onsdag 20 maj 2020

Veckorader för vecka 22 och 23

Östra skolan, årskurs 5, vecka 22 och 23
Oh may! Månaden maj bara rinner iväg.
På skolgården håller de nya läktarna i tre etager på att bli klara.
Hoppas att Covid-19 flyger och far till någon planet någonstans, så att vi här på Östra Skolan fullt ut kan använda bollplanens och skolgårdens nya inramning på långsidan mot skolbyggnaden.

Vecka 23 kommer jag vara borta på torsdagen och fredagen (28 - 29 maj) på grund av begravning ena dagen och sorgedag den andra.
Mina kollegor kommer att skickligt täcka upp för mig, så era ljuvlingar kommer garanterat få sina lektioner ändå.
För de av er som dessa dagar skulle ha sjuka barn hemma, är det bara likt en IKEA-instruktion följa bloggens innehåll och hemmavid se till att den just då för tillfället något ofriska junioren får sitt skolmål till livs.

Det har bland en del pojkar börjat komma antydningar och tendenser i ordutbyten och beteenden om att de om några månader kommer att "vara störst" på skolan.
Här vill jag å det starkaste be om er hjälp och insats på den tid som inte är skoltid.
Ogräs ska man rensa bort.
Gör man inte det, blir man snabbt varse om att det finns ogräs överallt.
Detsamma gäller dåliga mönster.
Sant, att våra juniorer om cirka tre månader kommer att vara de äldsta på skolan och tillhöra den sista årskursen här på vår skola.
Detta är ett uppdrag och förpliktigande som bara kommer några väldigt få gånger i livet.
Barn gör inte som man säger, utan som man gör.
Detta gäller, det kan jag lova er efter många års erfarenhet, extra starkt och mycket i grundskolans värld.
Tillhör man årskurs 6, eller årskurs 9 för den delen, då har man det viktiga och stora uppdraget att mer än någonsin vara ett föredöme och ett gott exempel.
Så som en skolas avgångsklass är, genomsyrar i väldigt stora delar hur övriga skolan bland eleverna fungerar.
Det finns dokumenterat otroliga exempel på detta från förorter i t.ex vår huvudstad Stockholm; hur en skola mer än man förstår påverkar inte bara själva skolan i sig, utan hela samhället runt omkring.
Läs nu inte och tolka inte in att jag för en sekund jämför våra blivande unga män med stökiga, trasiga och samhällstilltufsade ynglingar i på sin tid starkt utsatta områden som t.ex. Botkyrka och Fittja.
Återigen.
Fröna, de gror sakta under ytan.
Om våra unga ska bli pilar in i framtiden, måste vi som bågskyttar vara tydligt stadiga på handen när vi med omsorg lägger an siktet....

Matematik  (Stefan)
För vecka 22 gäller att eleverna på måndag 25 maj genomför utmaningen 10 samt tränar på diagnos 10.
På tisdag 26 maj gör 5A diagnos 10 och på onsdag 27 maj ska 5B göra diagnos 10.
Att 5A gör diagnos 10 på tisdag, beror på att de onsdag 27 maj har sin första belöningsdag (burken med "berömkulor" har blivit fylld), och är inte i skolan den dagen.
Under vecka 23 är det repetitionsarbete för allt vad matematiken i årskurs 5 innehållit.
Veckobetinget blir då samtliga uppgifter på sidorna 152 - 157.
Läsårets gångertabeller närmar sig sitt slut för det här skolåret och ni kan nu hemma fråga er junior om vad hens snitt ligger på.
Målet vi satte i augusti förra året var att snittet skulle vara lägsta 40.
Tabellerna är och förblir en olja som gör det matematiska arbetet och utvecklingen mer smidig.

Svenska  (Stefan)
Det blir mycket fortsatt arbete med "Boken om mig" samt läsning i sin lånade "bänkbok".
När det gäller de skolböcker som låg till hands när jag började här, är vi i stora drag klara med dem.
Det är kvar lite ordkryss och korsordsliknade övningar.
Ingen stor sak i dessa, vi bara gör jobbet klart.
Om jag får som jag önskar, tycker och vill, kommer vi inte att köpa in det här materialet till nästa läsår, utan arbeta mycket mer läs- och läsförståelseinriktat samt tränande av förmågan att uttrycka sig i olika former av text.
Veckans ord kommer vi att ha hela vägen fram till avslutningen i år.
Här kommer veckans ord för vecka 22:
villkor
kånka
reptiler
ett tjog
ackompanjemang
mani
moloken
human
abonnera
rojalist

