fredag 6 november 2020

Veckobrev till vecka 46

                                                                                                             Östra Skolan 201106

Vad vill jag?....

En gång i tiden, när eleven sa något fel eller mindre bra, kunde läraren slå eleven.
Idag, när en lärare sköter sitt arbete, kan läraren brutalt mördas.
En klok kvinna till mig en gång:
" - På din gravsten kommer det en gång att stå vilket år du föddes och vilket du dog.
     Emellan de två årtalen kommer det att vara ett streck.
     Det var då du levde.
     Vad gjorde du med ditt liv?"

Den där frågan har följt med mig i så många år nu; vad vill jag med mitt liv?
Det är en fråga man nog ska ställa sig själv med jämna mellanrum.
Så att man en dag inte säger - "alla de där dagarna och nätterna, var det de som var livet?"

Nu har eleverna en nog så annorlunda, men också modig uppgift.
De ska "hålla ett tal" i klassen.
Först arbetar de ett uppslag i sina "Projektböcker"; en sida bild, en sida text.
Sedan, utifrån det de skrivit, ska de för sina kamrater berätta/tala i minst en minut under rubriken
"Vad jag vill med mitt liv?".
Vi har en absolut klar och medveten tanke med den här uppgiften.
Den kommunikativa delen i vår läroplan är både mycket väl uttalad och nogsamt poängterad.
Vårt språk, och hur vi använder det oss människor - oavsett gränser - är en av huvudnycklarna till en fortsatt fungerande demokrati, där varje enskild duger för sina möjligheter och utifrån dem kan både få och nå sin plats i samhället.
Sedan, ja, jo, har Rebecca och jag valt att ta den här uppgiften just nu, när nobelfestligheterna alldeles inom kort kommer att gå av stapeln i början av december.
I vår tid nu, på grund av pandemiska skäl, kommer Nobeleriet att bli digitalt.
Lär bli svårt för servitörerna att hinna fram med efterrättsglassen, innan den har över gått till både smält och bortrunnen form.... 

Nästa vecka kommer vi precis som den här veckan, att genomföra de muntliga nationella proven.
Den här gången är det ämnet svenska som gäller.

Torsdag 13 november kommer barnen att få en halvdag tillsammans med personal från Naturskolan under temat "Överlevnad".

Matematik
Kort och gott är veckans beting i matematik "Utmaningen 3" på sidorna 96 - 97 samt ett godkänt genomförande av diagnos 3.
Någonstans under veckan klämmer vi in gångertabellerna.

Engelska
Vi kommer att jobba med rockgruppen Evanescence låt "Bring me to life" från 2009.
Det grammatiska momentet koimmer vara de där små orden som anger läge och position.
På grammatikspråk heter de prepositioner.
Vi kommer att ta oss an de vanligaste, dvs: in, on, under, next to, over, in front of, behind och between.
Alla de olika grammatiska moment som vi hittills har gått igenom, har jag tagit med tanke på det nationella muntliga provet som kommer om två veckor, då det är enkel konversation på tapeten.
Här kommer de korta fraserna för denna vecka: 
How can you see into my eyes                    = Hur kan du se in i mina ögon
Wake me up inside                                      = Väck mig inombords
Now that I know what I`m without             = Nu när jag vet vad jag inte har/saknar
Breathe into me and make me real              = Andas in i mig och gör mig verklig
Before I come...                                           = Innan jag blir...
Bring me to life                                            = Ta mig med till livet
Only you are my life                                    = Bara du är mitt liv
Among the dead                                          = Bland de döda
I´ve been sleeping a thousand years           = Jag har sovit/har hållit på att sova i tusen år
Call my name and save me                         = Ropa mitt namn och rädda mig

