fredag 7 februari 2020

Veckorader för vecka 7

Arbetsrummet 200207
En bit in i februari undrar vi över och hoppas vi väl lite mans om en stunds vinter i alla fall. Påskliljor och snödroppar prunkar för fullt i vårt södra land. Fast, det är väl inget bekymmer? Om man jämför.
Det brinner mördande utanför huvudstaden Canberras förorter. I vissa fall är det för sent att lämna, och boende uppmanas låsa in sig och be en bön om att lågorna tar en annan väg.
Coronaviruset sprider sig som den pandemi det är och hela stormakten Kina vacklar.
Gräshoppor i Somalia kommer i svärmar om hundratals miljoner fingerstora insekter. En liten svärm kan på en dag äta lika mycket som 35000 människor. Detta i ett land som redan svälter.
Bränder, virus och gräshoppor.
Det är liksom elände av bibliska mått.
Sedan, här i Nyköping, har några IQ-befriade insnöade pulver fått för sig att knuffa ner snökanonen från toppen av Ryssbergen. Den rullade sin bit, välte och kraschade. 350000kr åt fanders - och nu blir det absolut ingen backe att åka i när snön och kylan kommer.
Det finns verkligen tillfällen när pucko framstår som riktigt intelligent!

Nu till något riktigt viktigt!
Verkligen, här vill jag att ni alla hemma tar tid och plats för ett mycket viktigt och för framtid rent av avgörande samtal med er junior.
Låt mig börja med ett citat från Harry Potters författarinna:
" - Man kan inte leva utan att misslyckas. Såvida man inte lever så försiktigt, att man inte lever alls!"
Jag har under hösten och början av den här terminen pratat med, lyssnat på och observerat interaktioner mellan eleverna i våra klasser ur ett demokratiskt perspektiv.
Nu i veckan, har jag på allvar sjösatt en motoffensiv. Det är här jag allvarligt behöver er hjälp vid hemmafronten.
För många pojkar håller på lektioner på med kommentarer, avbryter, eller försöker skaffa sig billiga poäng.
För många flickor har på grund av detta valt strategin att tystna, stänga av, bli tapetblommor eller på annat sätt - i ren självbevarelsedrift - gjort sig mer eller mindre osynliga.
Jag vill, tillsammans med er, bryta det här mönstret. Absolut!
Ingen, absolut ingen, ska sätta sig på någon, för sitt egna egos skull.
Misstolka nu inte mina rader med att alla pojkar är si och alla flickor är så.
Här i skolan, ser jag mönstren, och precis som ni, vill jag alla juniorernas bästa och väl.
Vi har flickor, som gått ganska långt in i sin tystnad, och det kommer ta tid att få dem tillbaka.
På samma sätt har vi pojkar, som vant sig vid att de kan kommentera och avbryta när de själva vill.
Lika långt som man har gått in i skogen, har man att gå ut ur den.
Människan är ett flockdjur. men till skillnad från djuren, är vi alla lika värda.
Vi får aldrig göra avkall på det!
I onsdags hade jag enskilda samtal med flick- och pojkgrupperna i respektive klass.
Det arbetet som nu, efter research, påbörjats, ska oförtrutet fortsätta tills varje junior får vara sin blomma i den bukett av beundransvärda begåvningar vi har att ta gemensamt vuxet ansvar för och ständigt stadigt träna mot den värld som heter verkligheten.
Yrkesskadad som jag är, har jag så klart några bra böcker att rekommendera i sammanhanget.
Författarinnan jag valt att hett tipsa om, är Cannie Möller.
Hon har skrivit så många mycket bra och gripande böcker för ungdomar och blivande tonåringar.
Titlarna jag här nu tipsar om, ger verkligen plats för goda och djupa samtal både hemma, i skolan och på alla andra håll och ledder som finns.
Låt mig få peka på fyra av hennes titlar.
"Kampen om källan", "Tiga är guld", "Gömmorna" och "Kampen om att vara någon - eller ingen alls".
Culturum har gott om Cannie Möllers böcker. Det är gratis att låna. Don´t miss them!
Tack för att ni lyssnat!
Nu fortsätter vi med lite andra ämnen...

Matematik
Den här veckan är det "Utmaningen 6" och "Diagnos 6" som gäller. Som grundkurs, skulle jag kunna säga.
Efter mitt beslut, som jag tog efter längre funderande under juluppehållet, har jag låtit de som vill och kan få arbeta så långt de vill.
Givetvis sker detta under ansvar. Dvs, man går inte vidare, förrän man känner sig helt säker på att man fixar fortsättningen. (Mycket man där, alltså indefinita pronomen, eller hen som det numera så populärt heter.)
Som tidigare, har jag genomgångar för alla, och driver på en "grund" där alla i klassen ska vara.
Med de som vill "dra iväg", har jag enskilda genomgångar i mindre grupp då jag har kollega som under dessa stunder kan vara med övriga klassen.
Det är mycket glädjande se, att det är flera som nu frivilligt kastar sig över fortsättningen.
Sverige har under de senaste tjugo åren tappat i jämförelse med de flesta andra länder i Norden och Världen.
Här sticker jag ut hakan och påstår att en av anledningarna till detta är att vi som land ställer för låga krav på ungdomarna. Det här är något som ska börja redan i de allra första skolåren. Ingen ska sitta i till exempel årskurs 5 och fundera på vad 5x5 är.
Men så är det idag.
Detta, ihop med en under åren stadigt sjunkande läsförståelseförmåga hos så många, gör att just ämnet matematik har fått stryka på foten.
Ni har mitt ord på, att om er junior smäller iväg "5:ans matte" nu, så kommer de få "6:ans matte" i händerna. Givetvis! Lika självklart är det för mig, att de som når dit, får sätta tänderna i "7:ans matte".
Gångertabellerna? Aber naturlich! Wie immer!                                                            (Stefan)

