fredag 29 november 2019

Veckorader för vecka 49

Arbetsrummet 191129
Låt oss ta det här med isen först. Eller rättare sagt isen inte.
Allt var planerat och förberett. Lina och Rebecca nere på Rosvalla i god tid på tisdagsmorgonen.
När de så blir insläppta i stora hallen, ser de inte i syne. Isen de ser är ett riktigt bottennapp! För där isen ska vara, finns ingen is. Det frusna underlaget är totalsargat! Överallt syns småsten. Snacka om grusade planer!
Då och där får våra kollegor beskedet att det inte finns någon is! Två klasser med ivriga glidare på ingång.
Ja, ni förstår. det blev total tvärnit. Som att åka skridskor på Rosvalla då och där.
Nu fick Rebecca och Lina, efter synnerliga genomträngande idrottslärarblickar, möjlighet till annan aktivitet med de juniorer som själva tagit sig till Rosvalla.
Mattias och vår nye kollega Philippe tog hand om de elever som fanns här på skolan, och hade aktivitet med dem.
Bara som en händelse, förra veckan hade vi ordet "improvisera".
Nu gäller datumet 3 december för skridskoåkning. Tisdagens ickeistillfälle, kommer att ersättas med nytt tillfälle.
Nog med istid. Dags för ämnesstund.

Engelska
Den här veckan blir det fler vanliga verb, men också namnen på flera vilda djur.
Alltså inte att de har fått namnen Zorro, Blixten och Texas. Nej, vad heter olika vilda djur, som t.ex. lejon, giraff, björn, örn, ekorre och räv?
På sidan 70 i Textbook finns en eminent sida som ni kan "förhöra" er junior på.
Om ni sedan bläddrar till sidorna 18 - 19, ser ni den textbit som vi kommer ta oss an.
Handlar om en giraff som slurpar i sig en glass genom takluckan på en bil, och mår därefter.

Geografi
Grupparbetet med Danmark, Norge och Island fortsätter så in i Norden.

Idrott: 
OBS!, ingen idrott på måndag (Lågstadiet åker skridskor). PÅ tisdag åker Vi åker skridskor igen. Samling 8.30 på Rosvalla. De elever som går från skolan samlas vanlig tid 8.10. Ta med skridskor, hjälm och gärna en frukt.

NO/Teknik
Snart är det Lucia och många elever i klassen som vill vara med i Luciatåget tränar på tekniklektionerna. De övriga eleverna som inte vill delta i Luciatåget har jobbat och fördjupat sig med medelvärde. De flesta elever har god förståelse kring medelvärde och kan använda det i olika undersökningar och uträkningar.

Bild:
Vi gör en adventsbild. På söndag tänds första ljuset.

Matematik
Måndag 2 december genomför vi diagnos 3. Den finns på sidan 83 i matematikboken, så det är fritt fram för den som vill att träna och förbereda sig hur mycket som helst.
Resten av veckans matematik kommer vi att ägna åt de lite utmanande kluringarna på sidorna 96 - 97.
De tio uppgifterna ska vara gjorda och genomförda när er junior kommer till skolan på torsdag 5 december.
Jag kommer då att kontrollera att de tio uppgifterna är gjorda, enskilt eller tillsammans med någon, men genomförda.
Torsdagens lektion kommer en bli en gemensam genomgång av "kluringarna".
Mitt mål är att få till ett uppsamlande heat, där jag presenterar och förklarar lösningar som både kan vara enkla och/eller mer avancerade för de elever som tänker på det sättet.
Jag kommer också att, mer än tidigare, trycka på och visa på det helt avgörande i att för att förstå matematiken MÅSTE man ha ett språk, inte bara begrepp, utan en förmåga att förstå given instruktion, för att kunna lösa uppgifter, problem och arbetsinstruktioner.

