fredag 4 oktober 2019

Veckorader inför v.41

Arbetsrummet 191004
Den Östra klockstapeln i vår stad är invigd och klar. Den hade stått där och utfört sitt klockrena arbete sedan 1725. En sidohistoria är väl att den stapeln var den tredje i ordningen. Den första från 1625 brann ner ett par år senare. Den andra brändes ner av ryssarnas härjningar år 1719, när de var här och en gång för alla skulle kväsa den svenska makten genom att förstöra precis allt i sin väg mot huvudstaden Stockholm.
Att Sverige då, i princip bara var ett ord ifrån att bli ryskt, är en annan historia.
Så brann det då igen år 2017 på grund av ett elfel.
Det är kanske inte så konstigt att något så gammalt har vissa kontaktsvårigheter och liksom sladdar i den moderna världen.
Men nu står vår nya klockstapel där och ska fortsätta uppdraget att ringa in vår tid.
I Qatar slängde Daniel iväg sin ståltallrik så långt att han belönades med en guldmedalj runt halsen.
Han blev därmed den 7:e svensken att nå guldposition inom friidrotten.
Duplantis, som lever på hoppet, var blott ett skutt ifrån samma metallvalör. Men han är ju bara 19 vårar gammal, och kommer säkert snart att hoppfullt få stava till guld.
I vår skola fortsätter vi byggandet av nya klokstaplar.
Enträget och målmedvetet tillsammans med er strävar vi envist vidare i utvecklandet av era juniorer.
Vill man ha en förändring, måste man ändra på något.
Det svåra är att göra rätt. Lätt är löjligt enkelt. Rätt är riktigt svårt ibland.
Vi, alla vuxna, kan tjata, prata och bry oss hur mycket som helst. Det är först när våra unga framtidshopp sätter sin ena fot framför den andra, som utvecklingen kan börja.
Sen är det ovillkorligen så, att barn och unga, de ska vi hålla i, om, av och efter.
En sak, som våra unga behöver lära sig leva med, är det är inte i medvind utan motvind som den vackra draken lyfter....

Svenska
Till veckan som kommer blir det som vanligt tio nya ord som era juniorer ska lära sig att stava + träna in vad de olika orden betyder/står för, så att när jag berättar och pratar om orden, vet de vilket ord det är de ska skriva.
För att klara en gymnasieutbildning i vårt land, krävs det et ordförråd på ca. 40000 ord - och då pratar vi inte om olika specifika ämnes- och detaljord, utan ord som förekommer i böcker, tidningar och t.ex. nyhetssändningar.
Då förstår ni varför vi aktivt arbetar med att utöka och förkovra er ljuvlings ordrikedom.
Nästa vecka kommer vi också att börja lyssna på elevernas alla olika bokredovisningar. Dokumentet har de ju skrivit förra veckan och de får för nu ha med sig sitt arbetet fram som stöd när de ska redovisa sin bok.
Här tränar vi, som jag tidigare skrivit om, muntlig framställan.
I våra skolböcker ska vi arbeta om och kring substantiv i alla dess olika former.
I huvudboken blir det sidorna 37 - 41. I arbetsboken ska barnen träna med sidorna 19 - 24.
Självklart och givetvis, fortsätter den egna läsningen i "bänkböckerna".

Matematik
På måndag genomför vi en andra diagnos för läsåret, där eleverna får visa att de mycket bra kan metoden att ta sig an och lösa de uppgifter som vi i vardagstal kallar för "lästal".
Barnen har hela förra veckan arbetat med och tränat just de uppgifterna som de valt och vill visa mig i diagnosen på måndag.
Efter den, börjar vi med området geometri.
På sidan 40 i huvudboken, i en liten ruta till vänster, ser ni de sju olika begrepp som juniorerna ska kunna och på ett minst godkänt sätt behärska när vi är klara med området.
Till veckan som kommer, ska jag grundligt gå igenom hur man räknar ut area, vad begreppet står för och hur vi skriver när vi ska visa att det är just area som vi beräknat eller räknat ut.
Därför kommer vi gemensamt att i huvudboken "bara" ta oss igenom sidorna 42 och 43.
Jag vill att ni därhemma hjälper er adept med att räkna ut arean på några olika saker. det kan vara bordet i köket, ytan i ert boende eller ett rum och t.ex. en bok eller en matta.
Självklart kommer vi som alltid att genomföra det personliga veckotestet vad gäller gångertabellerna.

