fredag 8 november 2019

Veckorader till vecka 46

Arbetsrummet 191108
Först några rader från vår Prao, som slutar idag. Fantastisk insats! Det vill jag bara säga!
Varsågod, Emmy!
Hej! Emmy här som skriver. 
Under många år har Östra skolan varit en arbetsplats för mig som elev. Nu under min praovecka har jag fått uppleva skolan som en arbetsplats ur en lärares perspektiv. Alltså genom att få möta elever, lösa dagliga problem, men också genom att delta i undervisningen på olika sätt. Jag har alltid trott att det mest krävande arbetet har kommit från mig som elev. Nu när jag har fått följa med Stefan och delta i hans arbete, har jag förstått hur mycket energi som läggs ner, men också hur mycket energi som eleverna ger. Genom min praotid här på Östra skolan har jag lärt mig att läraryrket är mycket mer krävande än man tror, men också mycket roligare. Jag har haft många lärare under mitt liv, en av dem är Stefan, och det är jag otroligt glad över. Att eleverna får ha honom är enligt mig, väldigt lyxigt. Tack för den här veckan!
Mvh Emmy Flennegård

Magistern skriver igen...
Jag hatar att läsa och skriva!
En pojke i klass 5 vägrar läsa i en bok han själv valt från skolans lilla bibliotek.
Fuck, läsning!, fyller en flicka i samma klass i. Fan, för att skriva!
Jag ska bli "You-Tuber", förstärker en tredje elev med. " - Då slipper man den här skiten vi måste göra i världens sämsta skola!"
Internätet och hela den digitala tsunamin som sköljer över oss har minsann sina sidor!
När vi låter våra unga trycka på "Enter" och öppna dörren till Internet, då måste vi vara fullständigt medvetna om att vi släpper in våra ej än vuxna i en kiosk som bjuder på precis allt som finns i hela världen - också det som vi aldrig någonsin i hela livet ens skulle drömma om att låta våra barn komma i närheten av.
Det lättillgängliga, det lättuggade, som trumpetar ut lättsamhetens såpbubbliga tuggummi finns alltid fruktansvärt nära till hands i den digitala djungeln.
Sidorna med kvalitet och instruktioner som leder mot högkaratig förbättring av livsmiljön finns inte på de flashiga sidorna och hyllorna i internet-kiosken.
Så.
Under en lektion ser jag elever som jobbar och sköter sina uppgifter - utifrån sin förmåga - på ett utmärkt sätt. Samtidigt finns där elever som ägnar största delen av lektionen till att göra annat än det som lektionen är menad till.
För ett tag sedan såg jag ett reportage från en fattig by ute på den indiska landsbygden. Med hjälp från svenskt bistånd, hade byn kunnat bygga ett hus som skulle få vara skola för byns barn. Det var knappa fyrtio barn i klassen. Varje elev hade en egen liten krittavla. Elektricitet fanns inte.
Byns lärare hade till sitt förfogande en stor, hederlig griffeltavla. Till skolhuset fanns det också inköpta böcker, både faktaböcker och skönlitterära böcker, till de av barnen som lärt sig läsa.
Jag satt där i soffan hemma och såg att nivån i den här skolan var ljusår ifrån Cromebook, mobiltelefoner och Smartscreen.
En flicka i klassen hade sitt mål klart; hon ville bli advokat i Storbritannien eller Sverige. Då skulle hon kunna tjäna pengar, så att hon skulle kunna få ett annat liv och samtidigt kunna hjälpa sina föräldrar i hemlandet.
Målmedvetenheten i hennes ögon var hur tydlig som helst.
I en annan del av världen hurrar breda massor över löftet att kolgruvorna ska öppnas igen och en mur ska byggas mot grannlandet - som dessutom det här grannlandet ska betala.
I en klass på Östra skolan i Nyköping sitter elever och använder ord som, skit, fuck och fan om detta med att träna sin förmåga att läsa för att bättre kunna förstå sin omvärld och kunna ta tillvara sina möjligheter.
Parallellerna kan tyckas magstarka eller rentav lite hysteriska. Men försök läsa raderna med mina ögon. För mig är det här något djupt och grundläggande.
För att en demokrati ska fungera, för att använda ett idrottsord, måste lägstanivån vara hög.
Utanför idrottsarenorna, i vårt humanistiska samhälle, måste bildningsgraden alltid vara så hög, att inte en elit bildas i de stora städernas finare kvarter, samtidigt som en växande allt större intellektuell underklass skapas och matas med lättuggad "because-you-worth-it-värld".
Därför är inställningen till att utbilda sig, försäkra sig om en genomgod läsförmåga, och en dynamisk,  levande förståelse av omvärlden fundamentalt viktiga byggstenar och pelare.
Aldrig att vi slutar upp i kampen för läsning, förståelse och förmåga att kunna uttrycka sig i en värld där de sociala maskorna blir allt större och de vindar som blåser både är iskalla och skoningslösa om man inte är beredd och har redskapen att kunna möta dem.
Om jag fick ge er där hemma ett tips; när ni kramar om er ljuvling - ha en bok emellan!

