fredag 13 mars 2020

Veckorader för vecka 12

Klassrummet 200313
I lördags hände det. Norska skidvidundret Therese Johaug besegrades. Ingenting varar för evigt.
Annars såg det ut som vanligt. Johaug har vunnit precis allt som går att vinna.
Efter några kilometer stack norskan iväg och lämnade hela övriga världseliten bakom sig.
Historien såg ut att upprepa sig.
I Vintersportsteverutan kommer det först en, sedan kommer ingenting, sedan kommer resten.
Halvvägs in i tremilsloppet låg de två svenskorna en minut efter. På den här nivån är det en ocean av tid, där man annars strider om enstaka sekunder, tiondelar och hundradelar.
Då började de två unga från Sollefteå att snacka med varandra, samarbeta och sätta upp ett tydligt mål; här i Holmenkollen utanför Oslo, på norskans favoritdistans, skulle hon besegras.
Jakten började.
Samarbete. Stenhårt jobb ihop var och en för sig. Med ett och samma gemensamma mål.
Norsk hemmaplan. Lusekoftor överallt. Slitigt svettiga uppförsbackar. Inget stoppade dem.
En av de två orkade  sista biten följa planen hela vägen i mål.
Under de sista av de 30000 metrarna spurtade Frida Karlsson ned de Johaugska krafterna.
På tredje plats kom den andra svenskan, och de två klubbkamraterna omfamnade varandra efter ett synnerligen lyckat samarbete.
Två pojkar sa till mig i veckan:
" - Vi vill inte ta i. Vi vill inte ha det jobbigt!"
" - Nä, vi vill chilla! Ta det lugnt!"
De här två pojkarna är inte några skidande svenska elitåkare. Absolut inte.
Men det är inställningen jag vill komma åt.
Där finns det en klar parallell.
Självklart ska inte alla våra juniorer slita svetten ur sig som tremilsåkarna i Holmenkollen.
Egentligen, räcker det med att nå en godkänd nivå, eller "E", som det heter i det nuvarande beslutade systemet.
Om man ser på de nationella proven som kommer om bara några månader i årskurs 6, och sedan i en ny vända på hösten och våren i årskurs 9, så når man den godkända nivån med i runda slängar 3 till 4 av 10 möjliga.
Kort och koncist skulle man kunna sammanfatta det hela i en mening; sköt dina skolarbeten på lektionerna!
Med er tillåtelse, trimmar jag juniorerna medvetet ihärdigt mot just detta.
Efter förmåga, har i vårt samhälle börjat forma sig efter betydelsen "om jag känner för det/om jag vill".
När det gäller klimatförändringarna, håller det inte att "chilla och ha det ojobbigt".
De är här nu, och om vi inte gör något åt dem, kommer de att göra något åt oss.
Samma sak med höstterminen i årskurs 6; den är på ingång. Om juniorerna inte gör något åt det, kommer augusti, september och den följande tiden att lika säkert som amen i kyrkan göra väldigt mycket något åt våra blivande tonåringar.
God gives god!
Här kan jag inte undgå att lyfta fram en snart handfull elever bland våra femmor som med hull och hår och matematisk omättlighet kastat sig hejdlöst ut i matematikens fortsatt labyrinter och vindlingar - och se, i sina händer har de elevmaterialet för årskurs 6.
Alla fem har de en sak gemensamt.
Precis som våra två skidfantomer från Sollefteå i lördags.
De har satt upp ett mål.
Var och en i sin bok, men i samarbete.
Målet är blixttydligt.
De ska när årskurs 6 börjar, sitta med matematiken för årskurs 7!
Huka er högstadiet! Här kommer det 5:or!

Engelska
Vi ska introducera kapitel 16 ’’i’ll do it later’’ i detta kapitel ska vi arbeta med olika uttryck, gå igenom grammatik och arbeta med fonetik.
 samt börja arbeta med Creaza.

’’ Creaza är ett kreativt och engagerande digitalt berättande verktyg för att göra det möjligt för elever och lärare att arbeta multimodalt genom tankekartor, presentationer, tecknade serier samt redigering av video och ljud.’’

Här har du glosorna för vecka 12(Fredagen den 20:nde.) (läxflik)

  • går mig på nerverna   get on my nerves
  • måste                         have to
  • smutsig                       dirty
  • göra, laga                   make
  • en gång                      once
  • damma                       dust
  • skaka                          shake
  • grejor                          gear
  • serietidning                 comic
  • håll mun                      shut up
  • tv                                 telly
  • städa                           tidy up

                                                                                                                ( Felipe Mosos )

