fredag 18 oktober 2019

Veckorader inför vecka 43

Arbetsrummet 191018
En kula i burken? Har ni hört om det hemma? Låt mig förklara.
Vi kan kalla det för ett slags belöningssystem. Vi kan kalla det för en motiveringsmodell. Allt för att på sikt stärka "lagkänslan" och därmed höja varje enskild elevs prestationer och nivå. Målet där framme är ju att i juni 2021 ha era barn kommandes hem med betyg som är godkända - eller mer! Visst?!
Så, som ett led i detta strävansarbete har vi mitt sedan länge beprövade kul system.
Varje lektion som en klass genomför en lektion utan en enda tillsägelse eller tillrättaanvisning från personalen, då landar en glaskula i burken.
Själva burken är indelad i fyra nivåer. När klassen fått kulor som når upp till en nivå, får de en belöning av mig. Så blir det tre gånger. När hela burken är fylld med kulor, får klassen en stor belöning av er föräldrar; en bonus som ska ske utanför skolan.
Om ni frågar mig, så har jag varit med om minigolf i hamnen, vinterfiske på en sjöis, bio med popcorn en kväll i veckan och besök på badhuset, för att nämna några exempel.
Nu är det ingen ko på isen för alla er föräldrar, men nu har jag släppt nyheten och lämnar med trygg hand denna futurala belöningsplanering till er.
Missa bara inte att det kan bli olika tidpunkter för våra två klasser.
Om ni undrar, så ser prognosen för fylld burk ut att säkert landa på andra sidan nyår...


Matematik
Veckan före höstlovet ska vi repetera det här med meter, kilometer och mil. Ingenting konstigt med dem. Kilo betyder 1000; då blir ju enheten kilo-meter hur enkel som helst, eller hur? Sen gäller det bara lära sig att 10km klumpas ihop till en mil.
Jag kommer på lektionerna att visa att allt egentligen handlar om att flytta/sätta decimaltecknet på rätt ställe. Siffrorna behåller vi som de är, dessutom i sin ordning som de står.
Till veckan som kommer ska vi också, på ett enkelt sätt sätta tänderna i begreppet skala. Uttrycket 1:1000, betyder alltså att bilden/kartan är förminskad hundra gånger.
Nu räknar ju kartorna med centimeter. 1000 cm blir lite knöligt i förlängningen, så vi kommer ta till det berömda "Stefan-tricket" = ta bort två de två sista nollorna, och du har svaret i meter. 1:1000 blir sålunda "1cm på kartan är 10m i verkligheten".
Vänder vi på steken och gör 1:1000 till 1000:1, snackar vi förminskningens motsats - förstoringen! Tekniken är densamma. 1000:1 blir 1cm i verkligheten är 10m på förstoringen. Hmmm, måste vara någon sådan där herrejössesreklamskylt på Trafalgar Square i London eller så.
I matematikboken blir det sidorna 48 - 52 som betas av. Eller totalt tretton uppgifter fördelat på tre tillfällen, om man vill uttrycka det så.
Här kommer nu ett hett tips i det tätnande höstmörkret.
På sidorna 52 - 53 finns det som jag kommer genomföra som "Diagnos 2" efter höstlovet (sidan 52 har ju eleverna redan gjort). Det är hur ok som helst att träna och räkna de uppgifterna både framåt och bakåt eller uppåt och nedåt, för det är just de uppgifterna jag kommer låta era juniorer göra som en liten sammanfattande koll på det vi nu jobbat med i matematiken.

Svenska
Veckan efter höstlovet - vecka 45 - kommer era barn få ägna sig åt att skriva en berättelse om något.
Det här med att skriva är ju verkligt personligt, men det finns vissa tekniker som ligger till grund för allt skrivande. Vi kommer under nästa vecka att ägna oss åt två sådana moment, nämligen det vi kallar för "mind-map" samt att skriva svar på de sex frågeorden När? Var? Vem? Hur? Vad? och Varför?
Jag kommer låta arbetet nästa vecka ligga till grund för det egna skrivandet vecka 45. Under höstlovet kommer jag ge juniorerna tankeläxan att fundera om och kring det de vill skriva om som en berättelse.
I övningsboken jobbar vi på sidorna 30 - 34. I huvudboken finns sidorna 48 - 53 som stöd och hjälp.
Som vanligt har vi tio nya "Veckans ord". Orden hittar ni på bloggens "läxsida".

Idrott:
 Vi fortsätter med de grovmotoriska grundformerna i olika spel och lekar. Uthålligheten är något vi nu kommer träna mera på. Många elever klarar inte att springa tre varv runt salen utan att stanna.
Ta vara på alla fina stunder ute i naturen. Kanske kan ni aktivera er tillsammans i familjen, utmana varandra i någon form av fysisk aktivitet för att träna uthålligheten.
Idrottsutövandet behövs även utanför skolans idrottslektioner, dels för att en individs rörelsemönster lärs in till 90 procent före 13 års ålder. Regelbunden motion är en av de viktigaste faktorerna för att bygga upp skelettets hållfasthet. Den som tränar i unga år bygger upp ett starkare skelett med högre bentäthet. Det finns barn som är inomhus hela dagarna. Ett inaktivt liv i tidig ålder leder till att unga i allt tidigare ålder drabbas av besvär i rygg, skelett och muskler. Redan i 15 års åldern är ryggproblemen lika vanligt som bland vuxna. (Rebecca)

No/ Teknik
 Vi har jobbat med läsförståelse och lärt oss hur olika djur, fåglar, fjärilar och delfinen tar sig fram genom luften/vattnet. Vi har också påbörjat uppdrag 2 i vårt NTA- arbete.

