fredag 11 oktober 2019

Veckorader inför v42

Arbetsrummet 191010
Va?! Fick vi ingen belöning! Undertecknad spände torsdags i förra veckan bågen och lockade med en extra belöning om alla i klassen gjorde en godkänd insats på det lilla avsnittet som heter "Veckans ord".
Nära två handfulla juniorer gjorde inte det borde ha gjort, och belöningen uteblev.
De högsta frågande protesterna kom från just dessa elever.
Vi har här tillsammans med er därhemma en härlig uppgift att utveckla och framöver förädla; låt mig kalla det lagmoral.
Det är ju självklart så, att allt i skolans inte är lattjolajbanslåda. Men just detta att träna förmågan att ta i när det tar emot, den personlighetsdaningen är ett fantastiskt starkt kort att ha i rockärmen under livets vindlande resa.
Nu vill jag till er därhemma lyfta fram två saker, som jag samtalat med eleverna om under veckan.
jag har nu varit här på Östra Skolan i, är det sju veckor. Jag har nu hunnit prata med alla elever i årskurs 5 på andra tider än lektioner.
Inte så att det är målinriktade strukturerade samtal, nej mer av samtal i samband med lunch, på skolgården eller i korridoren, där jag mer har lyssnat mellan raderna.
Det finns, kan jag idag konstatera, en mer eller mindre outtalad känsla/inställning om att "jag är dålig" eller "vår klass är så dålig".
Det här vill jag få tvärnitstopp på!
Er junior är den enda sådan junior i hela världen! Därför är just er adept unik och helt ovärderlig! Er härling är inte dålig, hen har bara inte tränat nog mycket för att kunna vara bra - än (i vad det nu är för något).
Det är därför träningen är så underbart härlig; den tar oss till nya nivåer och nya mål.
Vi tillsammans måste få in det här tankesättet i era juniorers hjärtan! De är unika! Det är bara träning som behövs! Låt era barns hjärnor och själar få tid till träning! Låt inte mobilbolagens flashiga girigheter och datasiternas dunkla avsikter få hacka era juvelers hjärnor och ta deras tid.
Allt det där digitala, det går i repris - det gör inte era barn!
Till sist. Jag lovar spänna bågen igen, mot nya mål. Får vi se hur det är med lagmoralen då...

Svenska
Nu har det blivit dags för tecknen som gör skillnad; skiljetecken. Kort och gott kan man säga att de här små krumelurerna talar om hur man ska läsa en text. Skiljetecknen är alltså skrivarens verktyg för att tala om hur läsaren ska läsa texten, berättelsen, novellen eller romanen.
Ett mål är att din junior lär sig de sex vanligaste skiljetecknen (de finns på sidan 43 i huvudboken). Ett annat mål är att jag vill få med att skiljetecknen gör textens alla ord till personliga; varje författare eller poet använder skiljetecknen på sitt sätt.
Sidorna i huvudboken för nästa vecka är 42 - 47. I övningsboken är sidorna 25 - 29.
Givetvis kommer din härling att från måndag ha med sig tio nya ord att lära sig använda, veta vad de betyder samt kunna skriva dem rätt.

Här kommer "Veckans ord", som er junior ska veta vad de står för och kunna stava:
substantiv
människor
almanacka
skymning
kastrull
geometri
rektangel
skiljetecken
uppställning
tidningar

Matematik
Nästa vecka fortsätter vi med area. Inget stort att r-yta om. Barnen ska efter fredagen veta hur man skriver och känner igen begreppet area, hur man räknar ut area och när man egentligen har nytta av det här med att kunna beräkna och räkna ut just area, eller yta som säger mer till vardags.
I matematikboken ska vi ta oss igenom uppgifterna på sidorna 44 - 47.
Veckobetinget blir inalles 25 uppgifter, eller 5 om dagen, om man sprider ut veckoarbetet över skoldagarna.
Gångertabellerna är en självklarhet.
De elever som inte nådde "ribban" på diagnosen om TUUS-modellen, ska göra om.
Er junior har med sig förstaförsöket på diagnosen i väskan, och jag vill att ni skriver ert namn vid resultatet som kvittens. Då vet ni också vad resultatet blev.


Kom ihåg, matematik är alltid ett ämne att räkna med!

Slöjd
Textilgruppen i 5A har i tid blivit klara med sitt akvarium i tyg. Där finns vattnet, fiskar, sjögräs som rör sig, botten och allt!
Gruppen i 5B är inte klara med sin akvarieuppgift än.
Eva-Lena tackar nu för sig och går till andra uppgifter, tyvärr.
I nuläget kan vi inte ge någon information om ny lärare i textilslöjd.

