torsdag 30 april 2020

Veckobrev vecka 19

Vid arbetsbordet 200430
Det är nästan lite svårt att få kläm på ur vilken vinkel jag ska skriva. I huvudet snurrar det ständiga flödet av informationen om viruset som har världen i ett kraftigt grepp.
Vi samtalade för några dagar sedan, barnen och jag, om det som världshälsoorganisationen WHO rapporterade alldeles nyligen; 256 miljoner människor beräknas hamna i svält på grund av den pandemi som råder. Cirka 30 länder.
Gränser är stängda, inga transporter fungerar som de ska och hjälp kommer inte fram.
Det är nästan obegripliga siffror och fakta.
På andra sidan covid-19, det har juniorerna frågat mig ofta om, hur blir det då?
Hur ska man kunna svara på en sådan fråga, och vad ska man svara?
Fakta, det förstår vi, är att - om vi tar Sverige som exempel - landet måste få ordning på sin ekonomi och ta hand om de skador som blivit på grund av viruset.
Kommer vi människor att ha lärt oss något?
Kommer det att bli  "business as usual"?
Kommer vi att resa lika mycket kors och tvärs över världen?
Kommer gränser att vara lika öppna som innan pandemin?
Våra härliga juniorer är i 11 - 12-årsåldern.
Sviterna av covid-19, både nationellt och globalt sett, kommer med största sannolikhet var frågor som dessa våra unga, fast då i ung vuxen ålder, kommer att få brottas och tampas med.
Vi vuxna idag, kan konstatera att det är inga småfrågor som våra kommande generationer får slita med.
Lägger man då till miljöproblemen och höjningen av havsvattennivån som under det här seklet med största sannolikhet kommer att sluka städer och samhällen nära havet, är det nästan så man vill trycka ned huvudet i kudden och blunda.
Vad vill jag säga med raderna ovan?
Jo, barnen och jag har ofta givande och starka samtal om sådant som finns i vårt samhälle här i Nyköping men också i världen utanför.
Jag vill starkt påstå och hävda att ämnen som t.ex. historia, matematik och samhällskunskap blir så mycket mer levande när man plockar in verkligheten; det som inte står i böckerna.
Columbus trodde 1492 att han upptäckt sjövägen till Indien.
Verkligheten är hans resa en av världens största misstag.
Snacka om att segla snett.
Visst var han en entreprenör av Guds nåde.
Han skulle få sina pengar till skepp om han kunde ställa ett ägg på bordet med spetsen nedåt.
Ingen trodde på honom och de flesta ansåg problemet vara omöjligt att lösa.
Sagt och gjort.
Han tryckte till ena änden på ägget och ställde det på bordet.
Voila!
Han hade lösningen ingen annan hade, och än idag använder vi uttrycket "columbi ägg" för en enkel lösning på ett svårt problem.
Ledare och politiker från världens alla hörn har för dyra pengar suttit på veckolånga möten om miljöproblemen i världen, utan att ha kunnat komma överens om ordentliga krafttag för att ta hand om vår Moder jord.
Så kom covid-19, och människorna i Indiens huvudstad ser blå himmel för första gången på hur många år som helst, i Kina kan städer vid Himalaya se de snöklädda bergstopparna, fiskar och delfiner återvänder till Bosporens allt mer rena vatten eftersom inga båtar far där numera och luften i Stockholm är nuförtiden hälsosam på grund av ingen trafik.
Det är sådant här vi samtalar om.
Det står inte på schemat och det finns väl inget ämne för det heller.
Samtidigt är det så levande och - vill jag påstå - att samtala med våra blivande tonåringar om just sådana här saker.
Vi vuxna måste våga ta de här samtalen, och inte stirra oss blinda i skolböcker, mobiler och dataskärmar.
Det är som det alltid har varit.
Barn gör inte vad vi säger, utan vad vi gör....

Svenska
Nästa vecka kommer vi att jobba med det svenska å-ljudet. Ni vet, långt å-ljud skrivs å och kort å-ljud skrivs o.
Som alltid finns det undantag.
Sen har vi alla utländska ord  med å-ljud som vi tagit in i vårt språk - hur stavar vi dem?
I huvudboken blir det sidorna 158 - 160 och i övningsboken ska juniorerna göra sidorna 89 - 92.
I veckan som kommer ska er ljuvling börja läsa sin fjärde bok för läsåret.
Redovisningen av den ska göras mot slutet av maj.
Om ni undrar, och det är klart att ni gör, så har jag ett mål, ett sikte inställt på att alla barn i nuvarande årskurs 5 Östra Skolan vid slutet av årskurs 6 kan läsa och förstå böcker i stil med dem i serien om Harry Potter.
Allt för att inte starten på högstadiet ska bli en iskall simtur på djupt vatten.
Som alltid, har vi tio stycken veckans ord även nästa vecka. Jag har den här gången lagt in tre olika uttryck som vi har i vårt svenska språk. Alla ord och uttryck är tagna ur boken "Snögrottan".          Här kommer orden/uttrycken:
psykolog
funktionsnedsatt
inte få en syl i vädret
som skjuten ur en kanon
sno runt
tjuvlyssna
svaja
tvärstanna
lindrigt
terapi

