fredag 24 april 2020

Veckorader till vecka 18

Arbetsrummet 200424
Det gäller att vara konsekvent och tydlig, hela tiden.
Zlatan Ibrahimovic är väl en person som inte undgått någon.
Som liten pojke på mellanstadiet, ägnade han sina eftermiddagar och kvällar i Rosengård åt att träna in finter han sett den tidens kända fotbollsspelare göra på internet.
Skolan brydde han sig föga om.
Men en dag, efter en mängd samtal från bekymrade lärare, dängde Zlatans mamma skurtrasan i diskbänken så det stänkte och gav sin son en avbasning som han aldrig skulle glömma.
Hon städade kvällar och nätter, för att de skulle ha råd bo där de bodde och grabben Zlatan skulle få gå i skolan och skaffa sig en utbildning. Passade inte galoscherna, kunde de ju flytta hem till sitt hemland.
Zlatan förstod budskapet och skärpte till sig så pass att han fick godkända betyg, men fotbollen var fortsatt hans dröm.
När han sedan spelade i pojk- och juniorlag i Malmö, gillade han matcherna men inte träningarna.
Därför fuskade eller genade Zlatan varhelst han kunde på träningarna.
Rekordet var nog när laget hade löpträning och skulle springa en runda på 10km. Då tog Zlatan bussen.
Hans beteende skaffade honom inte fler kompisar, om man säger så, och på matcherna fick han sällan passningar.
Vi förstår varför.
När han sedan en dag stal en cykel för att slippa gå hem från träningen, blev måttet rågat. Cykeln tillhörde Zlatans tränare.
Skulle junioren Zlatan ha någon framtid i fotbollen i Malmö, förstod hann att han var tvungen gå tillbaka med cykeln och erkänna.
Varför skriver jag det här?
Jo, det är nu som historien om Zlatan på allvar blir intressant. Det är nu som Zlatan möter ledare och tränare som absolut betydde att Zlatans liv bytte riktning.
Resten är historia.
På sina håll har jag upptäckt att elever i årskurs 5 försöker hitta genvägar eller slippa träning genom att till exempel skriva av en kompis.
På exakt samma sätt som Zlatans tränare en gång, ska vi ledare här i skolan och ni föräldrar där hemma (ja, ni behöver inte dänga någon skurtrasa i någon diskbänk), hela tiden vara konsekventa och tala om vad som gäller - och inte vika från det en endaste sekund.
Fortsatt ska vi i skolan och ni därhemma hela tiden följa upp hur träningen går, precis som Zlatans alla olika tränare.
Det finns ingen som helst tvekan om att junioren Zlatan mycket väl kunde ha hamnat väldigt snett i livet, men så blev det inte.
Jag säger inte att era härliga juveler  kommer att hamna snett, men att träna upp - vilket flera har gjort under det här året hittills - förmågan att väl sköta det man har fått att göra, är vill jag med emfas påstå en i väldigt många avseenden avgörande förmåga på den livsresa man har.
Vi har, eleverna och jag, i samtal under veckan som gått, upprepat det mantra som ligger över båda våra femmor; "Sköt det snyggt!"

Svenska
Vi fortsätter också den här veckan med arbetet kring boken "Snögrottan" av författaren Laura Trenter.
Precis som förra veckan är målet att eleverna ska upptäcka att vi kan tycka olika om samma sak. Dessutom kan alla dessa även ha rätt, på sitt sätt.
Målet blir då, som ni förstår, att barnen ska få en liten insikt i att det är just detta med det rika samtalet som lär oss om varandra och med varandra.
Som vanligt har vi tio stycken veckans ord på fredag. Som av en händelse är alla orden hämtade ur boken vi gemensamt läser:
tisslar och tasslar
indignerad
hasa
domna
kvalster
katastrofalt
kisa
febrilt
skuldrorna
nerkyld

Matematik
Arbetet med decimaltal i våra fyra olika räknesätt fortsätter. Barnen har "prickat för" 48 uppgifter, flera av dem av den snabba karaktären. Utslaget på fem skoldagar blir det 9,6 uppgifter per dag. De som klämma betinget på fyra dagar gör det med dosen 12 uppgifter per dag.
Gångertabeller, givetvis.
Ett par korta repetitionsgenomgångar, i övrigt full spruta på det egna arbetet. Tjoho!

