygn.
De där fem minutrarna, de ska jag ta och stanna upp vid en stund.
Regnet öser ner i december och väderprognoser varnar för översvämningar i Nyköpingsområdet.
Våra unga har en global framtid som är mer oviss än någon annan av oss nog ens kunnat drömma om.
I TV-rutan häromdagen satt partiledarna för två av våra riksdagspartier och debatterade sina miljöpolitiker.
Programledaren inledde med orden "Nu säger all expertis att vi har 10 år på oss. Vad tänker ni göra?"
Sedan fick dessa två folkvalda nära åtta minuter på sig i direktsändning.
Inte en enda gång var det någon av dem som ens andades en fras som "ja, det där har ni rätt i och där måste vi tillsammans lösa problemet...".
Istället tuggade de båda två precis hela tiden sin egen förträfflighet och den andres brister.
Utanför fortsätter regnet att falla och vattennivåerna att höjas.
Det är våra barn som ska ta hand om samhället och världen om de där tio åren.
Aldrig någonsin har väl skola, utbildning och förståelse för det fundamentalt viktiga i att det är tillsammans, vi alla folk, som vi måste lösa de problem som nu håller på att förstöra allt det som människor under tusentals år har byggt upp.
Marknadskrafter och media fortsätter frenetiskt forsa fram sitt mantra om det viktiga i att ha senaste uppgraderingen i precis allt.
I läroplanen för den svenska skolans uppdrag och inriktning står det att vi vuxna, tillsammans med hemmen, ska forma våra unga till aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare. .
Det står inget om viktiga årtal, landskap eller spela instrument.
Det står ingenting om de fyra räknesätten eller om den räta grafens funktion.
Det står ingenting om att läsa böcker heller.
Men.
Allt det vi håller på med i skolan, så långt vi vet, är sådant som behövs i ryggsäcken för det egna framtida livet.
Ingen Tingeling kommer någonsin flygandes och strör sitt trollspöglitter över oss eller någon av eleverna.
Det finns ingen "quick-fix".
Det är enträget och målmedvetet arbete och nötande som gäller. Varje dag. En liten bit till. Ett steg i taget.
Man kan gott se skolarbetet som ljusets ankomst under första halvåret varje år.
Det är fem minuter per dygn.
Klass 5A hade sin andra belöning igår (5B hade sin första idag). 5A såg en film, där budskapet var att "a person can change her stars".
Det gäller att ta vara och reda på sina möjligheter. Träna och öva. Öva och träna.
Likaså ska man stå upp för den man är och den historia man har.
Igår var idag framtid. Idag är igår historia.
Det finns en strävan hos mig att ofta ha små samtal med barnen om det här; vem är jag, vad vill jag, vad gör jag åt det och varför gör jag så.? Vilken historia vill jag bli? Vilket rykte vill jag ha?
Ibland säger juniorer till mig att "jag vill inte lära mig det här".
Tillåt mig vända på saken.
Som ert barns lärare har jag ett tänk i mig:
Skola och utbildning sår inga frön inuti er junior, de får fröna att börja växa.
Förmågan finns där.
Det avgörande är om vi tar hand om den, vattnar den, sköter om den, ansar och tuktar till en vacker växt, eller om vi låter andra rötter ta plats och dominera den jord som förmågefröna vill växa i.
Nog anser vi alla att det är en självklarhet att våra unga själva ska kunna äta, gå cykla och simma.
Varför är det inte lika självklart att våra blivande tonåringar själva kan läsa, lyssna och uttrycka sig i ord och skrift för att kunna klara sig i de djupa vatten som obönhörligt väntar där framme.
Måhända tycker nu någon att jag sticker ut hakan lite väl mycket.
Det må i så fall vara.
I årskurs 5 ska en elev kunna läsa en text som vattnet rinner ur en kran. Samma elev ska utan problem kunna hinna den svenska texten på en utländsk film.
Det här är två bra parametrar, ge och ta, som ni kan använda som värdemätare på nuläget.
Vår gemensamma strävan och målsättning med just er junior tycker jag ska vara, om ni tillåter så här års, just precis som tomtens mest omtalade ren Rudolf med alla sina bjällror runt halsen - klockren!

Om tio år, det var där jag började de här jullovsraderna med, ska era sköna juveler klara av självdeklarationer, försäkringspapper, lånehandlingar och alla möjliga sorters ansökningsblanketter.
Varenda vacker kotte vi har vill, när man pratar med dem, bli aktiva, kreativa, kompetenta och ansvarskännande individer och medborgare. 
Det är vårt uppdrag att göra precis allt vi kan för att de i sina ryggsäckar ska ha verktygen för att nå dit.
Då får "because-you-worth-it-världen", mobilmånglare och internetska hjärndödsleverantörer flytta på sig.
Era barn, våra elever, är det viktigaste vi har - till låns en tid.

Kahil Gibran var en författare och poet som föddes mot slutet av 1800-talet i Libanon och dog i New York i början på 1930-talet. Hans visdomsord har hjälpt - och hjälper - mig mycket, både som lärare och människa.
Tillåt mig få avsluta mina jullovsrader med det som Kahil Gibran svarade, när han en gång fick en fråga om barn.


"Era barn är inte era barn.
De är söner och döttrar av Livets längtan efter sig själv.
De kommer genom er men inte från er.
Och fastän de lever hos er, tillhör de er ändå inte.
Ni kan ge dem er kärlek men inte era tankar ty de har sina egna tankar.
Ni kan hysa deras kroppar men inte deras själar.
Ty deras själar vistas i morgondagens hus
som ni inte kan besöka, inte ens i era drömmar.
Sträva att efterlikna dem, men försök inte att göra dem lika er.
Ty livet vänder inte tillbaka och dröjer inte hos den dag som flytt.
Ni är de bågar från vilka era barn sänds ut som levande pilar.
Bågskytten ser målet på det oändligas stig och 
Han böjer er med sin makt för att Hans pilar skall gå snabbt och långt.
Låt er i glädje böjas i Bågskyttens hand.
Ty liksom Han älskar pilen som flyger 
älskar Han också den båge som är stadig.”
Med de raderna vill vi i arbetslag 5 önska er alla en riktigt GOD JUL och ett fantastiskt 
GOTT NYTT ÅR!
Vi hörs och syns nästa decennium!

Vid tangentbordet
/Stefan

P.S. Barnen börjar skolan igen efter jullovet enligt schema onsdagen 8 januari.  D.S.