måndag 24 augusti 2020

Veckobrev inför vecka 35...

                                                                                                     Östra Skolan 200821

Veckobrev inför vecka 35...

Den första veckan rasslade förbi likt ett godståg med last som dundrar längs perrongen i vår stad på väg mot större och andra mål. Alla och allt samtidigt; blanketter, stenciler, scheman, klasslistor, kompisar igen efter en hel sommar, nya böcker, komma tillbaka i rutiner och som grädde på moset, lök på laxen och pricken över i har augusti lagom till skolstarten presentat oss med högsommarvärme utan vare sig moln eller vind. 
Skolstarten har utan ansträngning varit svettig, kan man varmt säga.
Här kommer ett förtydligande från schemat.
Vid en första anblick, kan lunchen se olovligt kort ut; 11.15 - 11.45? Meningen är att vi ska lämna klassrummet i sådan tid att vi kan gå in i matsalen kvart över elva.
Vi äter i lugn vår lunch, går tillbaka till klassrummet, har en lagom lektion - och därefter en halvtimmes rast.
Allt har sin förklaring i att få skolans logistik med alla sina delar att fungera ihop med tider och garanterad undervisningstid.
Jag skrev ju i "Höststartsraderna" om att det nu i årskurs 6 gäller mer än tidigare.
Därför kommer vi verkligen att krydda våra lektioner när vi peppar eleverna att ta sina tillfällen när de kommer.
Det är precis som när det i sportbutiken är rea på boxbollar - det är bara att klippa till.
Precis som ståuppkomiker ser som det viktigaste att skämten sitter, kommer vi - era barns lärare - under hela läsåret att alltid sträva mot att plocka fram det viktigaste som behövs i de olika ämnena.
Här kommer den viktiga ätandet in; ladda kroppsmaskineriet med en rejäl frukost för förmiddagen och en tillräcklig lunch för eftermiddagen.
Risken är annars mer än uppenbar att junior kan bli som en sur golfspelare - en greenolle, och det är inget som främjar vare sig utveckling eller förbättrande av resultat.
Förresten, efter att ha pratat med flera elever och hört om deras morgonvanor.
Låt dem inte äta frukost vid datorn, för då kan de få problem med att öppna filen.

Engelska
Vi repeterar elementära grunder samt jobbar med texten till ABBA:s låt "Eagle".
Barnen kommer även att, genom sina datorer, få lyssna på den afrikanska fabeln/sagan "Fly Eagle, fly".
De här arbetena kommer att fortsätta även nästa vecka.
Från texten i låten "Eagle" väljer varje junior själv ut tio ord.
Eleverna redovisar sedan i nästa vecka att de lärt sig de tio valda glosorna. 
Det blir för klass 6A på torsdag och för klass 6B på fredag.
Det här är ett mönster i vår engelska, som jag planerar som rutin för det fortsatta läsåret.

Språkval: En/Sp/Ty
Spanska: Läxa v35 Gå genom orden de skrev i anteckningsboken + un águila (en örn)
Vi ses nästa vecka!
Hälsningar   /Irene Fandrich.

Engelska: Läxa v35: De tio valda orden från låten "Eagle" + an eagle (en örn) + den ritade skylten   /Stefan

Tyska: Läxa till v35: Veta vad verb är + kunna säga "Jag heter...." på tyska + ein Ader (en örn)
/Arja

Matematik
Vi kommer att gemensamt gå igenom testet för vad som ska kunnas från årskurs 5.
Efter genomgången, erbjuds juniorerna att göra testet en gång till - givetvis då med förhoppning om ett förbättrat resultat.
När Rebecca och jag, utifrån resultaten, gjort en gruppering av eleverna, kommer vi sätta tänderna i matematiken för årskurs 6.
Nu har vi ju elever som redan är där, eller har kommit ännu längre.
Detta kommer vi självklart att ta hänsyn till när vi gör grupperingen, och eleverna fortsätter givetvis från där de var när årskurs 5 slutade.
Gångertabellerna är lika självklara som blåbär i skogen... 

Svenska
Alla barnen läser Henning Mankells bok "Eldens hemlighet".
Några av eleverna parläser med en klasskompis. Rebecca och jag gjorde så för att få böckerna att räcka till alla eleverna.
Mankell skrev boken för tjugofem år sedan, och han var före sin tid, för innehållet och budskapet i boken brännande aktuellt idag.
Drygt 420 miljoner barn lever idag i krig och väpnade konfliktområden. Det motsvarar närmare 20% av alla barn på jorden. Vart femte barn!
Som en personlig bearbetning av boken, kommer barnen att få vartefter de läst de olika kapitlen göra en minnesbok med den givna rubriken "Eldens hemlighet".
Som jag tidigare informerade är "Veckans ord" till nästa vecka följande tio ord:
termik
rovfågel
skarp
vingspets
spiral
plundra
byte
störtdyka
hämnas
stolt/förlåta

Idrott
På måndag kommer klasserna att få ägna sig åt stadsorientering.
Längre fram i veckan blir det genomgång av kompassen, vilket kommer att ske i klassrummet respektive skolskogen. 6B på onsdag och 6A på fredag.
För att inga barn ska förirra sig bort i de skogska grönsakerna kommer de att som säkerhet att ha med sig, förutom sin kompass, även en kompis...