Svenska
Det blev inte som vi hade tänkt oss förra veckan.
Därför tar vi det här med j-ljudet den här veckan.
I huvudboken blir det sidorna 78 - 79 och i övningsboken sidorna 38 - 41.
Givetvis fortsätter vi utöka juniorernas ordförråd med ett knappt dussin ord till.
Här kommer "Veckans ord", som barnen ska kunna stava och veta vad de betyder:
storleksordning
decimaler
ljusstake
cykelhjälm
djursjukhus
veterinär
jockey
hjässan
pepparkakshjärta
gödselstack

Fortsatt egen läsning i skönlitterär bok är ett givet inslag. Ännu mer än tidigare, skulle jag vilja säga.
Här hänvisar jag till det jag försökt lyfta i mina veckorader.
De elever som fått sina skrivna och inlämnade berättelser tillbaka, ska sitta med sina datorer vid tillfällen då det finns, och skriva om/korrigera/föra in rättelser som jag gjort för hand på deras utskrifter.
När de är klara med det, vill jag att de läser igenom igen, innan de lämnar in till mig för bedömning och utskrift.
Helt garanterat, kommer lektionerna i svenska nästa vecka vara väl välfyllda med arbete och tydlighet att ta hand om och göra klart.

Så har då vår svenska fotbollsikon gjort det igen; gått sina egen väg. Zlatan har köpt in sig i företaget och äger nu en fjärdedel av Hammarby IF.
reaktionerna lät inte vänta på sig. Särskilt inte ifrån Malmö.
Nu är Malmö FF en kamratförening och Hammarby IF ett aktiebolag. Det ena går att köpa, det andra kan man inte handla med.
Zlatan får väl göra vad han vill med sina pengar. Han har ju mycket av den varan. Kan man gå och köpa sig själv en bil för tolv miljoner på sin födelsedag, är man ju inte direkt bekymrad över en lite större elräkning. Sedan är väl frågan, egentligen, om han nu köpt en bit av Hammarby, vilka vi är och hur vi reagerar.
Vad har nu detta med våra härlingar att göra?
Jo.
Vi har gjort det förut, och som av en händelse den här veckan med; pratat och samtalat om detta med att vara lojal mot sig själv, inte svika sig själv, men samtidigt kunna känna av, läsa av och ta hänsyn till sin omgivning.
Ett av orden den här veckan är bedrövad. Barnen ville ha en berättande, bra förklaring.
Om jag (Stefan), började jag min förklaring med, tränar inför ett test eller ett prov - ta till exempel veckans ord - och inte lyckas få godkänt, då kan jag känna mig besviken.
Om jag struntar i att träna och förbereda mig och väljer att spela dataspel som Fortnite istället, och resultatet blir ännu sämre, då ska jag känna mig bedrövad.
Frågan jag måste ställa mig, är vad jag vill, hur vill jag att det ska gå för mig, vilket rykte vill jag omge mig med, vill jag att det ska spridas om mig.
Vare sig jag vill eller inte, hur mycket jag än blundar, så tickar verklighetens vardag stoiskt stadigt ständigt vidare. En dag i taget.
För våra unga närmar sig vuxenvärlden med samma konstanta hastighet. En dag närmare varje dag.
Visst ska våra juniorer få vara barn.
Men det är nu vi danar dem. Inte när de vaknar en morgon på sin myndighetsdag.
Zlatans beslut att köpa en fjärdedel av Hammarby är ett både klokt och modigt beslut - för Zlatan.
Låt oss dana våra unga att i sin framtid kunna fatta kloka och modiga beslut!
Just nu går vi tillsammans.
Men mycket snart ska de var och en gå sin väg.
Vi ska se till att deras ryggsäckar är fullpackad med allt bra de kan behöva då...

Tomten, som nu börjar få bråda tider och mer eld i baken än i somras, måste nu inför blixtresan på julafton fatta en massa kloka beslut, inte minst när det gäller ekonomin.
Om han inte kan bestämma sig, kan han alltid fråga sin närmsta rådgivare när det gäller just ekonomin - bisnissen!
Vi i arbetslag fem önskar er en vacker och vit helg med första advent!
När det faller vitt från himlen, är det helt ok att känna sig insnöad!

Vid tangentbordet
/Stefan