fredag 8 maj 2020

Veckorader för vecka 20

Arbetsrummet 200508
Månaden maj har gjort sin entré, men lider väl så här i de första dagarna fortfarande av en del så kallat aprilväder.
Maj kommer ju av det gamla latinska ordet/namnet Maius, eftersom årets femte månad firades till ära för Jupiter, som hade det andranamnet Maius.
I Sverige kallades förr den här månaden för blomstermånad i södra Sverige och lövmånad i norra delen av vårt land.
Det gamla uttrycket "att maja", som idag används sällsynt, betyder än idag att klä med gröna kvistar och blad.
I fredags på arbetets dag, när jag skulle sjösätta vår lilla båt nere i Nävekvarns hamn, sa prognosen lätt regn.
Inga problem, tänkte jag, hämtade båten och rullade iväg mot Nävekvarn.
Prognosen höll sig - MEN, när jag började det jag var där för, då vaknade cumulusmolnen till och öste ned sitt innehåll över mig.
Båten var inte i vattnet än, så jag funderade på att sätta mig i bilen och vänta.
Då meddelade prognosen på appen Kustväder, att ösvädret utanför bildörren skulle hålla på i 3-4 timmar till.
Vad var det jag hade kommit dit för?, var frågan som raskt klickade upp i mitt sinne.
Tävlingsdjävulen i mig vaknade, och jag hörde mig själv säga:
" - Let´s do this!"
Som ni förstår, var det ingen trängsel vid sjösättningsrampen.
I ett antal bilar satt folk och glodde på mig. Säkert undrade de vad det var för en galning som sjösatte i vädret som var.
Jag var beredd på frågan, och hade svaret givet:
" - Jag är från Göteborg, flytta på dig!"
Frågan kom aldrig, och svaret behövdes inte.
När jag hade lagt till båten vid sin plats, steg upp på land och dränkt som en katt in till skinnet kom fram till bilen, då slutade det.
När de våta stövlarna var av och skorna på, då tittade solen fram.
Precis hade jag knycklat ihop de regnsura ytterkläderna i bagageluckan, så kom i fin rad tre stycken ekipage glidandes ned för backen till hamnen, alla skulle de sjösätta.
När jag satte mig framför ratten, var redan den första båten på väg ner i det östersjöska bräckvattnet; alla gubbarna hjälpte varandra.
" - Ha!, sa jag tydligt för mig själv i bilen när den startade, "ni vet ingenting om verklig sjösättning!"
Våt och väldigt nöjd for jag hem.

Vad vill jag med denna lilla anekdot?
Jo, det är möjligt att det krånglar eller är mycket, men man ska inte vika ner sig.
Det enda jag kunde bli där i hamnen då var våt, och det blev jag.
Det enda junior kan bli av att träna mer är trött, och det blir man av att träna, förutom bättre så klart.
Dataspelsbolagen skickar inga tackkort med texten "Tack för att du sumpade din utbildning!"
Vi har pratat, och pratar mycket om det här barnen och jag.
Fortfarande är det ett antal elever som kommer rejält trötta till skolan, och vid ett par tillfällen är det nära att sömnen tar överhanden.
Årskurs 6 närmar sig med vårrusiga steg och därmed de två sista små perioderna innan årskurs 7 och högstadiet står för dörren.
Det jag vill och önskar är, att ni därhemma nu i månaden maj, tillsammans med er ljuvling sätter er ner tillsammans och drar upp riktlinjer för hur matcherna nästa läsår bäst ska spelas och hur träningen mellan matcherna bäst ska skötas.
Med mina 36 år på nacken som lärare, kan jag lugnt säga att den struktur och den satsning ni gör för nästa läsår, kommer att vara en av de absolut viktigaste investeringarna ni kommer att göra i er juniors liv!
Det är inte etiketten som räknas, utan den verkliga historien och de riktiga resultaten.
Er junior kan!
Låt inget eller ingen stå i vägen för den förmåga och kraft som bor i ert barn!
May the force be with your child!