Matematik
Vecka 18, och vi är framme vid avslutningen av det näst sista kapitlet för årskurs 5.
Under veckan ska junior genomföra "Utmaningen 9", träna på diagnosen och sedan riva av densamma.
Vi är då framme i första veckan av maj, och vi har en knapp månad på oss att klara av det sista kapitlet som handlar om vinklar och grader.
Det går enligt planen jag satte i höstas, men det gäller att hålla i ramarna och inte börja slappna av.
Naturligtvis får junior visa hur träningen med gångertabellerna gått, och vi kör det gamla vanliga diagnostestet på två minuter.
Klass 5A snittar nu på 43,30 och genomsnittet i klass 5B ligger just nu på 41,2.
Vad just er adept har för snitt just nu, kan hen berätta om, för de fick sina resultat i torsdags förra veckan.
I de fall, där man ser hur just gångertabellerna löper på raskt och friktionsfritt, märker man mycket tydligt hur mycket lättare själva matematiken går.
Detsamma gäller förmågan att läsa och förstå instruktionerna, men det har ni hört mig säga sjuttielva gånger, så det är ju ingen löpsedelsnyhet numera precis...

Idrott 
Vi har varit i skolskogen och utvecklat vår förmåga att passa kartan så att kartan stämmer med verkligheten.  Alla har varit duktiga och hittat sina kontroller. Vi fortsätter nästa vecka med orientering. Tänk på kläder efter väder!

NO
Vi har arbetat med våra prestationer om fjärilen. Många har blivit klara. Vi har också arbetat med  hjortdjur och lärt oss vad rådjuret har för livscykel. Nya begrepp som fejning, basthud och fosterfördröjning har vi pratat om och de begreppen ska alla använda när de ska att skriva en egen faktatext om rådjurets livscykel.

Avslutande rader
It isn´t over until the fat lady sings, är väl ett klassiskt uttryck i olika dramatiska filmer.
Matchen tar inte slut förrän domaren blåser, kanske vi mera säger.
Springer man Göteborgs-Varvet eller Stockholm Maraton, måste man ta sig alla metrarna och över den där mållinjen, för att få sin medalj runt halsen.
Jag vill påstå att det är en väldigt både viktig och livsberikande förmåga, detta med att göra jobbet hela vägen i mål. Helt enkelt göra jobbet klart.
Nu sticker jag ut hakan, och säger att det gäller här i skolan också.
Avslutningen för den här terminen och skolåret 19/20 är fredagen 12 juni.
När den är slut, då är det sommarlov för barnen.
Men fram till den slutsignalen ska vi hålla vår fana högt och sköta våra arbeten.
Slutsignalen för i år går på fredagen 12 juni. Avslutning här på skolan.
Nu på måndag 4 maj är studiedag, men inte lovdag.
Barnen har fått två uppgifter - veckans ord som finns med här på bloggen och Utmaningen 9 i matematik av mig att göra, så den dagen lär vara räddad, om man säger så.
Matematiken är flera redan klara med, men de tio nya veckans ord gäller för alla.
Igår var det om möjligt ännu mer svarta nyheter, när specialister visade sina beräkningar på att 8 - 20000 människor kommer att dö på grund av covid-19.
Det liksom kändes att man inte riktigt orkade mer.
Så hörde jag då i morse en helt annan nyhet.
Luft, vatten och miljö har - på grund av samma covid-19 - blivit så otroligt mycket renare, klarare och fräschare sedan viruset satte stopp för trafik till lands, sjöss och i luften.
Härom veckan berättade jag om kineserna i staden som nu kan se Himalayas bergsmassiv och toppar mot en fond av blå himmel.
Nu har man räknat ut att på grund av den allt renare miljön, så har hittills 11-12000 människor inte avlidit och dött.
Mitt i allt elände dök en positiv nyhet upp!
I dessa bistra tider, där vi för våra medmänniskors och vårt lands skull bara måste hålla i och hålla ut, behöver vi få oss lite positivt till livs.
I tider när rullgardinsfabrikerna går dåligt och räknar med neddragningar, den lilla godisaffären har stängt för gott och kanske till och med fåren snart får sluta att gå ute när de tvingas in på grund av utegångsfårbud, samtidigt som vår tappra sjukhuspersonal sliter ut sig, då behövs det något upplyftande för oss alla.
Barnen skötte sig kanon på Skolkampen - det ska de ha stor eloge för!

Nu önskar alla vi arbetslag 5 er alla en fin Valborgsmäss, en oarbetssam 1:a maj samt en väldans välförtjänt helg!
Barnen kommer på tisdag, don´t miss!
Att det är sådant blandat väder som det är, beror på att SMHI håller på och vårstädar - spridda skurar!
Ha det härligt!
Vid tangentbordet
/Stefan