fredag 17 april 2020

Veckorader till vecka 17

Arbetsrummet 200417
Jag låg i soffan på söndagskvällen innan jag skulle gå till jobbet igen. Då dök känslan på mig att fortsätta vara hemma. Det är ju bekvämt med ständig sovmorgon och sedan kunna gå runt i lägenheten och dola med det som faller en in.
Undertecknad brukar inte vara sjuk, men när jag väl blir det, ja då ska det minsann vara rejält.
Fick lära mig ett nytt uttryck från sjukvården, när jag en dag i mina rethostiga feberyrslar ringde för att få hjälp; " - Får du andnöd kommer vi och hämtar dig! Annars stannar du kvar hemma. Stå ut! Orka!"
Ja, våra hjältar inom sjukvården som sliter ut sig i kampen mot covid-19, gör ett heroiskt arbete. Men man är inte kaxig, när man ligger där man ligger.
" - Nu överlever du! Hör du det!, sa min fru från sängkanten när hon talade allvarsord med mig.
Några dagar senare önskade jag mig omelett. Herrrrrrrregud, va´gott!
Det man på allvar lär sig, är att vara väldigt ödmjuk inför de dagar man får.
Fortsättningen är inte given.
Det har en hel värld brutalt fått lära sig.
Ja, vi ska väl inte räkna med Vitryssland då, för där säger ju ledaren till folket att ishockey och vodka är lösningen på allt.
Komma tillbaka till jobbet. Vara i skolan igen.
Norge har räknat ut att varje dag som skolorna är stängda motsvarar en kostnad på 1,3 miljarder kronor. Då kommer kostnaderna för försenade utbildningar och examina att läggas till när den dagen kommer.
Den svenska modellen har kritiserats från alla möjliga håll. Inte minst från den stora ledaren i väster, som minsann gjort en video över hur fantastiskt han skött virusfrågan. Samtidigt grävs det massgravar ute på en av öarna i Hudsonfloden.
Vi har vår skola öppen. Jag är glad och ödmjuk inför att få komma in i rutinerna igen, få ha lektionerna med era barn, och vara delaktig i deras fortsatta utveckling.
Det är, en gåva att få gå till jobbet och delta i ett sådant fantastisk arbete som att vara med och påverka, delta i samtal med, alla dessa våra unga som är de som ska ta över vår stad och vårt land en dag där borta i en framtid som vi inte får vara med i....

Svenska
Förutom den egna läsningen, så kommer vi nästa vecka att tillsammans i klassuppsättning läsa boken "Snögrottan" av Laura Trenter.
Målet är att barnen ska få arbeta med olika frågeställningar som jag har gjort i ordning. Det betyder att alla juniorerna arbetar med samma frågor. Det som kommer att ske, är att - eftersom de flesta frågorna är av mera tyckande än rena fakta - att vi i klassen kommer att få flera skiljda svar och synpunkter på samma frågeställning. Det är just denna diskrepans som jag vill komma åt; att vi de facto tycker olika om samma sak, och ändå fungerar vi tillsammans.
Vi kommer att intensivt arbeta med Snögrottan
Här kommer veckans ord till fredag 24, då det är åtta månader kvar till julafton, om man säger så...
välfärd
majoritet
minoritet
offentlig
successionsordning
demokrati
monarki
republik
diktatur

Matematik
I veckan som kommer ska vi knyta bekantskap lite lätt med tekniken att avrunda tal. Ni vet, från och med siffran 5 höjs talet till närmast över. Tal som slutar med siffrorna 1 - 4 avrundas ner.
Efter avstickaren in till avrundningslabbet, ska vi ta oss an decimaltal. Nåja, decimaltal i sig kan nog barnen ganska väl. Det vi ska göra är att mer eller mindre brottas med decimaltalen i våra fyra olika räknesätt.
Det kommer sålunda bli genomgångar, en för varje räknesätt.
Veckobetinget blir de markerade 43 uppgifterna på sidorna 94 - 106 i matematikboken.
Slår man ut betinget på veckans fem skoldagar blir det 8,6 uppgifter per dag. Tar junior det på fyra skoldagar blir det 10,75 uppgifter per dag.
Vi närmar oss nu med stora kliv årskurs 6, och det är bra att vi trimmar in oss mot tempot i årskursen som följer.
Som alltid blir det en körare med gångertabellerna.
De som tränat sig så att de just nu ligger längst fram, närmar sig nu 70 avklarade gångertal på de 120 givna sekunderna.
Minsann, det tar sig......