Bild
Ämnet flyter just nu ihop med lektionerna i teknik, eftersom juniorerna håller på med konstruktionsritningar, och då blir ju barnen också bild-ade.
Extra
Jag skulle uppskatta om ni som har missat utvecklingssamtalet och inte meddelat detta hör av er till mig, via mail om ni vill ha en ny tid. Ni som har utvecklingssamtal bokade framöver önskar jag att ni hör av er om ni inte kan komma minst en dag innan. (Rebecca)

Engelska
Nu är vi då äntligen framme vid kapitel 4! Till veckan som kommer blir det att kunna tala om vägen till något på ett enkelt sätt; "take to the right, to the left, just walk straight, opposite to the school, next to the icecream-store and we just passed the tourist information".
Avsnittet finns på sidan 10 och 11 i barnens textböcker.
Glosorna/Orden hittar ni som vanligt på bloggens läxsida. (Stefan)

Textilslöjd
Eva-Lena har ju slutat hos oss, vilket jag meddelade förra veckan.
Vår skolledning har tyvärr inte funnit någon ersättare i dagsläget.
Vi gör allt vi kan för att fram tills dess göra det bästa av situationen.

Jag har på eget bevåg i veckan genomfört en helt ovetenskaplig undersökning i våra två klasser om hur mycket tid - i timmar - de lägger/spenderar på dataspel/mobiler/TV/sociala medier; bara för att liksom sticka upp ett fuktigt finger i luften och känna vartåt det blåser.
Resultatet gav att pojkarna i våra två femmor i genomsnitt, måndag till fredag, lägger 24 timmar och 40 minuter på sina dataspel och liknande. För flickorna blev resultatet 19 timmar och 10 minuter för samma del av veckan.
Av det här kan man sätta sig ner och dra en hel massa slutsatser.
Flera kan nog tycka både det ena och det andra om mitt tillvägagångssätt.
Men om vi tillåter oss konstatera att lektionstiden för måndag till fredag ligger, grovt hugget, vid 20-timmarsstrecket, då ser vi direkt att för många av våra barn lägger för mycket tid till denna sysselsättning.
Jag läste för ett tag sedan, när jag i början av terminen hade sett nog av för trötta och speedade elever och började fundera kring det som min lilla undersökning rörde sig om, en artikel (Elitidrott och näring av Christian Bitz från Köpenhamn). En elitidrottare är en som tävlar på internationell nivå i tävlingar som VM och OS.
Träningsmängden hos dessa variera, men pendlar mellan 10 - 30 timmar i veckan - och då är träningsdisciplinen stenhård.
Om man nu gör den otroliga jämförelsen med våra allt mer digitalberoende juniorer, är det inte konstigt om man minst sagt hickar till.
Hur skulle det gå om de satsade lika mycket på skolarbete istället? Om de ägnade en tiondel av sin digitaltid till satsning på högre betyg än godkänt (E)?
Blotta tanken känns svindlande.
Det här är, menar jag, en dialog och ett ständigt återkommande samtalsämne, som vi måste ta oss an.
På Scania i Södertälje vill bolaget självklart fortsätta vara världsledande och till exempel utveckla sina motorprodukter. Nu fanns inte den kompetensen i Sverige, så om vi idag skulle besöka företaget, skulle vi få hälsa på hundratals skickliga teknikingenjörer - från Indien.
Frågan för mig är enkel - vilket är viktigast? Utbildningen eller Instagram och Facebook?
Bara så ni vet.
Jag och mina kollegor ser, främst flickor, som med säkerhet lägger timmar hemma varje dag på sin skolträning - men så blir resultaten också på mycket hög nivå.
Återigen. Sköte man sina lektioner från start till mål, då säger tumregeln "E-nivå". Vill hen nå högre, eller mycket högre, då krävs träning på annan tid än skoltid.
En sak är jag fullständigt övertygad om och säker på.
De här vinstsugna multinationella digitalbolagen kommer inte, om våra juniorer inte når de betygen och den utbildning som behövs, skicka några påkostade tackkort med texten:
"Tack för att du ägnade dig åt oss istället för din utbildning!"

Nu önskar alla vi i arbetslag 5 er alla en skönt höstlig helg!
Unna er något gott och enkelt; ta någon snabbmat - som sniglar.
Som frukostost kan ni ju avnjuta en morgonzola.
Fast väljer ni att kakla om badrummet, finns det säkert fog för det!

Vid tangentbordet
/Stefan