fredag 15 maj 2020

Veckobrev för vecka 21

Arbetsrummet 200515
Mitten på maj, och det känns i luften här på skolan att avslutningen närmar sig.
Även om det för årskurs fem återstår några sista fina flämtande skoldagar, kommer vi hålla tempo och inställning hela vägen över mållinjen.
Skillnaden är väl den att siktet nu på allvar ställs in mot årskurs sex och de två slutligt förberedande terminerna inför högstadiet.
Jag har tidigare nämnt det, lite i förbifarten, men tänker nu ta några rader mer på riktigt.
det jag har fått höra och tagit reda på, så har inte - eller framförallt inte - ämnet engelska fungerat önskvärt under de tidigare åren här på skolan.
Detta beroende på att det inte funnits utbildad personal och klasserna har även fått genomgå flertalet byten av personal, vilket på ett ganska allvarligt sätt menligt inverkat på just ämnet engelska.
Men.
Nu är det som det är, och vårt uppdrag är att ta ämnet från där det nu är och föra det framåt.
Inget annat finns. Punkt.
Det finns därför en sannolikhet för att barnen och ni kan komma att uppleva just ämnet engelska något spetsat och vid tillfällen lätt forcerat.
Om så blir fallet, då är det helt rätt.
I söndags kunde man se finalen i "Mästarnas Mästare".
Michelle Torneus mot Frida Hansdotter. Längdhoppare mot slalomåkare.
Efter ett tag låg Torneus långt efter i finalen, och det såg onekligen mörkt ut för honom.
En tydligt stark inställning, en vilja som heter duga och en målinriktning som kändes ut genom TV-rutan tog Michelle inte bara närmare utan upp jämsides med den hittills hela tiden överlägset ledande Hansdotter.
Finalen avgjordes med en enda futtig liten trästav som träffades och föll till marken.
Nästan omedelbart när Torneus fick segerbucklan och blomsterbuketten, satte någon efter hans önskemål en keps på hans huvud.
På kepsen såg man tydligt i silverfärg namnet Botkyrka.
Vilket rykte den stockholmska förorten Botkyrka har är väl känt hos oss alla.
När det strax blev dags för segerintervjun, var en av de första frågorna om kepsen; varför den?
Svaret kom kristallklart: " - Jag vill visa alla kidsen att det är möjligt att lyckas och vinna."
Den inställningen ska vi alla här i årskurs 5 och strax årskurs 6 på Östra Skolan ha - särskilt i ämnet engelska.
Ingenting är omöjligt!
Det handlar om inställning och attityd.
Förmågorna är olika, men om man siktar mot stjärnorna når man till trädtopparna.
Det är också att lyssna till en sträng som brister, än att aldrig spänna en båge.
Ska vi vara riktigt klyschiga, kan vi tillsammans utbrista: " - Nu kör vi!"

Matematik
Arbetet med att fördjupa bekantskapen med våra vinklar och grader fortsätter.
Barnen har "prickat" veckans uppgifter/beting i sina böcker.
Målsättningen är att vi efter nästa vecka gör "Utmaningen 10" och "Diagnos 10".
Jag kommer under veckan som kommer att ha ett par tre kortare genomgångar/repetitioner och pejla av att begreppen sitter.
Gångertabellerna blir det givetvis.
Efter veckans segrar med resultat på över 75 rätt på de 120 sekunderna, är nu siktet inställt på 100 som nästa världsrekordnivå i på Östra Skolan, Nyköping.
Min före detta elev Ellas rekord på 157 rätt, gäller som det Olympiska rekordet i Nyköping.
Eller som bagarna säger - ingenting är omjöligt!

