fredag 22 november 2019

Veckorader inför vecka 48

Arbetsrummet 191122

Jag vill passa på att tacka alla i Åk 5 för en fantastisk resa. Tiden vi har spenderat på skolan är oförglömlig..Jag kommer verkligen att sakna er! Kram / Lucy

Först och främst - missa inte att det är studiedag för eleverna på måndag!
De små fåtöljerna försvann! Kryddorna togs bort! Vad har det med verkliga livet att göra?
I klassrummet hos 5A stod det när jag kom hit i augusti två små fåtöljer i tyg med ett litet bord mellan sig.
Jag fick av mina kollegor rådet att ta bort dem, men ville ändå ge platsen en chans.
Tänkte det kunde få vara en plats där elever kunde få sitta och t.ex. läsa i lugn och ro.
Det har blivit nästan uteslutande en plats för pojkar.
Vid tillfällen har det fungerat, men för ofta har det blivit ett litet fritidshörn istället för studieroplats.
Vid flera tillfällen har jag tillsammans med klassen pratat om att "sköta det snyggt".
I måndags blev det en gång för mycket. Då blev det att gå från ord till handling.
Vaktmästare Nasuf kom och hämtade möblerna.
Istället står där nu en bänk med stol samt en plats för vår Mattias att sitta på när han kan.
På samma sätt var det med kryddorna i matsalen.
På ett mindre bord vid ingången till köket fanns ett utbud av ett tiotal olika kryddor.
Ska nu knäckemackan eller den tagna maten kryddas, ska kryddorna på mackan eller på maten, inte runt om på bordet och golvet nedanför.
För många gånger har våra kollegor i köket fått sopa ihop en liten kryddhög till soporna.
Nu är kryddorna borttagna.
Möjligt de kommer tillbaka. Det får tiden utvisa.
Visst håller ni med mig; det är som i verkliga livet.
Sköt det snyggt, och det är inga problem!
Vi har haft diskussioner om det här; elever tycker att vi straffar.
Det är inte straff, det är en konsekvens.
Min pappa lärde mig konsekvens; " - Dö, om du gör slut på din veckopeng, då är den slut.", sa han på sin klingande göteborgska. Eller, när jag var några år äldre; " - Får du punktering en gång till, får du laga den själv! Du vet var grejerna finns."
Min mamma, däremot, använde sig av metoden straff. Man visste inte vad det gällde eller varför. Inte heller hur länge. Resultatet blev en sorts terrorbalans, där jag som barn liksom smög och höll mig på avstånd.
Om jag som vuxen kör fortare än vad skyltarna informerar om, då kan jag blir stoppad och erlagd med böter. Jag vet det. Det är en konsekvens.
Vi vill att era härliga ungar ska lämna årskurs 6 med godkända betyg eller mer.
Vi vill att era juveler om 9 terminer ska ha betyg att komma in på en gymnasieutbildning.
Vi att era fantastingar ska veta var de har oss - tydlighet, förutsägbarhet och konsekvens - och att vi står där, för dem!
En blivande ung man i klassen harvade runt på resultaten 15 - 25 på gångertabellerna. Jag såg potentialen. Pappa, grabben och jag tog beslut. Nu, sex veckor senare, är lappen full; 50 av 50. Som bonus kommer självförtroendet, och den muntliga aktiviteten på lektionerna har ökat med långt över 100%.
Det är ingen nyhet. Ingen raketforskning. Träning ger resultat. Sköt det snyggt!

Engelska
Diagnos på fredag. (Vi ändrar pga av studiedag, skridskor och vad det nu kan vara). Inga svårigheter. Bara följ det som fanns med i veckoraderna förra fredagen.
Resten av veckan bekantar vi oss med vanliga verb, fast på engelska då.
Målet är att juniorerna mera ska kunna berätta vad de gjorde/har gjort.
Här kan ni kika i barnens Textbooks; Chapter 7, sid 16 - 17.