........och här kommer veckans ord för vecka 23:
fatalist
feminin
maskulin
satsdelar
subjekt
predikat
adverbial
omväxlande
föreställa mig
dagdrömma


När det gäller vecka 23, ska också årets sista "bänkbok" för skoldagar presenteras och redovisas.
Det här blir den 5:e boken för läsåret, och den här gången vill jag se presentationer/redovisningar  med lite mer ögonkontakt från den som berättar om sin bok.
Samtliga presentationer ska göras nästa vecka, sedan blir det dags att låna de två böckerna för sommarläsning.
Men vi tar mer om sommarläsningen i bloggen nästa vecka.... 

p.s. Jag har fått fråga om hur "fort" man ska kunna läsa nu i årskurs 5. Det finns ett svar på det.
       Om junior t.ex. ser en utländsk film eller ett utländskt program, då ska junior lätt hinna läsa all
       text som kommer översatt i TV-rutan.
       Detta, kan man säga, är ett grundkrav, en grundnivå, för att klara av/hinna med arbetet i skolan -         nu!    d.s

Engelska  (Stefan)
Under veckorna 21 och 22 kommer vi arbeta med Chapter 21 - London - centre of the word.
Kapitlet finns på sidorna 44 - 45 i Textbook.
I övningsboken gäller sidorna 94 - 97 och de övningar som jag låtit ungarna markera/ringa in.
Som nyss startat, kommer jag jobba mycket med förmågan att läsa och översätta samt våga träna förmågan att själv uttrycka sig på engelska.
Inga glosor till vecka 22 (det beslutet fattade jag nu i helgen och ändrar sålunda lite på redan given planering), men väl vecka 23.
Här kommer också de givna tio glosorna/uttrycken för vecka 23:
a great building                   en stor byggnad
That celeb is famous           Den kändisen är berömd
for ever                               för alltid, i evighet
I like the latest fashion       Jag gillar det senaste modet
that goes for you too          det gäller dig också
I am tired of                        jag är trött på
I like to enjoy myself          jag tycker om att roa mig
There it is                            Där är den/Där är det
five weekdays in a week    fem vardagar i veckan
I want to eat out                 jag vill äta ute, jag vill gå på restaurang

Vecka 23 kommer vi att sätta tänderna i Chapter 22 och vad olika länder och språk heter; alltså var olika personer och saker kommer ifrån.
Om vi tar de nordiska länderna + låt oss säga de språkval som barnen hade att välja mellan till nästa läsår (German, French, Spanish...), tycker jag att det räcker gott.
Konceptet för resten av terminen har vi, och det utgår vi ifrån den lilla tid som är kvar.
Kapitlet i fråga finns på sidorna 46 - 47 i Textbook.
När det gäller övningarna (de jag valt ut), finns de på sidorna 98 - 101.
De nya engelska orden/uttrycken, vilka kommer att "förhöras" fredag 29 maj, kommer här:
I`ve got mail                                                = Jag har fått mail
Last night I sent a photo to you                   = Jag skickade en bild/ett foto till dig i går kväll
Take out your books!                                   = Ta fram era böcker!
I have a crush on a classmate                      = Jag är småkär i en klasskamrat
bet you have seen a monkey                     = Jag slår vad om att du har sett en apa
I know a boy/girl from Britain                    = Jag känner en pojke/flicka från Storbritannien
By the way, do you speak English?             = Förresten, pratar du engelska?
Are you jealousYou must be joking!        = Är du svartsjuk? Du måste skämta!
He is a swot, but really handsome!              = Han är en plugghäst, men riktigt/verkligen snygg!
The princess kissed the frog                        = Prinsessan kysste grodan 

p.s. Flera elever har redan noterat att vi inte, som det ser ut nu, kommer bli färdiga med arbetet i engelska för årskurs 5 innan avslutningen.
Jag är fullständigt medveten om detta.
Till hösten kommer de nationella proven i engelska, och vi har - vare sig vi vill eller inte - jobb, träning och övning att ta igen till då.
Därför är det av sällsynt stor vikt att engelskan tränas och övas hemma genom t.ex. "Engelsk frukost där bara engelska är tillåtet" eller "Vanliga vardagshälsningar och frågor som man säger i hemmet" eller varför inte ta bort översättningen i TV-rutan?   d.s.

