torsdag 3 december 2020

Veckorader v49

                                                                                                                 Östra Skolan 201204

201201!
- Kolla Majjen! Idag är det två noll ett två noll ett!
Det tog ett par sekunder innan min hjärna hann komma ikapp innebörden i grabbens konstaterande påstående.
Ett budskap jag envist förmedlat och predikat i ämnet är att matematik är mönster.
Alla uppgifter och problem handlar om att hitta mönstret.
När man väl gjort det, är det rock´n´roll!
Precis som i slöjden, när mönstret är konstaterat, är det bara att sy eller snida på.
I en annan dimension, var juniorens upptäckt av datumets sifferkombination, också ett mycket tydligt tecken på en medvetenhet om siffrors betydelse och innebörd i sin kombination.
Oavsett ämne, är det just den där medvetenheten som vi i skolan tillsammans med er i hemmen ska arbeta med.
Om ni frågar mig, egentligen, egentligen, så är vårt gemensamma mål för våra ljuvlingar att de om ett antal månader och år ska bli medvetna, kritiskt tänkande och samhällsansvariga.
Det övergripande målet är därför kristallklart; vi ska få våra unga att vara trygga i sig själva, ha en väl utvecklad förmåga att känna förtroende och kunna ta ansvar för sig själva och tillsammans med andra.
Jo, jag vet, att jag är lärare och jobbar i skolan, men sett ut det här perspektivet, blir skolans olika ämnen något sekundära.
En krasst konstaterande blir, att vi hellre ser socialt väl fungerande personligheter med inte så mycket ämneskunskaper, än icke socialt fungerande individer med väl vässade specialkunskaper.
Just därför, ägnar sig Rebecca och jag i vårt arbete med våra två 6:or, mycket åt just detta arbete att bygga era juniorer när de är här i skolan.
Givetvis blir ämneskunskaper, omvärldsuppfattning och en allt större allmänbildning de smörjmedel som får alla dessa individuella humankapital att fungera - länge.
Nu vill vi, till er där hemma, så här till helgen med andra advent, och slutet på näst sista mellanstadieterminen närmare än någonsin, säga att våra klasser överlag fungerar mycket bra.
Vi ser allt fler elever som känner tillfredsställelsen i egna framsteg och lyckade prestationer.
I tisdags hade vi så kallad betygskonferens för årskurs 6 på Östra Skolan.
När alla elever var genomgångna, säger våra två rektorer Carina och Katja:
" - Det här ser ju riktigt bra ut! Vilket fantastiskt jobb ni gör med barnen!"
Därför, sträck på er därhemma! Ta åt er!
Tillsammans med er ska vi fortsätta bygget av just er junior.
Ständigt ha siktet inställt på er fantastings utmarker.
För det är där, och bara där, som utvecklingen sker och nya horisonter lockar till nya landvinningar...  

Matematik
Veckobetinget är de 23 förprickade uppgifterna på sidorna 112 - 123.
Vi fortsätter arbeta med våra vanligaste lägesmått samt tränar oss mera i koordinatsystemets alla punkter.
Nästa vecka ska alla elever godkänt genomföra diagnos 4. 
Det har börjat bli tendenser på mer än ett håll, och som helhet har ett lätt slirande kommit in i arbetet.
Nåväl, alla har sina svackor i ett millopp.
Man spottar i nävarna, och fortsätter mot målet....

Svenska
Högläsningen för barnen i årskurs 3 fortsätter.
Bok 3 ska redovisas och bok 4 ska läsas i mängd.
I sina projektböcker ska juniorerna välja en rubrik som har med jul att göra, och sedan utifrån den rubriken söka fakta och liknande på nätet för att i ett nytt dokument skriva en ordentlig hög med intexter.
Därefter ska intexterna leda till ett uppslag i projektboken som ska vara ursnyggt och härligt välgjort!
Lämnas in till Rebecca och mig senast måndag morgon 7 december.

Engelska
Vi kommer att avsluta terminens engelska med ett tvåveckorsarbete.
Rubriken kommer vara "Jultraditioner i Storbritannien".
Barnen kommer att få en text på svenska som jag gjort iordning.
Ur den texten ska var och en välja meningar, fakta och stycken som de vill ha med i sin text.
Uppgiften blir sedan helt enkelt att skriva den valda egna texten på engelska.
Till detta ska eleverna själva välja trio stycken engelska ord som har med julen att göra.
Sålunda blir "glosförhöret" på torsdag respektive fredag att jag kort och gott säger "Skriv orden du valt!"

