fredag 15 november 2019

Veckorader inför vecka 47

Arbetsrummet 191115
Tragedin i Malmö är något som vi har pratat om. Då menar jag den senaste av dem. En 15-årig pojke skjuts avrättningsmässigt ner på öppen gata.
Egentligen skulle vi kunna prata hur mycket som helst om händelsen, men det stannar vid egentligen.
Mitt mål, med att ta upp tragedin, var inte det hemska i sig, utan det som sades av så många flera personer efteråt.
De var två jämnåriga niondeklassare. Idag är den ena död och ska begravas. Den andre kämpar för sitt liv på Malmö lasarett. Båda två var redan kända av polisen.
När man går med i någon sådan där mer eller mindre olaglig samling, då får man två saker på samma gång; en falsk identitet och personer som vill en mer än riktigt illa.
Hand i hand går illusionen om ett gangsterlivet är coolt och att livsstilen betyder massor av pengar och lättklädda damer. Flera gånger har jag sett elever (pojkar) i vår årskurs, som på Youtube ser videos där snubbar i solglasögon och feta halskedjor poserar framför sportiga bilar på vilka det kryper omkring väldigt lättklädda kvinnor.
En mellanstadielärare larmade i en nyhetssändning igår om att hon ser det här redan när barnen är 9 - 10 år. Springa små ärenden, vara med de större grabbarna och skaffa sig en attityd.
Vi får inte blunda för att det här hände i Malmö.
Vi har bara tio mil till Stockholm.
Därför ska vi vara helt övertygade om att de här kretsarna finns i vårt Nyköping också.
Den där larmande mellanstadieläraren, en kvinna som arbetade på fryshuset i Malmö, en socialarbetare och en kriminolog sa samma sak; skolan är viktig!! De var alla överens om att en gemensam nämnare för unga pojkar på glid som dessa, var att de inte klarat sin skolgång.
En mycket tydlig signal, en klar risk finns, är när unga pojkar börjar slira i skolan, börjar hamna utanför klassgemenskapen, börjar få svårt att hänga med.
Just sådana unga, är lätta offer för den skumma världens saftiga lockbeten.
Jag målar inte i svart nu.
Men den mörka verkligheten finns där, så oerhört lömsk under ytan.
Träna med era barn, läs med dem, räkna med dem, diskutera med dem, baka och laga mat med dem, laga cykeln tillsammans med dem - gör allt det ni är så fantastiskt bra på!!
När ni sedan kramar dem varmt godnatt, håll en bok emellan!
Vi här på skolan tycker så otroligt mycket om era juniorer och ni kan ta er en extra kopp starkt kaffe på att vi gör allt vi kan för att just er juvel ska nå sina mål.
Tillsammans med er därhemma ska vi fundamentalt se till att kriminalitetens klor aldrig ens kommer i närheten av de framtidskapital av förmågor och medmänsklighet som era unga är!
Aldrig!

Innan ämnena.
Eleverna har börjat laddat ryggsäckarna med tuggummi. Det tuggas närsomhelst och överallt. Vi går runt med papperskorgarna! Ta inte med tuggummi. Reglerna på östra skolan är att vi inte tuggar tuggummi eller äter godis på skoltid. (Rebecca + alla vi i arbetslaget)

Matematik
I matematiken har vi kommit fram till decimaltecknets förlovade land!
Denna indiska "uppfinning" som såg dagens ljus på 500-talet och som sedan genom den indiske matematikern Brahmagupta uppfinning av siffran noll - då begreppet ingenting  blev till ett tal - gav plats till alla och allting som finns mellan två tal. Negativa tal såg dagens ljus och begreppet skuld fick sina egna tecken.
Det skulle ta några hundra år till, innan Brahmaguptas uppfinning spreds över världen, för under hans tid var det ingen som trodde på att man kunde äga -3 kor..
Efter de muntliga redovisningarna den här veckan, kommer vi fortsätta vara muntliga i matematiken till stor del nästa vecka.
Vi kommer att tillsammans muntligt gå igenom och samtala om det som finns på sidorna 70 - 78.
Jag kommer noga visa exempel på och gå igenom detta med addition och subtraktion av decimaltal.
Där kan ni studera när era telningar genomför de förprickade uppgifterna på sidorna 79 - 81.
Där slutar nästa veckas matematikarbete.
Självklart nöter vi gångertabellerna!

Engelska
Så är det då dags för det här läsårets första diagnos i ämnet engelska.
Nästa vecka blir det därför träning och nötning på de moment som diagnosen innehåller.
På läxsidan hittar ni samma dokument som er junior fått med sig hem i fysisk form. Där står det tydligt och klart vilka delar som diagnosen kommer att följa upp + bra exempel på de olika momenten som ni därhemma absolut och helt klart kan traggla och träna när helst det finns möjlighet.
Inga nya fraser eller ord nästa vecka, utan fullt fokus på laddning inför diagnosen som kommer på tisdag 26 november i vecka 48. (Sara och Stefan)
Just go for it!

Svenska
På fredag 22 november kommer eleverna att få göra sin andra lilla redovisning inför klassen. Första gången var det ju om en bok de hade läst. Den här gången är "ämnet" en hobby/en fritidssysselsättning/ett intresse som de har.
Barnen fick småbörja redan i måndags (11/11).
Det jag lagt till den här gången är, att de inte ska stå och läsa innantill, utan nu mera - om än kort - mera berätta och beskriva inför sina klasskamrater om sitt intresse.
Alla lektionerna under veckan finns till förfogande för uppgiften.
Det enda andra är, som vanligt, de tio nya orden att lägga till sitt växande ordförråd.
Här är de tio nya orden för nästa vecka. Som vanligt ska juniorerna kunna skriva orden + veta vad de betyder/står för:
scenografi
pantomim
mitt emellan
teaterscen
uppklädd
trängselskatt
främmande
sketch
affisch
glasskiosk

Bild
Vi arbetar med färgcirkeln och med kontrastfärger. (Rebecca)

Geografi
Dabia har tyvärr varit hemma i veckan på grund av sjukdom. Vi som varit här, har försökt fortsätta hennes arbete med att låta juniorerna arbeta med sina grupparbeten kring Norge och Danmark.