Svenska
Veckans ord har vi som alltid. Denna gång klart påverkade av stavningen med sj-ljudet.
Veckan efter sportlovet vill jag att era juniorer har sitt andra bokprat inför klassen, samt då också från vårt lilla bibliotek lånar sin tredje bok att läsa och redovisa.
Fram till fredagen före helgen som inleder sportlovet tar vi en rejäl dust med vårt kära sj-ljud och alla dess varianter.
Några regler finns, men flertalet ord är inlånade från andra språk och är bara att lära sig. Så det är bara att kavla upp skjortärmarna för att ge extra skjuts åt den generösa energin i geniarbetet i marschen mot den pralinsmakande chokladkonfirmationen av säker stavning.
Sidorna i huvudboken blir 114 - 119 och i Övningsboken blir sidorna 66 - 69.
Hjärnmassage stjälper inte. Ge stavningscentrat en match, och stjärnglansen är stationär!
Här kommer de tio "Veckans ord":
skrock
affisch
broschyr
skjorta
journalist
stjärna
schäferhund
massage
sjaskig
sjåpig                                                                                                                   (Stefan)

Engelska
Vecka 7 kommer vi arbeta med att skriva ett kort brev till en vän. Vi kommer också börja arbeta med chapter 13 som handlar om att handla kläder i affären. Utifrån det kan eleverna sedan göra egna dialoger om att handla.  Det blir ingen läxa i engelska till v 7 utan läxan blir till fredag v 9.

smart-looking  - snyggt klädd
expensive- dyr
can´t afford- har inte råd med
following- följande
a pair of- ett par
pocket - ficka
label- prislapp
popular- populär
How much are they? - Hur mycket kostar de?
try on- prova
go shopping- handla
trendy- trendig           (Sara och Philippe)

Avslutande rader
Östra Skolans 6:or hade nationella prov nu i veckan. Läsförmåga, läsförståelse och grunder i svenska, matematik och engelska testas i skarpt läge. Ingen vill gå upp till högstadiet med underkända nationella prov.
Våra juniorer är där om tolv månader.
Tro mig, det är snart!
Återigen fick jag frågan om varför barnen ska läsa böcker och lyssna på när jag läser ur en bok jag valt? Inga problem. Jag tar frågan.
När stunden kommer, och man ska upp till bevis, då gäller det att vara förberedd.
" - Läsa böcker!? Då får vi ju inte göra något roligt!", var det en annan blivande vuxen man som frågade påstående.
Överväldigande statistik idag, visar att flickor mer och mer börjar ta sig in på pojkarnas planhalva, när det gäller arbetsmarknaden och högre studier.
Två av faktorerna, som brister hos yngre män, är dels förmågan att läsa och förstå det man läser, dels förmågan att kunna lyssna på någon annan och sedan omsätta det sagda i arbete.
Därför kommer jag aldrig att vika ner mig, när det gäller alla möjliga sorter av träning i att lyssna och att läsa.
De här okunnighetsfröna växer sakta under ytan. De trivs där det är lättsamt och kravlöst.            Innan man vet ordet av, är det ogräs överallt.
Jag vill, som ni, kunna se mig själv i spegeln och säga: " - Jag var en av dem som stod emot."

Årskurs 6 hade som sagt nu i veckan som gick sina nationella prov i svenska.
Jag vill verkligen har och nu frenetiskt flagga för att det ställs krav på både läsförmåga och läsförståelseförmåga.
Fullt medveten om att ni kan tycka att jag tjatar, vill jag oupphörligt mata detta mantra över era juniorer. Läs böcker! Träna läsning!
Sitta i en viktig och avgörande provsituation och inte klara av texten som ligger där framför en, är inte något någon vill.
Nu har vi ett år på oss.
Häromdagen mötte jag en gammal elev nere på stan.
Han går sista terminen på bygglinjen nere på Gripen och förstod jag det rätt har han inriktningen byggelektronik.
Hursomhelst.
Erik läste inte självmant när han kom till mig i årskurs 4. Flera gånger upprepade han sin tacksamhet över att undertecknad med lock och pock tvingade honom att läsa böcker på mellanstadiet.
Läsförmåga är inget som finns i våra unga. Den måste de träna sig till.
Napoleon Bonaparte sa en gång: "Omöjligt, är ett ord som man bara hittar i en dåres lexikon."
Själv har jag en annan favorit: "Läsning är för själen, vad träning är för kroppen."

Nästa vecka så här dags har era ljuvlingar störtat hem på sportlov. Låt oss hoppas på snö.
Ryssbergsbacken blir halvdan och mindre kanon. Första halvan av backen får man staka för glatta livet, resten av uteaktiviteten bli mera glatt, för då är man riktigt på glid.
Synd, att det ska behöva gå utför med backåkandet i år.

Nu önskar jag och mina kollegor er alla en fin februarihelg!
Det börjar närma sig utvecklingssamtal och föräldramöte.
Vi återkommer i frågan!
Ha det härligt!

Vid tangentbordet
/Stefan
p.s.
Blessed are those who read...
                                                                                                       d.s.