Svenska
Den här veckan ska vi arbeta med alla de här småorden som t.ex. uttrycker ägande eller vem det är som vi pratar om. Ett exempel skulle kunna vara: Kalle kammade sig med sin kam istället för med mammas, för han tyckte att hennes var för stor.
På mitt första jobb som lärare efter examen, hamnade jag i Knallebygden mitt emellan Borås och Varberg. Där var talspråket väl utbrett och djupt förankrat. Samma mening som den jag skrev ovan skulle kunna låta ungefär såhär: Kalle kamma´ sig me´ sinsas kam istället för med mams, fö´ han tyckt´ att honsas va´ fö´ gammel.
Som ni förstår blir det ord som "er, vår, de, dem, mig, sig och dig".
Jag kommer också att berätta och förklara skillnaden mellan talspråk och skriftspråk.
I huvudboken blir det sidorna 132 - 135, och i övningsboken sidorna 82 - 85.
Givetvis, som alltid, ska era juniorer gnuggas på de tio veckoorden, vilka den här veckan är:
pratbubbla
talspråk
skriftspråk
matsäck
avundsjuka
kombinatorik
korridor
klappa
tema
cykelställ

Den egna läsningen i skönlitterär bok är ett lika givet som stående inslag.           ( Stefan )

Matematik
Vi startar veckan som vanligt med den egna utmaningen vad gäller gångertabellerna.
Jag har fått en del kritik för att vi håller på med just gångertabellerna.
Det råder alltid diskussioner om vad som är bra eller inte i skolans värld, och där finns influenser precis som i andra delar av samhället.
Av alla olika fortbildningar  i ämnet matematik som jag gjort genom mina år som lärare, så har de en sak gemensamt; lär eleverna gångertabellerna.
De är som oljan i motorn, de är som skosnörena i skorna; har vi inte oljan i maskineriet går det mycket trögt och till slut inte alls, knyter vi inte skorna får tårna arbeta sig till nästan kramp eller så lossnar skodonet.
Vi ska nu till veckan ta oss an procent, längre fram kommer de första smakproven på ekvationer.   Om man då i det läget behöver fundera på vad 5x5 eller 7x8 är, riskera matematiken att bli alldeles för tung.
Av dessa rader, är det min absoluta övertygelse, att fortsätta träna och gnugga era juniorer i tabellerna.
Sagt var.
Procent nästa vecka. Pro cent, eller "för hundra". Kort sagt, betyder procent hundradel, eller del av hundra, om man så vill.
Att räkna procent är riktigt "roligt", när man väl kommer på knepet.
Egentligen handlar det om att flytta decimaltecknet.
Vi kommer nu i ingångsläget att öva oss på den vanligaste procentbegreppen som 100%, 75%, 50% , 33% och 25%. Men även "rena hundradelar", som att 98 av 100 är 98% eller 27 av 100 är 27%.
Det kommer också bli en liten släng av kombinatorik; alltså på hur många sätt kan jag kombinera 3 mössor, 5 halsdukar, 2 tröjor, 3 byxor och 4 par skor? Jo, 3x5x2x3x4 = 360 olika sätt.
Juniorerna har prickat för vilka uppgifter  som ska göras på sidorna 68 - 78.
Inalles är det 34 uppgifter. Utslaget på 4 dagar blir det 8,4 uppgifter/dag.
Planen är att vecka 13 blir fortsatt arbete och övning av procent. Vecka 14 blir det "Utmaningen 8" samt diagnos 8.
Då, hej och hå, är vi framme vid påsklovet....                                                   ( Stefan )

Bild
Nu lämnar vi Roy Lichtenstein och börjar bekanta oss med verk från Joan Miró. Vi pratar om hans olika konstverk och pratar om förgrund, bakgrund, känsla i bilden.
Bilduppgiften denna vecka är att skapa ett collage utifrån temat ”min vardag”. Vi kommer att arbeta med denna uppgift under tre veckor. Eleverna ska skapa sitt collage med hjälp av olika papper (ex. papp, kartong, tidningspapper). Eleverna får gärna ta med urklippta bilder och material hemifrån. Ta hjälp från reklam eller från olika tidningar, samla bilder eller ta med tidningar för att använda tidningspappret som det är. Det kommer bli fina kreativa och fantasifulla collage.  ( Rebecca )

Idrott
På måndag den 16 mars har hela Östra skolan en friluftsdag. Åk F-3 håller denna dag till på skolan och har sina aktiviteter i sporthallen, i skolskogen och på skolgården.

Åk 4-6 har sin friluftsdag på Rosvalla.
Klädsel för denna dag är idrottskläder och träningsskor.

Vi åk 5 samlas på Rosvalla 8.30. De elever som går med lärare från skolan samlas vanlig tid 8.10 i klassrummet. Meddela gärna Rebecca på mail vilka elever som kommer direkt till skolan senast fredag så vi vet hur många elever det är som går med personal från skolan. Om ni har frågor och funderar kring friluftsdagen skickar ni också ett mail till Rebecca så svarar jag så fort jag kan.

Lunch äter vi på Rosvalla. Lunchen består av pastasallad, frukt och festis. Om ni vill får ni ta med en  liten fika. Ta gärna med en vattenflaska. Inget godis är tillåtet.