Svenska
Veckan kommer att fyllas med alla härliga tal från eleverna under rubriken "Vad vill jag med mitt liv?".
Den egna fortsatta läsningen är ett i allra högsta grad givet inslag.
Som ni märker, tar vi in momentet muntlighet, lite mer än vanligt.
det är ju av mer än mycket stor vikt att ha klart för sig, vara medveten om, att det man säger hör andra och tolkar andra.
Förmågan att genomtänkt kunna kommunicera och uttrycka sig är en fundamental nyckel till framgång.
Lita lugnt på att vi kommer fortsätta det arbetet och den träningen.
För att rätt och rikt kunna förmedla det man vill säga eller tycker eller känner, behövs det ord och uttryck.
Veckans ord/uttryck kommer här:
lovsång
memoarer
slutrim
strof
novell
prosa
dra en vals
det går som en dans
det krävs två för att dansa tango
det är ingen dans på rosor

No/Teknik
Det blir besök av Naturskolan och en halvdag "Överlevnad".
6B har torsdag förmiddag och 6A har torsdag eftermiddag.

So
Geografiarbetet med Världen fortsätter.
Hur bildades jorden/världsdelarna/platåer/hav/berg etc.

Idrott
Dansen fortsätter.
Visst kan man säga att dans är ett taktfullt beteende?

Slöjd
Sltm: Några fågelholkar kvar, kallbockningen fortsätter
Sltx: Eleverna gör klart sina broderade jultavlor och ramar in dessa.

Hemkunskap
Veckan fortsätter med den planerade egna måltiden från förra veckan.
Den här veckan ska den egna måltiden praktiskt tillagas.

Musik
Pontus kommer fortsätta spelandet och ackompangerandet med eleverna.
Tillsammans kommer de ta sig an Viktor Leksells låt "Svag".
Eleverna kommer också att få ha små samtal kring sådant som texten tar upp.

Språkval
SpvEn: Vi kommer arbeta extra med de engelska prepositionerna + texten till låten "Bring me to life".
SpvSp: Ingen läxa till nästa vecka! Flera nya ord om och kring hösten ska upp på scen.
SpvTy: Har inte fått någon information.

Avslutande rader
Jag var på turné längs med östkusten i USA 1978.
Inget stort med det.
Men ett bestående minne var inställningen att t.ex. det sjukvårdssystem som vi har i Sverige, där vi alla via skatt gemensamt bidrar till för oss helt naturliga möjligheten till sjukvård när den behövs - utan att den kostar både skjortan och familjeekonomin.
Så kan man ju inte ha det!
Det är ju inte demokratiskt!
Jag blev inte klok på de synpunkterna, och är inte det idag heller.
Det är ju allas rätt till god sjukvård, bra skola med möjligheter till den utbildning man vill och ett mer än drägligt boende för alla.
En träningskamrat till mig var för ett par år sedan och hälsade på sin dotter och hennes man i Los Angeles.
När mannen klippte gräsmattan i trädgården, snavade han på en sandlådekant och föll bakåt. 
I fallet drog han med sig gräsklipparen.
Den roterande knivarna under huven högg skoningslöst i ena foten.
Med stort blödande fot i bandage bar det av i ilfart till närmaste sjukhus.
De tog inte emot.
Mannen hade ju ingen försäkring som gällde där.
Racerfart till nästa sjukhus.
Samma icke mottagande där.
Stressad höghastighet till ett tredje sjukhus.
Samma sak där.
Sjukresan slutade vid en läkarmottagning typ Frälsningsarmén, där ett antal läkare volontärarbetade.
Det satt ett par hundra i kö.
Mottagande sjuksköterska såg det röda bandaget runt den gräsklippeskadade foten och förstod läget.
Det blev den svenska modellen.
Behovsprincipen.
Mest akut först.

Vi har fantastiska värden i vårt land.
Saker vi kanske ser som helt naturliga.
För otroligt många människor i världen finns inte dessa möjligheter.
Dessa värden måste vi bevara och försvara.
Därför behövs ett rikt, omfattande och fungerande språk. 
Språket öppnar dörrar och tar oss till möjligheter, som inte finns för de flesta människorna på jorden.
Språket är den trädgård vi ska leva i - sköt om den!

Vi i arbetslag 6 önskar er alla en höstskön andra helg i november!
Vid tangentbordet
/Stefan