fredag 11 december 2020

Veckorader för vecka 51

                                                                                                             Östra Skolan 201211

Läsningens gåva...
Nu har jag vid några tillfällen skrivit i mina veckorader om det viktiga med läsning, och då tagit det ur ett mer inlärningsperspektiv.
det vill jag ändra på nu.
Läsningen lägger inte bara grunden för vår förmåga att kunna kommunicera utan fungerar också som ett livslångt verktyg för att minska stress och hjälpa oss fatta beslut i svåra frågor.
Därför tänker jag nu slå ett starkt slag för platta, lite tjocka rektangulära julklappar.
Till min hjälp kommer jag ta tre evidensbaserade argument.
Inte skola och betyg, utan person och människa.
Läsning gör ert barn mer empatiskt.
Genom läsningen får hen sätta sig in i andra människors öden i livet och i känslorna.
Detta leder direkt till att förståelsen för andra människor ökar.
Genom böckerna och läsningen av dem, får ert barn medkänsla för dem de läser om, vilket sedan blir känslor och erfarenheter som hen kan använda sig av i verkliga livet.
För det vet vi alla, att för ett bättre fungerande samhälle behöver vi kunna sätta oss in i andra människors känslor, och det är då som vi blir bättre på att möta andra och nya människor.
Läsningen minskar er juniors stress och får hen att sova bättre.
Det räcker med knappa tio minuters egen tyst läsning för att minska en upplevd stress med långt över femtio procent!
När er ljuvling ligger eller sitter och läser tyst för sig själv, slappnar musklerna av, pulsen sänks och känslan av avslappning och lugn infinner sig fortare än vi tror.
Det finns flera omfattande undersökningar som visar att läsning är mer lugnande effektivt än att till exempel lyssna på musik, ta en lugn promenad eller ta en stilla kopp te.
Dessutom.
När kroppen slappnar av blir det lättare att sova, och det ser vi dagligen att det är för få timmars sömn hos flera av våra juniorer här på skolan.
Ofta kommer rapporter om kombinationen av upplevd stress och för lite sömn.
Jag kan inte nog stryka under att starka lampor, dataskärmar och mobilljus skickar signaler till vår hjärna att hålla kroppen vaken.
Därför är också en bok att läsa ett givet alternativ framför att läsa samma bok på en skärm. 
Jag kan inte hålla mig från att ta denna tredje klart lysande effekt av läsning; böcker hjälper och utvecklar era juniorers förmåga att tänka kritiskt.
När era härlingar läser, möter de mängder av problem, konflikter och lösningar på dessa.
Genom att läsa om hur personerna i böckerna de läser löser sina problem, hur de tänker och hur de resonerar sig fram till lösningar, kommer er junior automatiskt att själv tycka och reflektera över hur det går i boken.
Denna träning är formidabelt användbar genom hela livet!
Ju fler böcker hen läser, desto fler resonemang och problemlösningar får hen sätta sig in i och genom läsningen vara med om.
Det är här som det kritiska tänkandet utvecklas, och förmågan att kunna ta sig igenom problem och konflikter som lika säkert som amen i kyrkan kommer att bli verklighet för era unga.
Så.
Idag talar alla undersökningar om att läsningen sjunker bland barn och unga.
Det är minst sagt ett oroväckande tecken.
Kraven till olika utbildningar, som t.ex. utbildningen till körkort, sänks inte.
Därför är det vår absolut glädjande skyldighet att alltid ha en bok emellan när vi kramar om våra barn!
Det i särklass bästa, för våra elever och vårt samhälle, är att de så tidigt som möjligt förstår, känner och inser att de är läsare.
Det kan vara kämpigt av olika orsaker. 
Det kan vara ovana, det kan vara dyslexi, det kan vara långt till bibliotek.
Men det får aldrig vara långt till en bok!
Låt tomten komma till era barn med lite tjocka rektangulära paket!
Det är en av de absolut bästa investeringar ni kan göra - för era barn och för deras framtid!

Matematik
Denna höstterminens sista vecka är mattebetinget de 18 markerade uppgifterna på sidorna 116 - 123.
Som jag skrev i förra veckans rader, "ligger vi efter" med i runda slängar ett kapitel.
Efter jullovet kommer vi därför att skärpa upp matematiken och trycka lite på gaspedalen.
Tillbaka till kommande vecka.
Kort och gott blir det en repetition av sådant som vi hittills gått igenom och jobbat med under årskurs 6.
Efter nästa veckas rond med gångertabeller, kommer ett nytt gällande snitt att räknas fram.

Engelska
Inga nya glosor eller uttryck.
Arbetet med den egna texten om hur man firar jul i Storbritannien fortsätter.
Minst en sida egen skriven engelska + bild som hör till, är kravet för att få till ett godkänt på uppgiften.

Svenska
Läsningen fortsätter med oförminskad styrka!
Vi har nu elever som tar sig in i sin tolfte, trettonde och fjortonde bok', och därför därför närmar sig 3000 lästa sidor.
Det är bara att applådera!
Arbetet i projektboken med de tre valda rubrikerna för olika traditioner när det gäller jul fortsätter.
Projektet är lite av ett finalarbete för den här terminen och en tid framåt.
Rebecca och jag har "höjt ribban" för en godkänd insats, så nu ska det vara väl skrivet, rätt stavat och snyggt illustrerat, om man vill få bollen i mål, båten i hamn och alla knivarna i lådan vassa.
Terminens sista tio "Veckans ord/uttryck" kommer här:
tystnadsplikt
frid
midvinter
julotta
julgransfot
girlanger
vört
gå upp i ottan
ottoman
mandel i gröten

Slöjd
Både Dabia och Åsa låter meddela att nästa veckas slöjd blir att göra klart det sista, samt ha det allmänt trevligt inför det jullov som då bara är ett par dagar bort.