Idrott
Vi har arbetat med balans. Vi har haft olika stationer där vi tränat balans i olika övningar och banor.
Nästa vecka åker vi skridskor, tisdagen den 26 november klockan 8.30 är det dags att åka skridskor på  Rosvalla. Alla samlas i entrén på Rosvalla klockan 8.30. Meddela gärna oss om någon vill ha sällskap från skolan. Promenad från skolan är 8.10 när skoldagen börjar.  Skicka gärna ett mail till mig, Rebecca om du behöver låna skridskor eller hjälm av skolan samt om du inte tar dig till Rosvalla på egen hand. (Rebecca)

NO/Teknik
Vi har arbetat med NTA- arbetet, Vi har pratat mycket om kraft och rörelse och fokuserat på ord och vad de betyder. Några av orden har varit balans, obalans, tyngdpunkt, stödyta, friktion, Vi har bland annat pratat om att det är en liten friktion när vi åker pulka och att vi har stor friktion när vi har ett bra grepp på den skrovliga ytan när vi åker på en skateboard. (Rebecca)

Textilslöjd
Åsa kommer nästa vecka att introducera virkning. Juniorerna kommer att få bekanta sig med och prova på luftmaskor och fasta maskor. (Åsa)
Det tycker jag virkar riktigt bra! Virkligen!

Trä- och metallslöjd
På grund av Dabias frånvaro har barnen fått arbeta med sina övriga skolarbeten under dessa lektionstillfällen.

Bara en sak nu, innan jag börjar med slutet.
På tisdag är det teaterföreställning uppe på Träffen. Vi går dit. 5B ser föreställningen 10.00 och 5A sitter framför scenen 12.00. I båda fallen får det inte bli scen ankomst.
Läsförståelse. Jag vill avsluta de här veckoraderna med ordet läsförståelse.
Under hela veckan har jag varit runt i klasserna bland barnen; lyssnat på dem, hjälpt dem, stöttat dem i deras tankar och svarat på deras frågor när det gäller instruktionerna på de åtta matematikuppgifterna som de redovisade igår.
Den absolut vanligaste frågan är: " - Jag fattar inte!"
Jag ber elever eller eleverna läsa uppgiften igen. Sedan frågar jag, vad, det är de inte förstår.
Svaret blir detsamma igen: " - Jag fattar inte!"
Låt oss stanna upp ett ögonblick, som Tage Danielsson säger.
Ordet bollen, vet alla vad det är. Likadant med ordet badar. Men nu sätter vi ihop dem; Bollen badar.
Förstår vi det? Vad händer i vår hjärnas begrepps- och förståelsecentrum, när vi skickar dit uttrycket "Bollen badar"?
När jag skrev min B-uppsats i pedagogik på Göteborgs Universitet, handlade den om LIX-tal. LIX står för läsbarhetsindex; hur lätt eller svår en text är. Lix bygger på att meningars längd och ordens längd är faktorer som spelar in när det gäller hur komplicerad en text upplevs.
Så. 
Våra juniorer förstår i stort sett alla de enskilda orden i instruktionerna, men de "fattar inte" när orden kombineras med varandra - det är det som är läsförståelse.
Läsförståelse får man genom att träna läsning.
LIX-tal räknas från 15 - 60. Över 60 är mycket svår text, riktigt krånglig byråkrattext kan man säga. 
Under 30 är det mycket lättläst upp till barnböcker.
LIX-tal mellan 30 - 40 är lättläst skönlitteratur, veckopress och populärtidningar.
LIX-tal som ligger mellan 40 - 50 räknas som medelsvår; kunna läsa och förstå en normal tidningstext är ett exempel på den här nivån.
LIX-tal mellan 50 - 60 är svår text, ett normalt värde för officiella texter som t.ex. försäkringar, kontrakt och deklarationer, eller facklitteratur på gymnasie- och universitetsnivå.
Gymnasiet.
Det är dit våra juniorer ska om 9 terminer.
Träna läsning!!
Det blir som ett mantra!
Lästräning!
Göra inget, leder till inget.
Ni kan tycka jag är tjatig, men jag tjatar gärna ihjäl mig, om det skulle innebära att vår generation av unga klarar sin skola, kommer in på en gymnasieutbildning och finner en plats där de med sina förmågor kan berika och utveckla det samhälle de ska ta över efter oss.
BOK, ska vara lika självklart som att borsta tänderna!
Lästräning är hjärnans förmåga att kunna andas bättre och finna vägar till nya utmaningar!
Snart är det jul.
Ge era barn en bok.
En given julklapp, om ni frågar mig. Men det behöver ni inte. Det vet ni.
Återigen hör vi Karl-Bertil Jonssons ord:
" - Ett väl utfört arbete ger en inre tillfredsställelse, och är den grund på vilken samhället vilar:"

Alla vill ju våra unga ha ett bra jobb i framtiden. Ingen vill till exempel bli en kortspelare som är medipoker. Sedan vill man säkert också kunna det man gör utantill. 
Ta bagaren till exempel som inte behöver skriva ner sina sina recept - han har dem i bakhuvudet.

Ha en härlig hösthelg!
Vi i arbetslag 5
Vid tangentbordet
/Stefan