fredag 13 december 2019

Veckorader till vecka 51

Arbetsrummet 191213
Fredag den 13:e, Lucia och mindre än en vecka kvar på höstterminen. What a Friday! Bättre än Kinderegg; tre saker i en!
Ska vi ta det här med datorerna med en gång, så är det gjort?
Alltså.
Jag fattade redan tidigt på höstterminen aningar om att elevdatorer p¨å lektioner användes till annat än vad som är ämnat.
Sedan har en inventering inte blivit av alla möjliga tusen och en orsaker och anledningar.
Men i torsdags rann liksom bägaren över, och jag tog mig min rättighet som anställd i Nyköpings kommun se efter om reglerna för lånedatorn efterlevdes.
Det gjorde de inte. Med fet marginal, dessutom.
I fredags hjälpte Philippe mig (Philippe är tillgången vi fått efter det att Lucy flyttade till Uppsala) att inventera datoranvändandet i hela klass 5A och 5B.
Alla datorer, där det inte fanns något att anmärka, kom tillbaka till sina låntagare redan i fredags.
Övriga elevdatorer fick ägna helgen inlåsta hos Carola, vår IT-ansvarige på skolan.
Om ni tillåter, mellan tummen och pekfingret, så fick samtliga flickor tillbaka sina datorer, medans nästan 100% av pojkarnas datorer fick helgvila i skolan.
I några fall är det riktigt grova och rent kvinnoförnedrande sidor som besökts, både på skoltid och hemmavid.
I de flesta fall är det helt andra sidor än skolsidor som elever har ägnat lektionstid åt.
Man kan tycka mycket om det här. Det tycker jag är bra om man gör.
Av allt som står i låneavtalet, ska inte minst frasen "datorn ska användas på ett för Nyköpings kommun etiskt riktigt sätt" lyftas fram.
Datorn ska vara ett starkt pedagogiskt hjälpmedel, en möjlighet för eleven att nå bättre studieresultat samt ett redskap i strävan att få en likvärdig skola.
Nu ska vi vuxna inte vara naiva och tro att vi bara kan ge juniorerna tillgång till allt som finns ute i internetvärlden; allt bra och allt fullständigt vidrigt, utan att det blir fel, om vi vuxna inte finns där som ett dynamiskt och levande filter.
Därför måste vi här på skolan hjälpa eleverna att hålla koll, och när det gäller just lånedatorn blir det ni föräldrar som får hålla kollen hemma.
Om det skulle kännas för betungande eller så, finns alltid möjligheten att er juniors dator stannar här på skolan när skoldagen är slut.
Hursomhelst.
Ett av mina uppdrag är att skapa strukturer.
Då blir per automatik för mig en av delarna, att saker och ting ska användas till det de är avsedda för.
Egentligen lika enkelt som det är lätt.
Det är ju så, att det på t.ex. Youtube finns så mycket lättsammare och kanske roligare saker än en lärare som står och berättar om cykelns historia eller om liter, deciliter och centiliter.
Jag kan inte nog understryka den katastrofala risken som finns i följderna av att barnens hjärnors belöningssystem hela tiden matas med nytt bränsle.
Youtube eller Fortnite kommer aldrig att skicka ett tackkort för att en junior mer eller mindre havererade sin utbildning, och ägnade sig åt lättuggad hjärndödunderhållning istället för sin utbildning.
De enda som tjänar på det, förutom internetbolagen, är alla de som kommer före i olika betygsantagningar till fortsatta studier; för att inte tala om ansökningar till yrken där borta i en framtid som kommer närmare med en dag i taget.
I min värld kommer belöning efter ett väl genomfört arbete.
Inte hela tiden.
Era juniorer är unika och fantastiska, med oanade förmågor och resurser - men de är absolut inte färdiga!
Tillsammans ska vi fortsätta vara deras trygga föredömen och vattendelare i en hamnbassäng där vi så väl vet att utanför piren där borta, där det vuxna livet ligger, väntar djupt vatten och vågade vågor...

Svenska
Barnen slutar ju på torsdag och får ett välförtjänt jullov.
Därför tar vi den här veckan bara en liten bit och kommer prata om och kring ord som hör ihop; var ett ord kommer ifrån.
I språkarbete kallar vi de oren för grundord.
Det blir sidorna 84 - 86 i grundboken och 48 - 50 i övningsboken.
De tio sista "Veckans ord" för den här terminen blir följande:
julstjärna
girlanger
julgransljus
kryddnejlika
midvinter
mandelmassa
saffransbullar
julotta
griljera
knäck

Som vanligt kommer givetvis egen läsning i lånad bänkbok att finnas på tapeten.

Matematik
Sista veckan innan jullovet kommer vi att på måndag bli klara med veckobetinget som vi började förra veckan.
På tisdag 17/12 gör vi diagnos 4, vilket blir den sista för terminen, såklart.
Det blir också terminens sista gångertabeller.
Kanske, att vi hinner provsmaka lite på "Utmaningen 4", vilken vi hursomhelst startar upp med och gör klart första veckan efter jullovet.
Kvar har vi sedan temperaturer - kunna läsa av en tallinje - och där även negativa tal dyker upp på den matematiska scenen.
De vanligaste diagrammen samt begreppet medelvärde blir sista pusselbiten, som är kvar på den delen som hör till höstterminen.
Diagnos 5 väntar i början på vt-20. Därefter kommer vi att kasta oss över fortsättningen av årskursens matematik, vilket för vår del görs i huvudboken 5B.
Om ni undrar över någon eventuell målsättning vad gäller gångertabellerna, så har jag väl en agenda som siktar mot att samtliga elever under våren i årskurs 6 klarar de 50 talen.
Då är ju ett etappmål värt namnet att till våren i årskurs 5 innan juni klara 40 eller mer.