Idrott
Det kommer att bli dans och lek hela vägen som är kvar på terminen.
Om det sedan blir danslek, får vi se...

Musik
Musikarbetet blir definitivt klart och lämnas in för bedömning.
Pontus har här tydligt gått igenom vilka kriterier som gäller för de olika betygsstegen.
Sedan är det bara upp till varje elev att spänna sin båge...

Teknik/No
Rebecca gör tillsammans med eleverna de sista försöken i NTA-lådan under ämnet kemi, där barnen får laborera med olika ämnen som finns i vår vardag, som t.ex. bakpulver och ättikssprit.
Utöver detta kommer juniorerna få ägna sig åt sina arbeten i "Projektböckerna" där de fram till terminens slut ska arbeta med tre olika rubriker vilka på olika sätt har med våra jultraditioner att göra.

Hemkunskap
Terminens olika arbeten börjar närma sig sitt slut.
Det har nu blivit dags för rengöring, städning och hygien i kök.

Språkval
SpvEn: Engelska jultraditioner + tio valda glosor/uttryck som har med julen att göra.
SpvSp: Carola och Philippe fortsätter att vikariera. Arbetet med julord fortsätter
SpvTy: Inte fått någon information

Bild
Ytterligare boklöv görs iordning och sätts upp.
Arbete med välgjorda bilder vilka ska illustrera arbetet med de tre olika julrubrikerna.

So
Arbetet med världens geografi fortsätter.

Avslutande rader
Här tänker jag nu avslutningsvis ge er ett liten rapport från läsfronten.
Det finns en bok, en roman, med titeln "På Västfronten intet nytt".
Författaren är Erich Maria Remarque och boken har sålts i dryga 20 miljoner exemplar.
Boken kom ut 1929, och har översatts till femtio olika språk.
Även om boken handlar om krigets helveten under 1:a världskriget, handlar den lika mycket om en ung mans växande medvetenhet om de lögner han blivit matad med och det liv som stulits ifrån honom.
Romanen totalförbjöds i de flesta tysktalande länderna, och var en av de första utgåvorna som hamnade på nazismens bokbål 1933.
Den här romanen har ingenting att göra med våra juniorer.
Men ändå.
Den växande medvetenheten om att själv kunna skapa sig en medvetenhet i hjärnan, hjärtat och själen, växer i våra elever allt mer ju fler sidor som blir lästa och upptäckta.
Vi har idag en handfull juniorer som nu har passerat strecket 2000 lästa sidor.
Vi har barn i våra klasser som försvinner in i JRR Tolkiens "Sagan om ringen" eller Mats Berggrens och Sara  Elfbergs romantriologi "Cirkeln".
Vi har ett mål att varje elev i våra klasser innan avslutningen i juni ska ha läst minst tio ungdomsböcker.
Vår skolledning har både höjt på ögonbrynen och noterat vårt mål och vår ambition i projektet.
Idag har vi några elever som redan är där, och nu sitter och slukar sin både elfte och tolfte bok.
Läsningens gåva är underbar!
Den tar oss med på resor till nya världar, nya upptäckter och nya erfarenheter.
Hjärnan används på ett annat sätt när man läser än när man tittar i mobilen eller på TV.
Precis som våra muskler i kroppen, blir hjärnan starkare av att man tränar.
Precis som biceps behöver hantlar och skivstång, triceps bakåtarmhävningar, behöver hjärnan läsning för att bli starkare.
Fast, när det gäller hjärnan säger vi inte starkare - vi säger smartare.
Informationen och kunskaperna man samlar in genom läsningen och det egna skapandet av bilder i huvudet, gör det lättare att vara kreativ, tänkande och uthållig.
Dessutom tränar man väldigt mycket sin koncentrationsförmåga.
En sak till.
Det behövs inget gymkort.
Låna böcker på biblioteket är gratis!
Snacka om att bok är en given julklapp!

Nu önskar vi er alla en fin helg i 2:a advent!
Lugnt kan man säga - Milda tider!
Tillsammans fortsätter vi mot målet att göra era barn klokare.
Skulle någon av dem få ett intresse om klockans olika delar, hjälps vi åt att göra den junioren visare.
På samma sätt ska vi träna barnen i det kritiska tänkandet.
Jag menar, ön är ju inte full av julträd bara för att den heter Gran Canaria!
Ha det härligt!

Vid tangentbordet
/Stefan