Idrott
Veckan började med Rörlighetsträning för 5B. De var mycket duktiga och genomförde träningen med beröm! Vi har haft idrottsteori i båda klasserna med orienteringsteori. Vi har pratat om vad som menas med höjdkurvor och hur det ser ut på kartan. Vi har lärt oss de vanligaste tecknen och eleverna avslutade med att träna på kartan och karttecken på elevspel. Träna gärna mera på detta hemma. Ju säkrare vi blir desto mer förstår vi kartan.
I tisdags spelade vi brännboll.
Nästa vecka fortsätter vi med orientering ute i skolskogen både måndag och tisdag. Samling ute som vanligt vid gula huset. Tänk på bekväma kläder och skor.

Bild
Vi har gjort färdigt våra collage och vi  fortsätter att skapa insekter med olika material. Nu börjar de få form och det blir många kreativa insekter.

No

I biologin har vi jobbat med fjärilen, vi har pratat om begreppen ofullständig och fullständig förvandling och vad olika insekter har för livscykel. Vi har lärt oss om fjärilens livscykel som har en fullständig förvandling och trollsländans livscykel som har en ofullständig förvandling. De elever som arbetat färdigt med fjärilen och trollsländan har börjat med att forska om ett däggdjur och tagit reda på vad rådjuret har för livscykel.

Avslutande rader
Här vill jag först och främst informera berörda föräldrar i klass 5A - burken med berömkulor för väl genomförda lektioner är fylld, och er uppgift från föräldramötet att ta med klassen ut på en aktivitet utanför skolan som belöning behöver härmed aktiveras.
Meddela mig, när ni har er plan klar, så informerar jag klassen.
Det börjar, med konstant fart, dag för dag, närma sig avslutning av det här läsåret.
Om några veckor kommer ni självklart att få någon form av skrift av mig, där jag jämför årskurs 5 Östra Skolan med augusti/september -19 och maj/juni - 20.
Jag hoppas det inte är någon nyhet för er, men redan nu kan jag lugnt meddela att det är mer än en mycket stor skillnad till det bättre.
Här kan jag också, som en liten helgens klo, berätta att vi i årskurs 5 nu har en, nästan två, ja till och med tre flickor som är klara med eller alldeles strax klara med sexans matematik, och då kommer att få sätta tänderna i sjuans matte och högstadiematematiken.
Här är det bara att följa bagarnas motto - ingenting är omjöligt!
Vi har idag, med tanke på nyheterna igår (läs torsdag) pratat om detta med att ta sitt ansvar i de tider och det läge son Sverige och omvärlden befinner sig i.
Det är ingen uppoffring för oss att hålla lite avstånd, inte sitta nära på glasscafé i solen och framför allt inte utsätta oss för risken att föra smittan vidare till äldre och sköra som vi känner och har nära.
Alla våra nationshjältar på sjukhus runt om i landet sliter närmare dubbel arbetstid, får ingen semester i sommar och utsätter sig dagligen för risk att bli smittade - för att inte tala om de läkare som tvingas till det fenomenalt vidriga beslutet att välja mellan vem som ska få hjälp och vem som ska mer eller mindre lämnas att dö av två svårt sjuka.
Jag berättade för barnen om det inslag bland nyheterna igår, där en sjuksköterska utmattad gråter i en sjukhuskorridor. Inte för att hon var trött och slut av arbete, utan att ständigt få gå in i rum och ta hand om döda personer.
Då behöver inte vuxna trängas på uteserveringar eller yngre sitta nära andra på caféer och glassbarer.
Det är som sagt ingen uppoffring.
Om man jämför.
Jaha. Så var det helt misslyckad mat till lunch i torsdags. Blandar man vatten, mjöl, ägg och salt - då blir det pannkaka av alltihop.
Några barn lastade på och toppade med en garnering av röd sylt. I några fall gled någon pannkaka ned på golvet, men det blev ju bara platt fall.
Annars, helt i övrigt, ska årskurs 5 ha beröm för hur de skötte pannkaksdagen.
Ingen elev blev insyltad i något gurgel eller tjafs.
Istället var det lugnt och stilla pratigt vid borden.
Någon smällde väl till och hämtade en laddning till, men det är väl då som det heter pangkaka.
Nåja, de äter pannkakor på migrationsverket också minsann, fast de skedar på asylt istället.
Ute på Arnöanstalten hade de också pannkakor idag, fast då använde de en fånge som smet.

Nu önskar jag och mina kollegor er alla en riktigt skön sista aprilhelg!
Det är åtta månader till julafton, för den som tänker så.
Visst kan man undra en tanke eller två på hur det kommer att bli på andra sidan covid-19?
Håll i, håll ut och håll avstånd - då kommer allt att bli så mycket bättre!
Tillsammans klarar vi av det här!
Tack för att ni finns!
Vi hörs vidare!
Vid tangentbordet
/Stefan