fredag 6 december 2019

Veckorader inför vecka 50

Arbetsrummet 191206
Först en inbjudan till skolans Luciafirande!
Samling 7.00 för artisterna i rummet under matsalen. Därhemma får ni mer än gärna hjälpa till genom att stryka lånade Lucialinnen till föreställningen.
Föreställningen börjar 7.30 i matsalen, och pågår i cirka 20 minuter.
Denna föreställning är bara för er föräldrar. Klasserna kommer att få se under dagen på skoltid.
Jag måste få skriva om det! Bara måste! Det kliar inte i fingrarna av lust att skriva det. Det snarare värker av vilja att få lyfta det jag så länge under de senaste åren observerat, så även här i årskurs 5 på Östra skolan, och nu senaste veckan tog energin att få till rader om det hem till er ny fart.
Vi har alla en hjärna, som vi fått för att tänka med, känna med och utveckla vår personlighet.
Vi pratar ofta om att "man måste ju träna och hålla igång".
Om några veckor, efter alla jul- och nyårshelgers intagande av måltider av ibland enorma mått, snacks, godis kvällsmackor och kanske ännu flera måltider, kommer träningsgolven att vara fyllda av nyårslöften.
På gymmen tränar man sina muskler, men glömmer för ofta att träna hjärtat.
Ja, det är inget som helst fel i att träna sina muskler där muskeln hjärtat är den viktigaste, tvärtom.
Men vi har en hj-kroppsdel till! Hjärnan!
Ni har läst mig säga det flera gånger tidigare. Nu kommer det igen.
Förmågan att läsa och förstå en instruktion, är på många sätt avgörande för hur det kommer att gå och fungera i livet.
Här kommer ett par tre exempel från den här veckan i årskurs 5:
Para ihop rätt bild med rätt ord, Vad är det för skillnad på hjul och jul?, Skriv talen i storleksordning och börja med det minsta.
På sådana instruktioner, får jag för ofta rycka ut i klasserna och förklara vad det betyder.
" - Jag fattar inte!", är den vanligaste frasen jag får höra när jag kommer fram till eleven och undrar vad denne vill ha hjälp med.
Eller som en elev sa en gång:
" - Vad ska jag tänka för, det finns ju på Internet. Det är ju roligare att spela!"
Det är ju precis det som alla spelsiter, beställningsbolag och abonnemangserbjudare vill att vi ska sluta göra - tänka!
Glädjen i att själv kommit på något nytt. Känslan i att själv ha löst ett problem! Tillfredsställelsen i att själv klarat av något svårt! De är alla tre hörnstenar i vår personliga utveckling!
Framför våra ögon håller "Entergenerationer" på att skapas; man trycker på knappen till höger på tangentbordet, sedan tar man det som kommer överst - utan att tänka. Enkelt, snabbt och smidigt - men egentligen fullständigt livsfarligt!
Vi människor har lämnat boendet i grottor och utökat vår arsenal av verktyg och kläder från storklubba och päls till hela hav av olika accessoarer och konfektioner.
Det kritiska tänkandet, det kreativa sinnelaget, den rika personlighetsutvecklingen håller på att försoffas av lättillgänglighet och hjärnsövande förströelse.
Tacka vet jag det som den gamla skidskytten och OS-guldmedaljören sa i sändningen i söndags:
" - Internet? Det använder jag för att lära mig nya saker. Inte sitta och glo på vad andra redan har gjort!"
Så.
Våra unga ska inte serveras bilder och lösningar.
Slut upp i kampen för att våra juniorer ska skapa egna bilder i hjärnan.
Möjligen kan vi hjälpa och lotsa dem fram till vattenhålet. Men de måste dricka själva!
Köp en bok i julklapp!

Bild 
Vi fortsätter med adventsbilder. Vi använder oss av pop-up teknik. Eleverna sätter ihop olika tekniker till effektfulla bildkort. (Rebecca)

NO/teknik
Vi har arbetat med cykeln, dess historik och funktion. Läxa till nästa vecka, 11 december är att göra klart en presentation på fem sidor i powerpoint. Där ni utifrån det vi läst tar ut fem intressanta fakta som ni presenterar med text och bild på fem sidor i powerpoint. Det är tillåtet att göra fler sidor. Detta ska delas med mig. (Rebecca)

Idrott 
På måndag är det ingen idrott, för då åker lågstadiet skridskorTisdag är Nobel. Då är det Nobeldagen som kommer att uppmärksammas på morgonen. Ingen idrott då, men kom gärna Nobelklädda denna festliga dag. Det är alltså ingen idrott nästa vecka för åk 5. Får vi ta igen senare vid tillfälle.
Vi har lagt in ytterligare ett tillfälle för skridskor den 17 december. Då tar vi igen den dagen det inte blev något. Samling 8.30 på Rosvalla. Vi åker en timme och avslutar klockan 9.30.
Komihåg att det finns tider i Rosvalla under helger som är för allmänheten. Passa på och åk skridskor! (Rebecca)

Svenska
Vi kommer under nästa vecka att gnugga geniknölarna runt omkring vår ordklass verb. Det kommer att bli en del grammatikord/termer, tema på verb, nutid-dåtid, har vi gjort allt och hade vi gjort det med?
Sidorna i huvudboken är 80 - 83, och motsvarande träningssidor i övningsboken är 42 - 47.
Detta med grammatik kan man ju ha en del synpunkter på.
men hur vi än vrider och vänder på det hela, så visar just grammatiken hur ett språk fungerar och talar om vad de olika byggbitarna i språkbygget heter och vad de har för funktion.
Om bara tre terminer är det i årskurs 7 dags för ett språk till, t.ex. spanska eller franska. Då är det verkligen av vikt att man känner till och har jobbat lite med grunderna i grammatiken i vårt efgna språk.
De tio vecko-orden kommer här:
tempus
perfekt
pluskvamperfekt
futurum
preterium och presens
supinum
infinitiv
tema på ett verb
chokladmuffins
dagstidning

Givetvis står egen läsning i bok på schermat! Alltid! Always! Toujours! Immer! Aina!