Engelska
Eng v 17 och 18.
Vi sammanfattar kapitel 13-16 genom att arbeta med en sammanfattande diagnos. Eleverna ska kunna det som är på diagnosen och får ett skriftligt test på den tisdag 28/4. Eleverna kan ta hem pappret att öva på. Orden som är till diagnosen finns även att träna på här: glosor.eu, användarnamn; arbetslag5 lösenord; engelska

Idrott
Denna vecka har vi lekt röda, vita rosen på skolgården. Nästa vecka på måndag börjar vi med rörlighetsträning med 5B (se särskild inlägg i bloggen). 5A och 5B har idrottsteori i klassrummet. Ingen utomhusidrott på måndag!
På tisdag är det idrott utomhus som vanligt.

No 

Vi har pratat om klimatavtryck, vad menas med handavtryck och fotavtryck? Vi har lärt oss vad det betyder och vad det står för. Vi

Bild
Vi fortsätter med våra collage som vi skapar utifrån något från vår vardag. När vi är klara med collaget ska vi börja skapa i olika material. Vi kommer att skapa 3D -figurer med olika material          (aluminiumfolie och ståltråd, tidningspapper)

Avslutande rader
Vi skriver 17 april, och det är mindre än två månader till skolavslutningen. I år blir det inte på grund av coroniska faktorer någon feststund på Vallarna. Istället, på vilket sätt det nu blir, avslutar vi skolåret här på Östra skolan.
I garanterat god tid, kommer ni få all den information ni behöver.
Nu är vi så långt in i årskurs 5, att vi på allvar ska ställa in siktet mot årskurs 6.
Ni här läst mig förut, hört mig förut, tjata om detta med läsningen. Jag tar det igen.
Om det är någon utbildningsmässig investering ni kan göra i era adepter, så är det läsning.
När ni kramar om era ljuvlingar, ha en bok emellan.
Förutom den fundamentala läsförmågan och allt bättre läsförståelseförmågan, så ger läsningen resor till platser och händelser som vi inte ens kan fantisera ihop.
Barnen har den här veckan redovisat/pratat om sin tredje bok.
Som ni läst under rubriken "Svenska", så kommer vi till veckan att tillsammans sätta tänderna i "Bok 4". Sedan, där framme i slutet av maj, kommer er junior att inför sina klasskamrater berätta om sin 5:e bok.
Under sommarlovet är två böcker givet.
De samtalen kan ni redan nu börja att så smått plantera i juniorhjärnorna; vilka två böcker vill jag läsa i sommar?
Som avslut vill jag till er alla få säga, att det är mig en sann glädje att få vara tillbaka och tillsammans med er därhemma fortsätta utvecklingen av era juniorer.
Som en förhoppningsvis liten knorr, med tanke på den otroliga videon från det stora landet i väster, kommer jag osökt att tänka på historien när Kal vid middagstid åkte tåg från Centralen i Göteborg.
Knappt hade tåget startat, förrän en något rundlagd skrävlande amerikan kom in i kupén och satte sig mitt emot Kal:
" - Well, you know, i staterna har vi världens högsta hus, och världens bredaste gator! People måste springa över, för att hinna innan bilarna kommer. We har dem snabbaste bilarna och vi gör de snabbaste hamburgarna
Amerikanen fortsatte att skryta och skrävla över allt fantastiskt som finns och som gjorts i landet han kom ifrån.
Då stannade tåget till vid Alingsås station.
Amerikanen böjde sig fram och tittade ut.
" - Very nice town! Very nice buildings! Vad heter den här staden?"
Kal lutade sig lätt bakåt och svarade:
" - Jag vet inte. Den fanns här inte i morse.

Jag tror på den svenska modellen. Tillsammans tar vi vårt ansvar och tar hand om vårt samhälle.
Tillsammans bromsar vi smittspridningen och ger våra hjältar inom sjukvården möjligheter till andrum.
Vi armbågshälsar eller morsar glatt på lite håll.
För så är det ju, skulle fotbollen få hålla på, trots de tider vi har, då är det ju domaren som innan matchen går runt och hälsar på spelarna som tar lagen i egna händer....

Vi önskar er en fin aprilhelg!
Arbetslag 5
Vid tangentbordet
/Stefan