Matematik
På sidorna 66 - 67 i matematikboken finns 8st lite kluriga uppgifter.
Innan vi ger oss på avsnittet med decimaltecken och uppfinningen 0, vill jag att barnen den här veckan jobbar med de åtta "kluringarna på sidorna 66 - 67.
Vi har matematik på måndag, tisdag och torsdag.
Veckoarbetet är att på lektionerna under måndag och tisdag i sina matematikhäften lösa de åtta uppgifterna = tydligt beskriva hur svaret på problemet har kommit fram.
Jag vill att ni därhemma tittar i era juniorers räknehäften och ber era ljuvlingar att förklara hur de har löst de olika uppgifterna.
Kanske, eventuellt, möjligen och förhoppningsvis får ni här möjligheten att ha ett litet matematiskt samtal med er kommande arvinge.
På torsdag ska er adept vara beredd på att tillsammans med mig inför klassen förklara någon av kluringarna.
Jag kommer då att lyssna på er juvel och då inventera och uppgradera min känsla för och uppfattning om er ädelstens förmåga i dagsläget då.
Matematik handlar ju de facto inte bara om att räkna rätt, utan precis lika mycket om att veta hur man gör, vad man gör och varför man gör det.
Självklart och givetvis tar vi en tvåminutare med våra kära gångertabeller.
Siktet för alla är att till jul snitta 30 tal på 120s; alltså 15 enkla gångertal på 1 minut, eller om man så vill 5x5, 10x7 och 6x3 på 4s vardera.
Några siktar dit, en handfull siktar på över 50 och flera laddar för att fylla alla femtio...

Svenska
Veckan som kommer ska barnen skriva rent sina berättelser från vecka 43 - 45 på datorn.
Vår dataansvarige, Carola, har installerat programmet "AppWriter" på barnens datorer, så nu kan de höra och lyssna på vad de skriver, dels i realtid när de skriver, men även efteråt när hen vill lyssna på hela sin berättelse.
Det färdigskrivna ska mailas in till mig, och jag har som mål att göra iordning en "bok" med "Berättelser från årskurs 5", höstterminen -19.
Det vore ju fantastisk roligt att få till en sådan där tänkt bok till varje elev; som ett minne från ht-19, men också ett material att kunna läsa och begrunda för sig själv.
Samtidigt vill jag få eleverna känna att de skriver något som någon annan kommer att läsa; lite skarpt läge, alltså.
På sidan 57 i svenska huvudboken, finns ett bra exempel på en "tankekarta".
Nästa skrivuppgift för er junior blir att just skriva om en hobby, ett fritidsintresse.
Därför får femmorna av mig i uppgift under vecka 46 att i sina skrivhäften konstruera en liknande tankekarta över just sitt fritidsintresse, sin hobby.
Under vecka 47 får de allihop sedan skriva och berätta om sitt intresse.
Som vanligt, självklart, har klasserna tio nya ord att nöta, lära in, komma ihåg till fredag 22 november. Orden hittar ni på bloggens "läxsida".

Engelska
En modern variant av klassiska sagan "Rödluvan" står på programmet för veckan.
Avsnittet blir det sista av repetitionsdelarna, innan engelskan för årskurs 5 sätter igång på allvar.

Här kommer de tio nya fraserna till fredag 15 november:
I know a well-known fairy tale                       Jag kan/vet en välkänd saga
I packed a basket with food                            Jag packade en kirg med mat
My grandmother likes motorbikes                 Min farmor/mormor gillar motorcyklar
Where are you off to?                                    Vart är du på väg?
I smile when I think about my love               Jag ler när jag tänker på min kära/älskling
I am not afraid of big, bad wolves                 Jag är inte rädd för stora, stygga vargar
I am fast asleep because I am sick and tired  Jag sover djupt för jag är dödstrött
I am surprised that you turned up                   Jag är förvånad att du dök upp
Who drove off in that black, sporty car?        Vem körde iväg i den där svarta, sportiga bilen?
A helmet protects your head!                          En hjälm skyddar ditt huvud!