Engelska
Barnen och Lucy byter nu sida till kapitel 2, eller Chapter 2, som boken säger. Stycket och texten de nu ska kunna läsa till fredag nästa vecka är "The secret message". Till den läsliga övning kommer tio ord ur texten som juniorerna ska kunna säga särskilt bra och stava "just great!". De tio orden hittar ni på läxsidan för våra klasser.

Slöjd
Eleverna har gjort färdigt sina potatisstickor. Nu hyvlas det för fullt för att till slut kunna svarva till en spelpjäs. Alla är mycket duktiga och kreativa. (Dabia)

Idrott
Vi fortsätter att träna på öga-hand- koordination och spelar BasketFia.
Prata gärna med ert barn att det är viktigt att byta om inför idrotten och duscha efter idrotten för att ha en god hygien. Många slarvar med både ombyte och dusch. Eleverna blir begränsade i sitt rörelsemönster när de inte har rätt klädsel som de kan röra sig i. Detta syns på idrottslektionen då eleverna inte "tar i" och visar vad de kan för att de inte vill vara svettiga när de kommer tillbaka till klassrummet. Det är många som kan prestera bättre än vad de gör. Det är endast ett fåtal i hela klassen som duschar. De som byter om ordentligt och duschar visar även sin bästa sida på idrotten. Bra jobbat!
OBS! På tisdag har vi i idrott utomhus. Då blir det tipspromenad i skolskogen. Många fryser ute nu på rasterna. Komihåg varma kläder! (Rebecca)

SO
Vi fortsätter att läsa om Norden och vårt arbete om Finland. (Dabia)

NO
Vi har avslutat Kemi området med ett läxförhör. Nästa vecka siktar vi på att komma igång med NTA-lådan. Då startar en period med Fysik, Rörelse och konstruktion. (Rebecca)

Vecka 40 är strax till ända. Inte bara i Qatar, utan även här hemma hos oss ser vi guldfärger som allt mer färgsprakar utanför åra fönster.
I de här raderna vill vi återigen ta hjälp av er därhemma. Framförallt i klass 5 bland pojkarna har det under veckans fem skoldagar gracerat en "lek" som de sinsemellan kallar för "att fejkstrypa". Man smyger till exempel tyst upp bakom någon och tar där till den andre personens stora förskräckelse ett mindre stryptag om halsen. Självklart och givetvis blir de reflexmässiga reaktionerna häftiga och kan leda till både smällar och slag i den reptilsnabba försvarsmekanismen.
Vi vill kort och gott att ni där hemma tar ett mycket motiverande samtal om totalt avståndstagande från denna sortens "lek" som är så korkad att den inte ens duger till flöte.
Jag har i båda 5:orna i veckan pratat om detta att inte bry sig om precis allt och alla.
Självklart ska vi bry oss om varandra.
Men jag, till exempel, är inte intresserad av om tant Agda i Björnlunda har en ny katt, om Hollywoodfruarna är ovänner igen - som vanligt - eller om bagaren i Knäckebröhult har köpt en ny soffa till degbunken.
Jag läste en gång en artikel om att det oändliga scrollandet på t.ex. Facebook gör att vi människor på jorden i tid ödslar 200000 människoliv på fullständigt meningslösa informationer - varje dag!
Vi, och våra härliga unga, har ett liv att ta hand om.
Förutom skolans olika ämnen, är just detta ett så fantastiskt stort och livsviktigt uppdrag för oss att ge våra kommande generationer; ett liv där de är trygga, självständiga och mänskligt meningsfulla i sin levnad.
Om barnen är våra pilar, är vi deras bågskyttar.
Därför ska vi vårda våra pilar.
Därför ska vi sikta noga och omsorgsfullt, innan vi släpper iväg våra skott så långt som möjligt mot en framtid som inte är vår...
Därför gäller det att vi har struktur och mening på vår kompass och hela tiden vet åt vilket håll vi siktar.
Eller som det berättas i Göteborg:

Bredvid Kal på bussen på väg mot Frölunda satt en man som mycket noga studerade en karta.
- Vad är det där? undrade Kal efter en lång stund.
- Det är en karta över Kina, svarade mannen utan att släppa blicken från kartan.
Kal lutade sig tillbaka igen och funderade en stund. 

Så böjde han sig artigt fram mot den nerhukade mannen.
- Dö, jag undrar om du inte har kommit på fel buss?!


Nu önskar alla vi i teamet för årskurs 5 er alla en riktigt frisk och skön första oktoberhelg!

Vid tangentbordet
/Stefan