Matematik
Då är vi då framme vid läsårets sista avsnitt.
Vi kommer hålla på med vinklar, grader och vinkelsumma.
Det kommer bli en ordentlig genomgång på måndag, där barnen kommer att få teckna och anteckna.
Givetvis kommer hjälpmedlet gradskiva med i bilden.
I matteboken har eleverna prickat för dryga 30 uppgifter på sidorna 126 - 138. Det blir snäppet över 6 uppgifter per skoldag, eller 7,5 uppgifter om dagen om junior nu vill bli färdig på torsdag.
Vi kommer också att lite lätt beröra begreppet symmetri och symmetrilinje; dela en bild av något i mitten, och du vet att det ser exakt likadant ut på den andra sidan.

Svenska
Vi kommer syssla med stavning av å-ljudet och ordkunskap.
I huvudboken går vi tillsammans igenom sidorna 158 - 163, och i övningsboken ska juniorerna under veckan arbeta med sidorna 89 - 98.
Självklart kommer era juveler att fortsatt få träna sin läsning genom egen tyst läsning i den bok de lånat från skolans bibliotek, eller varit på Culturum och lånat.
Den här boken, den sista för läsåret, ska vara "lite att bita i", om ni förstår mig rätt.
Boken ska redovisas i klassen mot slutet av den här månaden eller möjligen alldeles i början av juni månad.
Här kommer veckans vanliga tio ord (jag ber om ursäkt att jag missade skriva in dem):
anekdot
sjösättning
prognos
vara dränkt som en katt
(be like a drowned rat)
ekipage
bräckvatten
vinkelsumma
export och import
souvenir
acceptera

Engelska
Vi försöker nu få lite ordning på torpet när det gäller engelskan i skolan. Något slott är det inte, men även torp ska ha en solid grund, stadiga väggar och ett tak som pallar för alla väder.
Så, därför, här kommer engelskan för nästa vecka.
Vi kommer att prata om och lära oss vad olika yrken heter på engelska.
Här vill jag att ni frågar era blivande vuxna vad det drömmer om/önskar att de kommer att ha som yrke i framtiden.
Jag vill att varenda kotte efter nästa vecka ska kunna säga:
" - When I grow up, I want to become a/an .............
Vi kommer också att syssla lite med det som på grammatiska heter pågående presens. För oss vanliga döda betyder det exempelvis "The aircraft is flying", "My books are lying in my bag" och "Hear the engine roaring!"
Tillsammans med barnen kommer vi arbetra med kapitel 20 i Textbook.
Avsnittet handlar om den allra första flygningen, och finns på sidorna 42 - 43 i nämnda bok.
I övningsboken, efter att ha testat glosorna på fredag, kommer juniorerna att få arbeta klart med sidorna 90 - 93.
Orden/Glosorna till fredag 15 maj är följande (barnen har dem skrivna och översatta i sina böcker):
take off
ladies and gentleman
engine
already
is lying
goggles
across
bump
actually
believe                                         

Bonus ordet/uttrycket (junior kan berätta för er) för veckan är det här:
"That´s the way cookies scramble!

Idrott
Vi har fortsatt med orientering.  Fortsättning följer nästa vecka.

SO/Samhällskunskap och historia
Demokrati -  Vad demokrati är, hur olika länder styrs i olika delar i världen. Vi har jämfört med Sverige och tittat på olikheter och likheter. Vi har pratat om vad regler, normer och lagar är.
      
Historia – Vi har jobbat med Tidens historia. Vi har pratat om vad som styrde människornas tid på järnåldern och vad man använde för att mäta tid samt när den första mekaniska klocka uppfanns. Vi har pratat om begrepp som temporaltimmar och vad   det betyder.

Bild
Vi har skapat färdigt våra djur med olika material. Det är många fina djur som eleverna har skapat. 

NO/Biologi
Vi har jobbat med biologi. Vi har fortsatt med skogen och pratat om naturens cykler och pratat om de cykler som förekommer i djurvärlden, däribland flyttning, vinterdvala och dag- och nattaktivitet. Cykler som påverkar allt levande, till exempel rörelser i luft och vatten samt de cykler som förekommer i djurvärlden, däribland flyttning, vinterdvala och dag- och nattaktivitet. Eleverna har fått lära sig begrepp som årstidsbetingad, dagaktiv, nattaktiv, årsrytm, flyttning. 