No och teknik 
NO/Teknik – Vi har arbetat med vad kraft är och gjort uppdrag 4 i vårt NTA arbete, att identifiera krafter. Målet har varit att söka efter och beskriva krafter som kan ändra ett fordons rörelse. Vi har även läst om Isac Newton och bekantat oss med de tre rörelselagarna. Det har varit många nyfikna frågor kring hästkrafter, tyngdlagen och gravitationen. (Rebecca)

Idrott 
Idrott – Vi tränar kondition, vi har haft Tabata, högintensiv träning under korta repetitioner där hela kroppen tränas. Alla jobbade på bra. Nu är det snart dags för skridskoåkning. Vi kommer skicka ut information kring skridskoåkning nästa vecka. Titta gärna hemma över utrustning redan nu. Skolan har några skridskor och hjälmar för utlåning men bara några få i de större storlekarna. Det är bra om så många som möjligt att fixa skridskor på egen hand. (Rebecca)

Bild 
Bild, vi fortsätter med att öva på att skapa bilder med penseltryck. (Rebecca)

Efter en undrande fråga från min sida, och en stunds diskuterande, bestämde vi i arbetslaget att riva upp det gamla beslutet om att textböckerna i engelska inte får tas med hem.
Anledningen var, fick jag till min kännedom, att för många böcker blev kvar hemma och kom inte tillbaka till skolan, varför lektionstillfällena inte fungerade som de skulle.
Jag delar er uppfattning om skicket som ett antal av textböckerna befinner sig i, men det är en parameter som vi inte kan påverka alls; kommunen har ju i princip fullt anställnings- och köpstopp.
Tro mig, vi sliter med att få verksamheten att fungera och gå runt, men varje liten skrivbok beställs för sig, och det går inte att ha några lager att ligga på.
Så.
Nu prövar vi då att eleverna får ta med sig sina lånade engelska textbooks hem, för att tillsammans med er därhemma kunna ha "some small english readingmoments".

Om det var huller i texten innan ämnena, så får det då bli buller här i raderna mot avslutningen.
Vi har en ny textillärare på skolan! Yes!
Åsa Nilsson. Fanns här i vår stad. Så vår ledning behövde inte gå över Å.N. efter vatten. Åsa Nilsson fanns i närheten och nu är hon alltså hos oss på Östra skolan.
Klass 5A hade sin första belöning i onsdags. Det var de värda!
Vi såg på film (som magistern hade valt) och barnen hade med sig eget fika avnjuta till de rörliga bilderna.
Filmens budskap var, att även om man är liten och inte ser ut som några andra har bestämt, så kan man lyckas och bli hur bra som helst. det gäller bara att ta vara på sina förmågor, odla dem och tro på sin förmåga.
Efter filmen var det soppa och äppelpaj till lunch. Alla barnen åt sin lunch, trots fikat innan, och skötte sin matsalsstund riktig bra.
Som ni förstår, är deras sikte nu inställt på nästa nivå och nästa belöning.

Det stora den här veckan har väl varit barnens strävanden att skriva en berättelse.
Valet av ämne/rubrik, har varit helt fritt, så länge det håller sig inom humanismens råmärken.
Här märker man en tydlig sak; de barn som har god vana att läsa bok, tar sig an uppgiften och har ofta snabbt både en, två och tre ideér på vad de vill skriva om.
De unga som inte har rutin på att läsa bok, hamnar däremot för ofta i ett tomrum när det gäller uppslag på vad de vill berätta om.
Ett par av eleverna har upprört frågat mig varför de ska hålla på och skriva en berättelse.
Jag gillar den frågan, för det här är något som jag vill kämpa och slåss för så länge jag lever.
Ytterst handlar skrivandet av korta historier på lågstadiet, berättelser på mellanstadiet och noveller på högstadiet om det egna tänkandet.
Träningen av förmågan att själv skapa tankar, ideér och slutsatser är så sanslöst fundamentalt viktig i ett fungerande demokratiskt samhälle att ord inte räcker för att understryka det betydelsefulla och mänskligt viktiga i just den färdigheten.
Vi människor MÅSTE kunna samtala om, resonera kring, reflektera över, analysera och sedan kunna argumentera för det vi strävar efter och vill!!
Finns inte dessa förmågor hos oss vuxna, har vi inte under vår skoltid tränat och övat dem, då är risken vill jag mena mer än överhängande att det blir andra som tar över; en liten elit fattar besluten samtidigt som den allt större massan dövas av lättuggad "fördumnings-TV".
Det är ingen mörk framtid jag målar upp, tvärtom en värld fylld av möjligheter! De bara finns där och väntar på att bli tagna - skolan är viktig!! Utbildning är fundamentet och grunden i vår gemensamma värld!
Eller, som Karl-Bertil säger på julafton:
" - Ett väl genomfört arbete, ger en inre tillfredsställelse och är den grund som samhället vilar på."

Vi i arbetslag 5 önskar er en novemberskön helg med mycket mys och klokskap!
Vid tangentbordet
/Stefan