Idrott  (Rebecca)
Vi fortsätter att vara utomhus. Denna vecka har vi spelat brännboll. I måndags hade 5B rörlighetsträning och de är mycket aktiva och duktiga. Det är många som ser fram mot dessa tillfällen och tar tillvara på den lugna stunden som det blir. Många elever börja utveckla strategier för att öka sin koncentration och bli medveten om sin förmåga att kunna slappna av utan att påverkas av andra.

So  (Sara)
Vi har fortsatt med arbetet om demokrati. Vi kommer ha ett läxförhör den 29 maj. Alla har fått ett häfte att träna på.

No  (Rebecca)
Vi fortsätter vårt jobb med svenska skogar och förbereder oss till skogsdagen den 3 juni. Vi pratar om  vilka olika sätt vi använder naturen på och vad vi har för naturresurser. Vi lär oss ord som järnmalm, avverka, en urskog, en produkt, virke, gröda, råvara.

Avslutande rader
Viktigt!
Klass 5A har nu på onsdag sin första så kallade "Belöningsdag".
Föräldrarna i klassen har ordnat en heldag för klassen utanför skolan.
Samling vid skolans infart 9.00 och hemkomst vid samma tid ungefär som ordinarie schematid.
Oömma kläder behövs.
Lunch kommer att finnas.
Jag önskar vårsol och en mycket lyckad dag!'

Tillsammans med mina kollegor nu på skolan, samtalar vi allt mer om läsåret som kommer.
Givetvis håller vi tillsammans med era adepter fortsatt fanan för finalen på årskurs 5 högt.
No doubt about that!
Det genomgående temat är att utveckla juniorernas språkförmåga; både vad gäller tal och skrift.
Ämnena i So och No, Svenska, Engelska och Matematik - för att ta några - är inga solitärer som står för sig själva, utan har fantastiskt stora uniona ytor med andra ämnen.
Inom So och No, där eleverna allt mer ska träna förmågan att redogöra för något, ska ordkombinationer som t.ex. "det leder till", "på grund av" och "därför att" få juniorerna att utveckla sina förklaringar och redogörelser.
För de elever som vill komma längre och högre än det godkända betyget "E", är detta ett måste.
De lite stolpiga huvudsatsernas tid ska lämnas, för meningar där förklarande och beskrivande formuleringar och uttryck finns med och tar oss till ett rikare och förståelse och humanitet djupare språk.
Språkfattigdom är, om ni frågar mig, ett av de farligaste hoten mot vår fungerande demokrati.
Språkrikedom leder till förmågor som ödmjukhet, lyssnande och förståelse.
För att knyta an till de inledande raderna, så är begreppen i raden just innan absoluta mål för våra pilar in i framtiden.
Förmågan att rätt kunna uttrycka sig vid rätt tillfälle, är en vill jag påstå avgörande faktor för hur en ung människas framtida liv kommer att utvecklas.
Osökt kommer jag att tänka på en liten anekdot - en liten kort berättelse från verkliga livet som har ett budskap - från min hemstad.
Kal var på hemväg mycket sent en mörk höstkväll efter en blöt kväll med vännerna Åssbon och Älan.
Som vanligt tog han genvägen över Kvibergs kyrkogård.
Vad han inte visste var att Kyrkogårdens förvaltare hade missat att göra klart ett begravningsarbete.
En kista hade blivit kvar halvvägs över kanten, tippat ner till snett stående och locket hade av dunsen lossnat och kanat ännu längre bort i den grävda platsen för den  dödes sista vila.
Den avlidne hade kanat ner till huksittande i sin sista bostad - en 1:a med lock - och det var denna syn som Kal i sin lite för tillfället lite dimmiga tillvaro mötte.
Kal stannade till och tittade begrundande ner på den dödstysta mannen.
Något vingligt väntade Kal artigt på att något skulle sägas.
Inte ett ord.
Då tyckte Kal att en fråga var på sin plats:
" - Så du e så frisk att du får sitta uppe?!"

Mina kollegor och jag önskar er alla en härligt skön majhelg med förhoppningsvis livsbejakande och livgivande vårvärme och sol.
Hälsa era ljuvlingar att de ska ta vara på sina möjligheter - och att de duger!!

Vid tangentbordet
/Stefan