So
Dabia avslutar terminens arbete i geografi och lyfter lite på ridån för det som kommer på andra sidan nyår.

No/Teknik
Rebecca avslutar terminens arbete med kemiförsök, där vi som final hade julens kryddor, julkaka och varför det jäser i ugnen.
Bakning är ju faktiskt rena rama kemin!

Bild
det är fullt fokus på att göra sina illustrationer till projektbokens jultema riktigt genomarbetade och mer välgjorda än någon gång hittills den här terminen.

Musik
Pontus avslutar terminen med att gå igenom elevernas arbeten i musik.

Idrott
Barnen får denna sista vecka välja fritt genom röstning mellan olika bollekar.
Vi kan kalla det klassens önskan.
Rebecca tänker att respektive klass kommer att hinna med 2 - 3 lekar... 

Hemkunskap
Den här terminens sista lektioner i Hemkunskapen blir det extra från ansvarig lärare.
Kanske något om någon jultradition.
Den som lever får sed.
Redan nu kan jag då informera om det som ni redan vet, att efter jullovet är det 6A som har Hemkunskap.

Språkval
SpvEn: Vi arbetar extra med och gör klart skrivandet av den egna engelska texten om jultraditioner i                   Storbritannien.
SpvSp: Jag har inte fått någon information.
SpvTy: Jag har inte fått någon information.

Avslutande rader 
Det kommer att bli en jul och ett nyår som inte är något annat likt.
Just jul- och nyårshelgerna 2020 kommer det att stå om i historieböckerna.
Era barnbarn kommer fråga sina mor- och farföräldrar om det där med pandemin som ni varit med om.
Jag blir inte riktigt klok på den hausse som råder i media om helgfirandet framöver.
Det är både trist och tråkigt att vi det här året inte får träffas som vanligt.
Men, om man betänker alternativet.
Om man smittar någon, som sedan blir allvarligt sjuk och kanske rent av dör?
Jag brukar ofta säga till barnen, att man kan ju alltid jämföra.
I nöden prövas vännen, heter det.
Det är i motvind som draken lyfter.
Om åtta månader, 32 veckor, ska era blivande tonåringar kliva in i högstadiets domäner.
Kanske sticker jag ut hakan, men hela årskurs 6 är ett läsårs träning inför den start som väntar i starten på högstadiet.
Att inte träna och trimma mot det målet, vore rena rama tjänstefelet, om ni frågar mig.
De betyg som ni nu får hem, är en signal om hur er junior ligger till.
En tumregel är, att betyg sänks minst ett steg i klivet från årskurs 6 till årskurs 7.
Det är som sagt en tumregel, men likväl tycker jag ni absolut ska ha den med i era resonemang därhemma under jullovet när ni tillsammans drar upp riktlinjer och planer för det sista året på mellanstadiet.
Ett vaccin mot Covid-19 är på ingång.
Mitt i all bedrövelse över denna pandemi, tycker jag man stort ska applådera det multiglobala samarbete som funnits - och finns - mellan olika läkemedelsföretag i världen.
Ett vaccin mot okunnighet finns - det heter utbildning.
Vi ska ha helt klart för oss, att det är inte så länge sedan okunnighet var ett maktmedel som de styrande hade för att hålla befolkningen i schack och därmed säkert kunna behålla sina uppsatta positioner.
Den första fattigskolan startade 1794 i Stockholm.
Den svenska grundskolan började så sent som mitten på 1800-talet.
Det är idag futtiga 170 år sedan!
De rika och mäktiga stretade emot under långa tider; att ha folket okunnigt gav dem ensamrätt till välstånd och makt.
1756 stiftade de styrande i Sverige en lag om förbud att dricka kaffe!
Folk träffades i kaffestugor och pratade om livet och tillvaron, samtidigt som de drack kaffe.
Idag kan vem som helst av våra juniorer bli vår nästa statsminister!
Möjligheten finns där!
Sedan är det så klart intresse och vägval som leder till det målet.
Men möjligheten finns där!
Så.
Med risk för att få Skolverket på mig, mitt och Rebeccas uppdrag är att tillsammans med er träna och trimma era barns förmåga att ta sina möjligheter - inte bränna dem.
Sedan finns det ju möjligheter som är mer roliga än andra, en del är kanske rent av inte så roliga, men likväl nödvändiga för att fixa det här med att packa kunskapsryggsäcken med allt som behövs, när dagen för kliv ut i det självständiga vuxenlivet står för dörren.
Det gäller att ta sina möjligheter....

En gång på den tiden då ett rederiet Svenska Amerika Linien hade en rutt direkt från Göteborgs hamn, hände det sig att Kal stod på kajen och tittade på när kryssningsfartyget från New York skulle lägga till.
Det var en snålblåsig och vindpinad decemberdag och flera av hamnarbetarna hade tagit sig i skydd från den fuktiga vintervinden som skoningslöst bet i skinnet.
Kaptenen och tillika rederiägaren Dan Broström hängde ut över kaptensbryggan och såg att inte nog många fanns som kunde ta tag i fartygets tjocka trossar och förtöja henne mot kajplatsen.
Goda råd var dyra.
Då fick han syn på Kal, som stod där och hängde mot en magasinsvägg och såg att förtöjningen inte gick så bra.
Med stark stämma ropade fartygschefen med full kaptensröst:
" - Vill du ha jobb?"
Kal tittade lätt leende upp mot den bekymrade kaptenen och sa:
" - Ska du sluta?"

Nu önskar vi er alla en riktigt skön adventshelg!
Vid tangentbordet
/Stefan





.