Svenska
Vi närmar oss ju årskurs 6 med vårrusiga steg och där har ju era juniorer valt ett språk till, förutom svenska och engelska.
Lika säkert som vatten i sjön och blommor på våren, kommer era juveler att mer än tidigare genom det nya språkvalet få stifta nära bekantskap med mer grammatik.
Därför, som av en händelse, kommer vi nästa vecka att förutom ord som är lite krångliga i stavningen, att för första gången lära och träna på begreppen subjekt, predikat och adverbial - alltså vilka ord i en mening som svarar på i tur och ordning följande frågor:
subjekt = vem är det som gör något?
predikat = vad är det som subjektet gör?
adverbial = hur gör subjektet sitt predikat?
Det är inga som helst krångligheter, om man nu inte vill få det besvärligt.
Jag kommer metodiskt och följsamt gå igenom hur man hittar de tre olika begreppen, som behövs i  en mening.
Ja, adverbial behövs ju egentligen inte, men meningar blir så mycket bättre om man beskriver hur någon gör något. Blir liksom mera liv då.
I huvudboken blir det sidorna 164 - 169. I övningsboken blir det sidorna 99 - 107.
Som alltid fortsätter vi bygga på ordförrådet med ett knappt dussin nya ord.
Här kommer "10 veckans ord" till nästa vecka, som då alltså blir onsdag 20 maj.
anlagd
sabotera
fjärran
sanera
plomb
portmonnä
mened
husgeråd
illustratör
kverulera

Engelska
Vi kommer att arbeta med kapitel 21 (sid. 44 - 45) i Textbook.
Själva texten handlar om London. Momentet i engelskan blir hur man bildar plural med uttalet ("iz").
Jag kommer fortsatt träna och nöta detta med att svara på en fråga genom det som kallas "papegojtekniken", dvs den som svarar tar min fråga, gör om den bara något litet och lägger som sista ord till det som är svaret på frågan.
I övningsboken kommer vi att arbeta med av mig utvalda uppgifter på sidorna 94 - 97.
Här kommer också de givna tio glosorna/uttrycken för den här veckan:
a great building                   en stor byggnad
That celeb is famous           Den kändisen är berömd
for ever                               för alltid, i evighet
I like the latest fashion       Jag gillar det senaste modet
that goes for you too          det gäller dig också
I am tired of                        jag är trött på
I like to enjoy myself          jag tycker om att roa mig
There it is                            Där är den/Där är det
five weekdays in a week    fem vardagar i veckan
I want to eat out                 jag vill äta ute, jag vill gå på restaurang

Den här veckan är kort, så den här engelskan fortsätter vi med även veckan som följer efter nästa.
Därför kommer arbetet med det här avsnittet att följas upp fredag 29 maj.


Bild


Idrott
Vi har varit i skolskogen och tränat orientering. Det går bra! Alla är mycket duktiga och nu ser man att säkerheten och förmågan att använda kartan har ökat. Bra jobbat!

På måndag är det dags för 5B att ha rörelseträning igen. Se tidigare inlägg i bloggen!! Här kommer tiderna:

Måndag vecka 21 
Rörlighetsträning 9.50- 10.40  "träslöjdsgruppen"
Matte 10.50

Idrott 9.50 - 10.40    "syslöjdsgruppen" (idrott ute, inne vid dåligt väder. Inget ombyte)
Rörlighetsträning 10.50-11.40  "syslöjdsgruppen"


So
Samhällskunskap
Vi har arbetat med demokrati. Det har varit en intressant vecka med intressanta diskussioner. Vi har lärt oss ord som exempelvis demonstrera, yttrandefrihet, tryckfrihet, majoritetsbeslut, diktatur, rösträtt och vad de betyder. Vi har också tagit upp och pratat mycket om regler, normer och lagar. Vi pratade mycket om vad som är normalt beteende och att normer kan vara olika på olika platser men att det aldrig är OK att spotta inomhus! Några elever i åk 5 spottar nämligen i trappan när de går upp och ner från klassrummet. Det beteende stoppas nu!
Vi har jämfört likheter och olikheter med de svenska reglerna och normerna.
Vi har även tittat på en film om  och sabbet i vardagen - skadegörelse, klotter och bränder, där skadegörelsen får stora konsekvenser. Det gäller både för brottsoffer och gärningsman. En kriminell börjar inte med stora brott - utan ofta med skadegörelse. För en del kan det vara en början på en kriminell bana.
I SO läser vi nu om hur samhället fungerar. Vi läser om demokrati, lagar och normer, massmedia samt arbete och skatt. Det blir ett prov på häftet eleverna arbetar i fredagen den 29/5. Eleverna ska kunna begrepp som finns i häftet men också kunna redogöra och förklara sådant som tas upp i häftet, exempelvis varför vi betalar skatt. På lektionerna arbetar vi med häftet som bas men fördjupar också resonemanget kring frågor där eleverna får tänka till själva, exempelvis hur skadegörelse påverkar samhället.  Eftersom Dabia fortfarande är sjukskriven är specialläraren Sara vikarie.

