fredag 27 november 2020

Veckorader till vecka 49

                                                                                                     Östra Skolan 201127

Vad gör vi?
Coronaviruset håller oss allt mer fast i sitt grepp.
Läkemedelsföretagen tävlar om att informera om hur nära de är ett vaccin som skyddar helt.
De svaga och sköra är till största delen de som får skörda med sina liv.
Nu backade regeringen i stort sett nästan omedelbart, och tjugo personer - inklusive präst och personal - närvara vid en nära anhörigs begravning.
Butiks- och restaurangnäringen får allt mer en vandring på slak lina.
Liseberg, Gröna Lund, Skansen och Skara sommarland tillsammans med hela kulturnäringen kippar efter andan och behöver syre i det snaraste för att inte katastrofen ska bli ett faktum.
Smittspridningen måste stoppas.
Något annat finns inte.
Sjukvården och våra sjuksköterskor har arbetat miljontals med övertidstimmar, och mer krävs av dem nu när den andra vågen av denna otäckt farliga coronasjukdom sköljer över oss som en tsunamivåg.
Håll i och håll ut, hade jag en chef som en gång sa.
Orka!, peppar jag mina deltagare på träningarna.
Allt är så tragiskt.
Jag har pratat med barnen om det här.
Julklappar, julbord, träffas i släkten, allt detta som i vanliga fall hör julen till.
Om man tänker på alternativet.
Bidra till att någon blir smittad.
Eller man hamnar själv i Covid-19s grepp.
Är det då jobbigt att tvätta händerna noga?
Är det då svettigt att ha tio ord i läxa?
Är det då besvärande att inte vara fler än åtta på kalaset?
Är det då krångligt att stanna hemma och till exempel läsa bok?
Den svenska grundskolan står fortfarande upp.
Hur skulle det bli om alla dessa barn och ungdomar inte hade någonstans att gå på vardagarna?
Magnus Uggla sjöng 1977 låten "Vår tid nu".
Föga visste han hur aktuell den låten skulle bli fyrtiotre år senare - om man bara lägger till ett -s;
"Det är svår tid nu".
Tillsammans måste vi klara av det här!
Aldrig har väl skolan varit viktigare än nu.
Aldrig tidigare har våra unga jobbat med att skaffa sig kunskaper för sin framtid.
För den kommer de att bygga.
Men det kommer att vara andra tider då....

Engelska
Vi kommer att jobba kring uttrycket och ordet "become".
What do I want to become?
Engelskan kommer den här veckan att gå hand i hand med svenskan på så sätt att vi ämnesbrytande kommer att samtala kring och reflektera över just den frågan - What do I want to become?
I samband med den lilla, men mycket tänkvärda texten, ska eleverna välja tio olika yrken, vilka de lär sig utantill.
Så den här veckan skriver jag inga ord/glosor, eftersom barnen själva ska välja dem.

Matematik
Mattebetinget den här veckan är de 27 "prickade" uppgifterna på sidorna 112 - 123.
Detta gör att vi nästa vecka kan genomföra diagnos 4 och påbörja det sista nya avsnittet för terminen.
Jag tänkte lära barnen spela det gamla klassiska spelet "Sänka skepp" i sina mattehäften.
Då får vi en extra träning på delen i matematiken som heter koordinatsystem.
Som alltid tar vi en dust med gångertabellerna.

Svenska
Alla dagar i veckan kommer elever från våra sexor att gå ner till årskurs 3 och läsa ett kapitel ur boken "Jul i stora skogen".
Läsningen av egna skönlitterära böcker fortsätter i oförminskad skala.
Den här veckan ska bok tre redovisas.
Här kommer veckans ord:
advent
schottis
synonymer
homonymer
homofoner
fon
homo
hetero
homogen
heterogen

Bild
Löv till bokträdet fortsätter.
Uppgiften med acrosstiokon fortsätter.

Idrott
Dansen fortsätter. Bland annat blir det schottisdans till sången "Mössens julafton".

Musik
Pontus kommer att låta eleverna arbeta med sin musikarbeten, vilka han delat ut via länk på Classroom för en dryg vecka sedan.
Pontus kommer även att se hur eleverna skött sina arbeten så här långt.

Slöjd
Sltm: Det är fortfarande nästan tio elever som inte är klara med sina fågelholkar.
         Projektet med kallbockning fortsätter.
Sltx: Det är göra klart som gäller + Göra en frottéhandduk med hållare och fåll och kantsöm.