Geografi
Vår kollega Dabia har tyvärr legat hemma och varit sjuk hela veckan. Snacka om tristare än novemberväder.
Barnen har fått fortsätta sina grupparbeten och blivande redovisningar om Danmark och Norge.
Lucy ska ha en eloge, som gått in och tagit lektionerna.

Idrott
Missa nu inte att det är skridskor på tisdag. Rosvalla är platsen. 5:orna har sin istid 8.30 - 9.30.
De som får, tar sig dit själva. Övriga gör sällskap med vuxen från skolan 8.10.
5A byter om/tar på sig skridskorna i ett omklädningsrum. 5B gör samma sak, men på läktaren alldeles intill där de ska åka ut på glid och ha det glatt.
Hjälp oss peppa våra unga att sköta den lektionen snyggt.
Alla skridskoåkarna är ju med-människor.
Vi har arbetat vidare med olika redskap och balans. Nästa vecka åker vi skridskor. Vi ses klockan 8.30 i stora entrén på Rosvalla. Samling 8.10 på skolan för de elever som vill ha sällskap till Rosvalla.

Bild
Vi jobbar med färgcirkeln och penseltryckteknik.

No & Teknik
Vi fortsätter med NTA arbetet. Vi undersöker hur ett fordons hastighet påverkas av vikt. Vi har gjort en undersökning hur snabbt bilen rullar med olika vikt. Vi har tagit tid på fem olika försök och räknat ut medelvärde och bekantat oss med vad medianvärdet är.

Slöjd
På grund av Dabias frånvaro, har det inte blivit någon träslöjd. Planka in där som outbildad, kan helt klart bli en för knivig uppgift.
I textilslöjden kommer de som inte är klara med sin introduktion i virkning att få avsluta det momentet. Efter virkningsbiten, ska barnen få göra ett pennfodral i tyg.
Det blir raksöm och korsstygn. Då gäller det att hålla fokus, och inte tappa tråden...

Matematik
Gångertabellerna på måndag, som vanligt.
När vi kommer fram till sista veckan, kommer er adept att få ett nytt medelvärde, den här gången för hela terminen.
Det är fortsatt arbete om och kring decimaltal.
Jag kommer att trycka på det där med att första decimalen är tiondel och andra är hundradel. Förmodligen kommer jag inte kunna hålla mig, utan även av bara farten nämna att det finns tusendelar och ännu mindre.
Nåväl.
Från förra veckans myckna muntliga, blir det den här veckan "som vanligt" igen.
Mycket av arbetet är snabba uppgifter, så det är ingen ko på isen att det vid första anblicken kan synas mycket.
På sidan 82 har vi två bra uppgifter som ska göras.
Sedan har er junior fått markera uppgifter på sidorna 84 - 94. Jag har tagit bort ungefär hälften.
Summa sumarum blir det 39 uppgifter att göra, eller 9,75 uppgifter per dag.
Våra 6:or håller på med sina nationella prov, och det är där vi är om 12 månader.
Med fokuserat arbete på de lektioner vi har, är detta beting inga problem att ro iland - utan att ta med sig något hem.
Sagt var, matematik är ett ämne att räkna med!

Svenska
Eskimåerna har över tjugo ord för snö! Sveriges urbefolkning samerna har också de en hel bukett av olika ord för snö. Både för eskimåerna och våra samer är de olika orden för snö av otroligt stor betydelse, eftersom de ska färdas över snö och dagligen under vinterhalvåret fattar avgörande beslut just utifrån vilken sorts snö som väntar dem på vidderna.
Vi kommer under veckan att prata kring begreppet synonym. Synonymer ger rikedom, färg och nyansering till vårt språk och vårt sätt att kunna uttrycka oss.
Vi kommer också att arbeta med stavningen av "j-ljudet" i det svenska språket.
Sidorna i huvudboken är 74 - 79, och i arbetsboken ska eleverna göra sidorna 35 - 41.
Givetvis ska vi utöka juniorernas ordförråd med ett knappt dussin ord till.
Här kommer "Veckans ord", som barnen ska kunna stava och veta vad de betyder:
synonym
djärv
ursinnig
tillbakadragen
bedrövad
framfusig
tapper
botemedel
dåsig
förlägen

Till det ovan skrivna kommer det självklara i att juvelerna själva tränar sin läsning samt att jag läser ett par avsnitt ur vår nya klassbok "Barnkolonin" av Kerstin Hahn.
När jag läser högt för klassen, får barnen dels träna sin förmåga att lyssna, men också att själva skapa "en film" inom sig utifrån det jag läser, hörförståelse, alltså.