No
Biologi
Den här veckan har vi arbetat vidare med skogen. Vi förbereder oss till den skogsdag ” planta till planka” vi ska ha den 3 juni.  Mer information om den dagen kommer senare. Vi har även planterat egna plantor, en solros och vi har pratat om vad en växt behöver för att kunna gro och växa. Nu väntar vi på att det ska börja gro. Solrosen tar eleverna med sig hem på skolavslutningen.

Avslutande rader
Igår hjälpte jag en äldre man att frakta och sedan sjösätta hans båt. Han ville inte åka med i min bil, utan for bakom i sin egna. hela tiden höll han sig på garanterat avstånd, utan att på något sätt vara avståndstagande.
Tvärtom, han var mycket tacksam - med han var rädd.
Livets slit och ålderns obönhörliga tickande av tid och år hade givit honom nedsatt lungkapacitet och han höll sig på håll helt enkelt för att han var rädd.
Rädd för Covid-19.
Stannar man upp en ögonblick eller två, ser man att det där namnet, den där beteckningen, mycket väl skulle kunna vara en skurkaktig agent i någon spionfilm.
Men det var den äldre mannens rädsla som gjorde intryck på mig.
Budet som kommer hem med matkassen, brevbäraren som lämnar posten eller personalen på apoteket, är de smittbärare?
Hela tiden hålla kontroll, hela tiden vara beredd, alltid hålla koll på avstånd; en ständigt inneboende rädsla och oro som långsamt fräter inombords.
När jag själv åkte hem efter att båten fått sin plats i bräckvattnet, var det insikten om hur bra jag har det som slog mig.
Varje dag går jag till jobbet, era barn och jag träffas, på vägen hem kanske jag handlar och håller avstånd enligt butiken väl klistrade märken i golvet.
Det är en god livskunskap att alltid kunna jämföra.
Jämföra med hur andra har det, inse faktum att det finns så många andra som har det betydligt jobbigare och värre än en annan.
Tio veckans ord är inte så farligt, om man jämför.
Veckans mattebeting är inte så svettigt, om man tänker efter.
Det är egentligen, faktiskt, ganska roligt att gå i skolan.
Rapporter från elever börjar nu komma in om att den så kallade distansundervisningen inte är så himla bra, som det trumpetats om.
Särskilt de elever som av olika anledningar har det mer eller mindre kämpigt, är förlorare i digitaliserade distanserade hemskolan.
I veckan har jag samtalat med barnen om detta med att det är en tillgång träna upp förmågan att kunna jämföra, våga se hur andra har det.
Sedan vill de penningdreglande reklamfilmerna nästan alltid tala om för oss alla hur dåligt vi har det, men hur bra vi skulle få det om vi skaffade just den produkt som filmen gör reklam om.
Att samtal med barnen om att de faktiskt och verkligen duger som de är, vill jag påstå är en stark investering för framtiden.
Sedan finns det alltid att lära....

Nu vill Sara, Rebecca och jag hälsa till er alla att förra och den här veckan har fungerat mycket bra.
Det har blivit flera omkastningar i schemat, men eleverna har tydligt känt att vi vuxna talar samma språk, och skoldagar har som sagt fungerat mycket bra.
Ta åt er därhemma och beröm era juniorer - det ska de få höra, verkligen!

Nu önskar vi i skolan er alla en välförtjänt och lugn helg.
Nästa vecka är det bara tre skoldagar.
Swisch - så är maj över....

Vid tangentbordet
/Stefan