So
Geografin fortsätter. Nu blir det kartkunskap samt jordens position i förhållande till solen i vår galax Vintergatan.

No/Teknik
NTA-lådan och de sista experimenten.

Hemkunskap
I hemkunskapen ska det städas och tillredas en fiskgryta med rotsaker.
Hygien och rengöring när det gäller arbete i kök ska också avhandlas.

Språkval
SpvEn: Vi kommer jobba extra med namn på olika yrken.
SpvSp: Det är räkneorden upp till hundra och det är ord som har med julen att göra.
             ( Jag vill bara här informera om att läraren i spanska, av orsaker som jag inte vet, är 
                frånvarande för tredje veckan i rad - och att Felippe och Carola här på skolan gör en 
                storstilad insats som rycker in och tar tag i undervisningen för eleverna. )
SpvTy: Det är dags för test i tyskan! Djur, räkneord och obestämda artikeln ( t.ex: der Mann = mannen
            die Frau = kvinnan )

Avslutande rader
Halvvägs till årskurs 7, kan man nästan säga.
Det är bara några ynka veckor kvar + en vårtermin, sedan är tiden på Östra Skolan är historia.
Det är hög tid för Rebecca och mig att "snäppa upp" nivån ett par steg.
Om nu era juniorer ska till högstadiet, då är det ju dit vi ska träna dem.
Vi är inte klara i våra planerande samtal ännu, men räkna med att vi kommer vässa det mesta, senast när vårterminen sätter igång.
Nu är det femton skoldagar kvar.
Femton dagar av mellanstadiets sista hösttermin.
Med konstant fart närmar sig det Östra slutet.
Livet är en lång rad av val.
Från det man är liten till den dagen då andra får göra de sista valen åt dig.
Alla valen, ger konsekvensen att du går i en riktning, en vald väg.
Vägvalen är under livet av olika vikt.
Därför gäller det att vi skaffar oss kunskaper, språk och kommunikation så att vi kan välja rätt, vid rätt tillfälle.
Ett sådant val är språkvalet.
Ett godkänt betyg i ett språkval ger 10 meritpoäng.
Har man inte språkval i årskurs 6, eller väljer bort det, får man inte göra ett språkval i högstadiet.
Så,
att välja att kämpa för ett minst godkänt betyg ( E ) i, som nu på Östra Skolan, spanska eller tyska, ger 10 meritpoäng + möjligheten till språkval på högstadiet.
Därför,
blir konsekvensen att man måste höja sig ett steg i fyra andra ämnen jämfört med sina skolkamrater eftersom en höjning på ett steg, t.ex. E till D, ger 2,5 poäng; 2,5 x 4 = 10 poäng.
Betyget E ( = godkänt ) är inte svårt att få i något ämne.
Man är där på lektionerna, och gör sina arbeten på ett "enkelt sätt" - helt enkelt bara sköter sig.
De tio poängen från ett språkval, tro mig, är en guldklimp när det är dags för val till gymnasiet.
För era juniorer är det valet om sju terminer.
Förberedelserna och träningen inför det valet håller vi på med nu.
Vad väljer era barn?......

Tillsammans ska vi ro den här årskurs 6-båten i land.
Alla era härliga baren vill lyckas i sina yrken som vuxna.
Jag menar, ingen vill bli som orienteraren som springer fel och helt tappar kontrollen.
För att inte tala om inte få jobbet på tunnelbanan för att man helt saknar spärrar.
Det gäller konsten att kunna samarbeta - och förstå situationen.
Annars kan det gå som det gjorde för Alfred Nobel en gång, när en av hans anställda tjatade och tjatade om personalfest.
Den gode Alfred tröttnade hjärtligt på tjatet och fräste som den chef han var ifrån:
" - Nu släpper du ämnet!"
Det gjorde assistenten.
Tyvärr höll han i ett provrör med nitroglycerin.
Som sagt.
Vi ska alla hjälpas åt.
Göra som personalen gör på kryddfabriken - de peppar varandra!

Nu önskar vi er alla en fin första adventshelg!
Tänd ett ljus för er och för alla de som behöver ett ljus.
Tillsammans ska vi klara av det här!
Ha det härligt!

Vid tangentbordet
/Stefan