I trä- och metallslöjden vill jag att eleverna tar med sig en kaviartub/osttub/pantburk för läsk, samt värmeljuskoppar om de har såna. Jag vill ha in materialet inom de kommande närmaste veckorna innan lovet, då vi ska arbeta med bland annat prägling efter lovet. (Dabia)

Bild
Nästa veckas arbete kommer handla om en tryckt teknik, nämligen penseltryck. 
Man samlar färg i penseln och sedan liksom lägger man varsamt ned penseln mot pappersarket och trycker till i olika styrka beroende på vad det är man vill åstadkomma för motiv.
Rebecca leder tryggt den tryckta övningen.

Idrott
Vi fortsätter att träna på de grovmotoriska förmågorna i olika lekar. 
På tisdag 15 oktober ska idrotten vara utomhus. Det ska bli lekar och liknande i skogsmiljö.
Missa därför inte att era juniorer har kläder för utebruk och den temperatur som blir på tisdagen. (Rebecca)

NO
Vi har börjat med uppdrag 1 av 19 uppdrag som finns i NTA-lådan. Målet med första uppdraget är att tillsammans med en kompis tillverka ett fordon, testa det och därefter göra en ritning av sin konstruktion. I det här arbetet tränar eleverna på att följa en arbetsgång och följa instruktioner. Det krävs av eleven att ta ansvar över det material som används, att alla byggdelar finns i deras hinkar samt att kunna följa och genomföra en arbetsgång. Eleven utvecklar sin förmåga att dokumentera. Allt som eleven ser, upptäcker i sitt uppdrag ska dokumenteras och eleven ska skriva en sammanfattning/slutsats i sitt arbetshäfte. Elevernas förståelse kommer att ökas efter arbetets gång som kommer att synas i deras dokumentationer. Bedömningen i NTA bygger på hur eleven fixar uppdragen och på elevernas dokumentationer. (Rebecca)

So
Eleverna ha prov om Finland redan nästa vecka. Onsdag den 16nde för 5 A och fredag den 18nde för 5B.
All Material de behöver till provet finns i Classroom Norden. Den kan man komma åt från vilken dator eller mobil som helst bara de kan sitt användarnamn och lösenord. Det är samma användarnamn och lösenord man använder till chroombook. (Dabia)

Engelska
Lucy och eleverna fortsätter nu arbetet med avsnittet "The code".
Be era juveler läsa hemma, och lyssna på dem. Det hjälper dem mycket!
De tio nya orden hittar ni på bloggens läxsida.

Då börjar jag avslutningen med det andra allvarliga jag ville ta upp med er.
Våra unga är mer eller mindre i kontakt med detta gift i stort sett varje dag. Genom belöningscentrat i våra hjärnor ringlar detta lömskt konstruerade som en giftorm på jakt.
Jag har nu hört för många barn, på vår skola, prata om det här för att jag inte ska ta upp det med er.
När väl hugget satt sina drypande gaddar i våra ungas inre, kommer den psykiska ohälsan smygande som en tjuv om natten.
Jag pratar om likes.
Det är klart våra barn ska få uppmuntran från sin omgivning. det är självklart så att våra blivande vuxna vill göra bra till de som står nära.
Men allvarligt. Inte bryr jag mig om ifall Urban Utterström i Uddevalla gillar bilden på mina pannkakor. Varför ska över huvudtaget hela världen få veta t jag en dag stekte pannkakor? Det räcker väl att de som står mig närmast får veta det?
Men i barnens värld idag är det antalet likes som räknas. Ju fler likes man får, desto mer räknas man, desto bättre är man - för unga idag jämför sina likes, i antal. Får man bara några likes, är man sämre.
Ni förstår.
Det finns något otäckt ohälsosamt väluträknat och i mitt sinne hänsynslöst beräknande i detta själsdränerande ok som läggs på våra unga om vi vuxna inte är observanta nog.
Någon måhända uppfattar kanske mina ord nu som överreagerade, men jag vill hellre mota Olle i grind än senare sitta i möten om något som vi redan visste eller hade en aning om.
Om man skulle våga sig på en sammanslagning av de två delar som jag nu skrivit till er, så blir det samma budskap från dem båda; låt våra barn och unga skaffa sig "likes" inför sig själva och de som betyder något för dem. Låt dem få utveckla sina förmågor och kapaciteter istället för att de timvis ger sin tid åt penninghungriga digitalföretag, vilka inte bryr sig det bittersta om er juvel.
Kort och gott. Låt våra barn få vara barn! Låt dem få växa, gro och utvecklas till starka humanistiska och självständiga individer som kan ta över efter oss. 
Eller, som jag nämnde några rader tidigare; Youtube går i repris - det gör inte våra barn!

Nu har jag stuckit ut hakan och använt ord som uträknande och hänsynslös om dessa vinstgiriga digitalföretag. Det jag vill ha sagt är att det borde finnas tydliga filter som skydd får de som följer oss. Eller, som man säger i trafiken, de som håller på med omkörningar utan att signalera borde veta tut....
Vi i arbetslag 5 önskar er alla en höstligt härlig oktoberhelg!
Vid tangentbordet
/Stefan