Bild
Arbetet med avbildningen av en örn fortsätter; först blyerts, sedan färger i olika nyanser.
Vi har ett mål att junior ska vara riktigt noga i sin uppgift.
Ett annat mål är att bilden ska bli en egen bild och inte någon annans (genom att t.ex. kalkera).
Den så otroligt viktiga träningen av öga - hand får vi aldrig glömma eller försumma...

No/Teknik
Rebecca fortsätter med hur dinosaurier blev fåglar, hur örnar flyger + barnen kommer att få vika ett glidflygplan efter givna instruktioner

Musik
Pontus kommer att ta med eleverna in i ABBA:S lår "Eagle", där barnen förutom text och sång, kommer att få pröva på bas- och ackordspel.

So
Dabia fortsätter den inslagna vägen om ekonomi; vad menas med vardagsekonomi, vad menas med att hushålla med pengarna, hur sköter jag min veckopeng/månadspeng

Hemkunskap
Det är 6B som har Hemkunskap.
Grupp A kommer att på tisdag få göra iordning en enklare maträtt. 
Det blir sommarfruktsallad med honungsyogurt!
Grupp B, som inte hade någon Hemkunskap förra veckan pga. att läraren blev tvunget bokad på annat, kommer att ha sin introduktion på torsdag 27 augusti.

Slöjd
Åsa fortsätter tillsammans med barnen att tillverka örngott utifrån den kudde junior tagit med sig till skolan/tagit mått på hemma.
Dabia fortsätter det begynnade arbetet med att tillsammans med eleverna tillverka fågelholkar vilka kommer att få olika örnliknande mönster/teckningar på sig.

Avslutande rader
De fyra första skoldagarna är avklarade, och från och med kommande vecka ska väl alla vara inne i skolhjulspåren igen.
Projektet Örn har startat och har börjat sin flygning mot högre höjder och nivåer i kunnande och vetskap.
Vi vet ju alla, att kunskap på olika sätt ger oss vingar.

Två saker har vi samtalat mycket om under veckan som gått.
Man kan det man kommer ihåg, inte det man har gjort.
I skolan och utbildning, bygger ju allt på att man ska göra och komma ihåg, för att senare kunna ta sig an nya och allt eftersom mer avancerade utmaningar.
Varenda en av oss började en dag gå.
Det blev krockar mot bordsben, skåp och golv.
Bulor och blåmärken i olika nyanser prydde kroppen.
Men inte slutade vi för det.
Resten är historia, som man säger.
Det är på samma sätt i skolan.
Av de erfarenheter vi kommer ihåg, lär vi oss - och kunskaperna ökar, förmågorna förbättras.

Det andra vi pratat och samtalat kring är detta med läsning.
Inte att läsningen är avgörande och fundamentalt viktig för precis allt i skolan och livet.
Nej, vi har pratat om hur man läser.
Vi ska inte läsa bara för att läsa, vi ska läsa för att komma ihåg.
Det är ju här som nyckeln till framgång finns.
De två hänger och hör ihop; vi lär oss för att vi kommer ihåg, vi läser och kommer ihåg.

Näst sista augustihelgen runt hörnet.
Värmen som varit ska enligt prognoserna släppa sitt grepp om vår del av Sverige.
De som hurrar mest över det är väl våra växter och blommor.
Låt oss hoppas att vinden vänder och algerna, som förpestar och förgiftar våra badvatten, försvinner ut till havs där de hör hemma.
Människorna i Belarus har andra bekymmer än värme och alger.
På Engelska kanalens södra strand väntar otåligt förtvivlade flyktingar på chansen att få komma till möjligheternas land och kontinent dryga tre mil bort.
Dryga 240 miljoner av världens barn lever i krig och väpnade konflikter = ca 20% av världens barn = vart femte barn på jorden vet inte om de ska överleva dagen.
Vi har det fantastiskt bra här på vår lilla svenska plats på jorden.
Låt oss ta vara på den välfärd vi har!!
Låt oss få våra barn och unga ta alla sina möjligheter!
Låt dem få redskap att ta hand om och klara av sin framtid!

Vi i arbetslag 6 önskar er alla en härligt skön augustihelg!
Nu kör vi!

Vid tangentbordet
/Stefan