Programmet för 5A
8.30 Samling vid entrén på Rosvalla
8.45 Bowling
10.00 Friidrott i Multihallen
11.00 Lunch
12.00 Friidrott i Multihallen
13.00 Bordtennis i D-hallen
14.00 Slut för idag!

Programmet för 5B
8.30 Samling vid entrén
8.45 Bowling
10.00 Multihall - innebandy/fotboll
11.00 Lunch
12.00 Bordtennis D-hallen
13.00  Multihallen Friidrott

Ni elever som har valt att prova på konståkning lånar skridskor och hjälm hos Lånebanken. Konståkningen är under lunchen i lilla ishallen klockan 11.00-11.40. Ni som deltar i konståkningen äter er lunch efter konståkningen.

Vi hoppas på en trevlig dag!
Hälsningar Rebecca och Lina

Vi har fortsatt med dansundervisningen. Vi har under två veckor tränat på en linedance och en folkdans. Alla elever har dansat enskilt och i trio. Alla har varit duktiga och provat på danssteg som dalsteg och polkasteg. Vi har även haft idrotten uppdelat för pojkar och flickor och spelat bordtennis, fotboll och tränat gymnastik.

Biologi/NO
Vi har fortsatt och fortsätter vårt arbete om luft och tryck.

Avslutande rader
Här kommer först och främst en länkadress till ett brev från Nyköpings stadsstab. Det är en gemensam information till oss alla med tanke på situationen med coronavirusets framfart.
Missa inte att läsa detta korta meddelande!

https://epost.nykoping.se/owa/attachment.ashx?attach=1&id=RgAAAABqhU2NOHejTaoRqICD%2bIQGBwAPqeqfsLCDRY3Dd9oamEzfAAAEpY%2bzAABBATsVVTGNQIczXruiIPmGAADa%2fFCrAAAJ&attid0=BAAAAAAA&attcnt=1

Nu vill vi verkligen först och främst tacka för bra föräldramöten i onsdags!
Det var ju ett möte för 5B och ett för 5A, men med gemensam agenda.
Målsättning var att få ned samtalen på en mer personlig nivå i vår strävan och idoga arbete att tillsammans få våra två klasser mer än väl fungerande.
Vi samtalade mycket och väl om klassrumssituationen där pojkar tar mycket plats och flickor tystnar.
Det var starkt berikande att få höra och ta del av alla de tankar och synpunkter som kom fram från er föräldrar.
En annan punkt var detta med att äta en, om inte stor, så i varje fall vettig lunch.
Här tipsade vi om appen "Skolmaten", och att man där väljer Nyköping och Östra skiolan.
Vi samtalade också om arbetet med att skapa en "vi-känsla" i klassen och det viktiga i att regelbundet hemma läsa bok samt sova utan att ha mobilen intill sig.
Än en gång, tack för ert aktiva och inspirerande deltagande!

Jag har mot slutet av veckan, igen, försökt gjuta lite olja på svallvågorna och den allt mer uppiskade stämningen kring det nya coronaviruset, covid-19.
Inte på något sätt vill jag förringa riskerna med att hantera denna nya influensa med största respekt och noggrannhet - precis som med alla andra influensade influenser.
Nyhetsprogrammen har nu i veckan försökt piska upp domedagsstämningen om möjligt ännu mer och därför efter en hel radda inslag om coronaviruset toppat denna sjukdom med inslag om antalet självmord i Sverige.
Det dör 200 människor i Sverige varje år av virus, cirka 300000 i hela världen av samma orsak.
Har ni sett programmet? De osande löpsedelsrubrikerna?
Jag har för våra juniorer berätta och förklarat att nyhetsprogram har en viss skyldighet att visa sig vara opartiska, dvs. inte ta ställning i någon fråga eller något ämne. Detta samtidigt som deras absoluta mål är att få så många tittare eller läsare som möjligt i den stenhårda konkurrensen som nyhetsvärlden är.
Det engelska uttrycket "Don´t rock the boat" - "Sitt i båten" - har väl sällan kommit så väl till pass som just i dessa tider.
Om ni frågar mig, och det gjorde era juniorer, så tycker jag nyhetsprogrammens sätt att hantera den här coroniska historien är helt sjukt.
Nästa vecka är det som ovan sagt idrottsdag på måndag.
Huvudtanken med dagen är att barnen ska få röra på sig ordentligt. I drotten gör man det.

Nu önskar vi er alla en skön marshelg. Det är vare sig Vasahopp eller Snällodifestival, så resan fram till mitten på mars blir förhoppningsvis lugn för er alla.
Med tvål, vatten och sunt förnuft kommer man långt.
I landet USA finns det varningstext på spisen; Kan bli varm vid användning eller matlagning.
Jag föreslår att vi rus-kar av oss brasknyheterna och ger era ljuvlingar en extra glass för godkänd vecka - det är de värda!

Till er alla, från oss alla - ha en härlig helg!
Arbetslag 5
Vid tangentbordet
/Stefan