Matematik
Först bara ett gott meddelande; diagnos 3 är genomförd och rättad. Alla i klass 5A landade på godkänt eller mer. Två juniorer i 5B ska göra om och se till att de tar sig över ribban i försök två. Övriga i klassen är det "check" på.
Till nästa vecka då.
Liter, deciliter, centiliter, kilogram, hektogram och som en snutt - milliliter.
Sedär, begrepp i matematiken nästa vecka!
Matematiken blir alltså volymiös, kan man säga.
Jag kommer också att förklara och berätta kring själva begreppet och ordet volym.
Det är ju egentligen en sorts repetition av grunderna som togs på lågstadiet.
Jag kommer att ha ett par korta genomgångar, men övrig tid ska juniorerna på sina platser, klara, färdiga - GÅ!, jobba intensivt med att under veckans matematik bry sin hjärna med våra vanligaste volymer och sammanblandningar av dessa; t.ex. 2kg + 18hg + 170g - vad väger den fyllda bärkassen?
Mitt mattemål för höstterminen, är att vi ska komma fram till avsnittet om temperatur och grader.
En stunds matte varje dag hemma, en kvarts jogging för hjärnan är en nödvändighet, om vi ska bli klara med matematiken för årskurs 5 i juni nästa år.
Detta givetvis kombinerat med fokuserat tränande under lektionerna.
Det är enkel matematik. Väljer junior att syssla med/prata om annat än det som ska göras på lektionerna, blir summan av kardemumman att den arbetstiden får tas någon annanstans utanför skolan.
Det är det jag säger; matematik är ett ämne att räkna med!


Nu ska jag avsluta med samma ämne som jag började.
Hjärnan.
Vårat huvudkontor jobbar stenhårt, varje dag. Från det att vi slår upp våra morgonögon till att vi sent sömnigt slocknar på kvällen. 
Av all energi vi stoppar i oss, går 15 - 20% till hjärnan. Då ska vi komma ihåg att hjärnan motsvarar cirka 2% av vår totala kroppsvikt. Huvudkontoret är inte förhandlingsbart på den punkten.Centralbalken kan tänka sig ner till 15%, men då blir resultatet dåsighet, glåmighet och trött slowfox.
Vad är det då hjärnan mest vill ha?
Ja, inte är det pannkakor, hamburgare och pizza.
Sådana måltider, utan tillägg av hjärnvänligheter riskerar starkt att resultera i motsvarigheten till den norrländska "paltkoman".
Frukt, grönsaker och fisk - gärna med extra tillskott av Omega3 - är mumma för ledningscentralen vi har under skallbenet mellan öronen.
Nu ska vi komma ihåg att hjärnan motsvarar cirka 2% av vår totala kroppsvikt. 
Två hundradelar av vår vikt kräver en femtedel av energin.
Som om Uppsala med några små kranskommuner skulle få 20% av all energi i Sverige.
Häromdagen gjorde jag en fullständigt ovetenskaplig inventering av lunchtallrikarna i årskurs 5.
Alla elever var där.
Det serverades tio olika sorters sallader, fisk och potatis alt, ris.
Trettiofem - 35! - elevluncher kunde garanterat ha förts över till min tallrik, som då ändå inte ens skulle varit i närheten av fylld.
Ni förstår alla hur lektionerna den eftermiddagen blev, när det gäller skärpa, förmåga och engagemang.

Detta med att träna hjärnan, låta den till exempel göra kullerbyttor i humor, och sköta om den genom att ge den energi så att den klarar av sitt arbete, är tycker jag en fundamentalt viktig fråga för framtiden hos våra unga.
De kommer idag hem med ett dokument, som jag gjort i ordning.
Jag vill att de har det på sin rumsdörr hemma, eller att det sitter på kylskåpsdörren. Bara det finns någonstans där de och ni där hemma varje dag möter de tio bästa träningstipsen för hjärnan.
Undertecknad har sökt, snokat och letat reda på artiklar och inlägg om detta med att träna hjärnan.
Dokumentet ni kommer att se i eftermiddag, är resultatet av mina små efterforskningar.
Det är inte så, att jag lägger mig i, men våra unga är de som i framtid ska ta över och hand om vårt land och vår stad.
Er junior är alltså både av lokal och nationell viktig betydelse - vi måste ta hand om vårt land, annars gör några andra det....

Då är det andra advent i helgen. Tö-rs man våga önska lite kallare väder. 
Dubbdäcken åker på cykeln i eftermiddag. 
En bekant for omkull just utanför vår skola i veckan; ansiktet gled mot den grusade asfalten, överläppen spräcktes och hakan fick otäcka skrubbsår.
Tur att cykelhjälmen satt på.
Det är precis som med utbildningen i skolan, man skaffar sig det man behöver, så man klarar sig mot livets och tillvarons utmaningar och överraskningar.
Då är det bra ha en hjärna som är skarp, vass och med på noterna....

Hoppas era hjärnor får göra flera kullerbyttor i helgen, som att den som inte gillar idrott kan vara sportkommen, att bokmässan var mångsidig eller att fängelset i Nyköping ska förstärka stängslet, bygga ut och bli större - för då rymmer det fler! 

Oavsett töväder; vi i arbetslag 5 önskar er en fin andra adventshelg!
Att ha två lågor i staken, kan vara en ljus idé!

Vid tangentbordet
/Stefan