Nu tänker jag minsann göra en avslutning med beröm till och om era juniorer.
Det kan ju vara så, att det jag skriver om kan kännas tungt.
Det är inte min avsikt. Jag försöker lyfta fram allvaret.
Yrkesskadan har väl för alltid satt sina klor i mig. Efter trettiosex år på barrikaderna, står jag där fortfarande och fäktas för framtiden era finingar får frottera sig med en dag, när du och jag är i andra änden av livet och vare sig vi vill det eller inte, har mer att se bakåt på än framåt till. I alla fall vad det gäller tid.
Skolan är viktig! Utbildning är avgörande!
Vi skriver 22 i november, och på söndag är det en liten månad kvar till julafton.
tre terminer kvar till årskurs sju.
Det görs framsteg i klasserna. På några håll, stora framsteg. Ni ska bara veta det!
Som gammal skolfux, med egensydd läderväska på ryggen över axeln, känner jag redan flåset av de nationella proven i årskurs sex, betygssättningen inför nästa stadium och elevernas allt mer gryende funderingar över det där högstadiet som kommer en dag närmare varje dag.
Jag ser de framsteg som görs, noterar de ansatser som prövas och dokumenterar era barns ansträngningar.
Det gör vi alla här på skolan. Punkt.
Vi vuxna får aldrig tappa fokus.
Vi är de bågskyttar som ska skjuta våra unga pilar in i framtiden.
Alla vill vi att pilen ska flyga långt och träffsäkert.
Då måste bågskyttens hand vara stadig och pilen väl förberedd för sin flykt, sin färd.
Därför.
Låt oss envetet och oförtrutet fäktas för fler fina framsteg!
Era juveler är så värda dem!
Fast det är inte vi som ska göra förändringen, vi ska finnas för den.
Själva utvecklingen ska juniorerna göra själva; sätta den ena foten framför den andra.
Då ska vi vuxna också ha modet att låta dem känna motvind; lära sig hur besvikelse känns.
Det är faktiskt ett framgångsrecept.
Alltför mycket stabilitet förhindrar framsteg, det är ju av misstagen man lär sig, heter det.
Ibland tänker jag fela är ju mänskligt. men ska det trassla till sig ordentligt, då behövs det en dator.
Att gå framåt, är inte alltid ett framsteg.
Frölunda Indians förlorade i Karlstad med 3 - 6, och nu skulle Färjestad i tisdags bara spela av matchen, för att gå vidare till kvartsfinal i CHL.
Men göteborgslaget hade fått smaka på både motgång och besvikelse. Nu skulle det "käkas puck", som det heter på hockeyspråk.
Frölundaindianerna virvlade som bålgetingar runt hela isen. När slutsignalen ljöd, stod det 8 - 2 på resultattavlan.
Så.
Framgång föder framgång. Men det kan också motgång göra.

A propos "käka puck".
Jag undrar ibland om eleverna i årskurs 5 "käkar linjal"?
För ofta är det för lite på lunchtallriken - är det för att de redan är "mätta"?
Eftersom det digitala säkerligen kommer att växa sig allt större med tiden, vill vi ju att våra unga en gång ska klara sig själva som riktigt rakryggade data-människor; helt enkelt människor med rauter i!

På lördag ska magistern ta upp båten.
En fråga.
När man håller på med att ta upp båten, är man upptagen då?

Hela arbetslaget önskar er en härlig hösthelg!
Vid tangentbordet
/Stefan