Engelska
Nästa vecka kommer vi tillsammans att läsa och översätta kapitlet "Christmas" på sidan 58 i Textbook. Vi kommer också att prata om jultraditioner i Storbritannien och också försöka få med skillnader jämfört med oss här i Sverige.
Nästa läxa i engelska blir först efter jullovet, då vi kommer sätta tänderna i chapter 10 och "The case of the empty safe".
Men det tar vi som sagt då.
Först blir det lite Christmas tree...                (Sara och Stefan)

Idrott
Nästa vecka åker vi skridskor på tisdagslektionen. Samling 8.30 på Rosvalla. Vi  är där en timme. De elever som kommer direkt till skolan samlas 8.10 för gemensam promenad till Rosvalla. (Rebecca)

NO/Teknik
Vi har arbetat med cykeln. Vi har pratat om cykelns delar och vi vet nu vad ett nav är och att ekrar sitter i hjulen.
De elever som blivit färdiga har börjat redovisat sina prestationer. 5B har även arbetat med plaster och vi har pratat om plastens sammansättning. Vi har smält plast och eleverna har format plast. 5A får arbeta med detta vid senare tillfälle.    (Rebecca)

Jaha, ja. En vecka kvar på höstterminen. Ett par på det här decenniet. Alldeles strax skriver vi 2020.
Låter som ett oavgjort resultat i handboll. Jag ska inte börja ha några tankar kring det fortsatta läsåret eller hur terminen varit; får väl hålla mig till nästa vecka, om ni tillåter.
Den här veckan som gått, har vi haft ingående samtal runt och kring detta med vilket språk vi använder, hur vi tar vara på våra möjligheter, det viktiga med att ha en utbildning, att ha vänner man verkligen vill ha, och vad som kan bli konsekvenser i framtiden om vi idag lägger ribban långt förbi den gräns som vi anser vara det godkända.
Vi pojkar skojbråkade också när vi var små. Viss var vi glin även då arga på varandra. Det hände. Visst fanns det slagsmål. Det hände det också.
Idag har gränserna för vad som är "skojbråk" flyttats fram så mycket. För mycket, om ni frågar mig.
Detsamma gäller språket.
Vi har samtal runt kring detta också.
Som pedagog på skolan märker jag och hör jag att det är för många - oftast pojkar - som skojleker där sparkar mot kroppen ingår, eller utan svårigheter använder ord som "fuckin`", "jävla as", "bög" när de vill ta i, och våra vanligaste svordomar i sitt allmänna prat sins emellan.
Nu är det min övertygelse att detta inte är ett språk som används hemma, men skolan får heller inte bli en frizon utanför bostaden.
Vi vuxna måste reagera här, ni vuxna förebygga där.
Om grova ord blir normaliserade idag, finns risken att det om bara några år blir mycket värre än så, när känslosvall gör att man måste övertrumfa det normaliserade.
Dit vill vi inte komma.
I sin extrema förlängning, har vi skjutningar och annat våld, som vi numera nästan dagligen matas med i olika nyhetsmedier.
På riksdagsnivå är ämnet en het potatis.
Men det är någonstans det har börjat.
Vart är vi på väg?, som det så populärt heter i ett program.

När jag var i mellanstadieåldern och ville ha en bok med mycket information, fick jag på biblioteket tag på en bok som var inte nätt. När barn idag söker information, används inter-net.
Skillnaden är mer än himmelsvid.
Boken på biblioteket hade det den hade och inget mer.
Internet innehåller allt. Allt fantastiskt och allt vidrigt.
Vi vuxna måste, mer än någonsin, vara filter och väktare mot allt elände som lurkar i den digitala vassen i väntan på att få sätta tänderna i våra juniorers näthinnor och beteenden.
Sedan är det minsann kvalitet i att ha en vanlig hederlig lektion, där jag får använda mina egna uttryckssätt och ord för att förklara och förstärka.
Jisses, med alla barnens datorer, finns ju risk att jag blir en paddagog!

Nä, nu tycker jag att det är dags för lite snö! SMHI får sluta med sina solar för att lätta upp stämningen. Det får helt enkelt vara slut med sådana lågtrick!
Visst finns det mycket bra på internätet, men visst är det ändå mer äkta och roligare när vi kan delge varandra kunskaper utan digitalt deltagande.
Som när en pojke frågade mig vad det är för bra med att äta tomater?
" - Det undrar jag med", svarade jag, "det är ju tom mat.
Eller när jag och min kära fru var och handlade på en större City-butik i Nyköpings utkanter och vi gick förbi tomaterna. En bit längre bort kom frågan:
" - Varför tog du inte tomaterna?"
" - Du sa ju att de skulle vara passerade!"
Den kunskapen gav undertecknad en extra butikspromenad på ett antal meter....

Tredje advent och vi här på skolan i arbetslag 5 önskar er alla en vit helg, hur det nu ska gå till!
Fast så här års, finns det nästa alltid en paketlösning....

Vid tangentbordet!
/Stefan