Avslutande rader
Vi skriver idag den 8:e maj och det är 22 skoldagar kvar + avslutningsdagen.
En elev jag hade en gång i början av min lärarbana, fick av mig frågan att försöka förklara vad en hundradel är för något.
Svaret kom snabbt och rappt på grabbens göteborgska dialekt :
" - Inte möcke!"
Detsamma kan man nu de facto säga om det som är kvar av vårterminen 2020.
I klass 5A sitter barnen nu ihop två och två (förutom en trea då, eftersom vi nu har blivit 25 elever i klassen).
Våra vänner i 5B följde tätt efter och sitter också de parvis.
Självklart finns en tanke med placeringen.
Nu, har varje elev en kamrat nära sig att alltid kunna fråga och under arbetet lätt och lågmält kunna samtala med.
Min och Rebeccas förhoppning är, att vårt placeringsförsök ska falla väl ut.
Då kan vi framöver våga oss på andra och än mer lite friare modeller när det gäller arbetsklimatet i klassrummen.
På samma sätt satte sig Rebecca och jag ned i tisdags och drog upp tydliga riktlinjer och placeringar i vår matsal.
Här blandade vi klasserna i 5:an, men vi valde med stor omsorg varje elevs enskilda placering.
Vidare gäller från nu att det är vi lärare som talar om när klockan är såpass att det är ok att lämna sin plats och matsalen.
Samtidigt har vi som vuxna också uppgiften att se till att eleverna lämnar sin plats ren och avtorkad, samt stolen uppsatt, eftersom vi åter sist och städningen ska bli underlättad för personalen i lunchrummet.
Under de tre dagar som nu gått, har ljudnivån mer än halverats, nya samtal i nya elevkombinationer börjat, och personalen i matsalen har redan givit våra juniorer stort beröm för hur de nu sköter sig och på en bredare front tar sina ansvar under lunchen.
Bra!!
Tre hela skolveckor kvar då alltså på läsåret.
Idag har jag med elever pratat om det viktiga att man spelar matchen tills slutsignalen ljuder.
Jo, jag skrev om det för någon vecka sedan, men det behövdes ändå tas igen med delar av juniorgruppen i årskurs 5.
Sverige har nu passerat 3000 avlidna på grund av covid-19 och Trump mullrar med allt mer vässade (och skruvade?) uttalanden om en annan stormakts skuld till hela pandemin.
Jag har medvetet under terminen ägnat tillfällen och tid åt att tillsammans med barnen samtala om det som händer i Sverige och omvärlden. helt enkelt att hänga med i vad som händer.
Det börjar ge resultat.
Om ni frågar mig, finns det ett mycket stort uppdämt behov av att få diskutera och lyfta vår omvärlds händelser.
Detta är en stark och betydande del i barnens fortsatta utveckling, och det märks otroligt mycket att sådana samtal har saknats sedan tidigare i skolan.
Vi vuxna måste våga ta samtalen, allt för barnens bästa och fortsatta utveckling både i skolan och personligt.
Vem ska de annars prata med och vända sig till?
Ännu mera, vem ska de då kunna lita på?
Helt enkelt - fram för mera nutidsorientering!
Annars finns risken att det blir som domaren i en match när IFK Göteborg förlorade knappt med 1-2 igen.
Den hårt prövade supporten gick ner till domaren efter matchen och sa:
" - Dö, det va verkligen en änna bra match!"
" - Tycker du det?, svarade domaren när han såg supporterns matchtröja."
" - Javesst! Du skulle ha sett den!"

Nu önskar jag och mina kollegor er alla en skön andrahelg i maj!
Det ska visst bli stökväder på söndag, men regnet behövs!
Häromdagen, när jag var ute och åkte, såg jag fullt av spelare på Ärila golfbana.
Nu har jag läst att prästerna i Nyköping ska delta i deras stora golftävling - Bisk Open....

Vid tangentbordet
/Stefan